stalbenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:55

sorry als dit topic er pas ook al heeft op gestaan.

vandaag ging ik naar me berijdpaardjes, en ik haalde eerst de merrie van stal, en die had bij alle 4 de benen de vocht er flink inzitten! dus ze waren dik en vooral haar linker achterbeen tot wel over het spronggewricht! na het longeren was het ook totaal weg getrokken. het ruintje heeft hier alleen last van, als ik de dag ervoor intensief gereden heb, maar bij de merrie heb ik van de week bijna niets gedaan alleen gestapt. nou vraag ik me af hoe dat komt? ik heb het sowieso rustig gehouden. zijn het stalbenen of is er wat anders aan de hand?

elmiran

Re: stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:47

Mijn pony heeft er ook heel erg last van, ook als ik niet reed en ze op stal stond had ze de volgende dag hele dikke benen. Meestal spoot ik ze dan af met koud water, nu heeft ze een openstal dus heeft ze meer beweging en geen last meer van stal benen.

dit vond ik op de site van de paardendrogist:

Veel (oudere) paarden hebben last van vocht in de benen; na de nacht zijn de onderbenen gezwollen (vaak alleen achter) en na het werk zijn ze weer dun. Ter voorkoming van stalbenen is dagelijkse beweging het allerbelangrijkste. Daarnaast helpt het als u de benen na het werk goed afspuit en vervolgens insmeert met Sticky Legs. Paarden met stalbenen reageren vaak heel goed op extra anti-oxidanten in het voer. Anti-oxidanten helpen bij de afvoer van lichamelijke afvalstoffen en beschermen gezonde cellen en weefsels. Ook zeewier ondersteunt de doorbloeding en helpt bij de afvoer van afvalstoffen.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 13:16

oke bedankt! ik zal er naar gaan kijken. Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:12

Het beste is zoveel mogelijk naar buiten, dus als je die mogelijkheid hebt, zou ik het zeker doen. Zeker nu het wat warmer wordt, heb je eerder last van stalbenen. Om te controleren of het stalbenen zijn: dit moet na 5 minuten stappen helemaal weggetrokken zijn.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:13

ja het was ook zo weg, helaas zijn het mn bijrijdpaarden, en ze staan alleen in de lente en zomer op het land als het droog genoeg is. de rest van de winter staan ze dus op stal! ik kom zo vaak mogelijk om wat met ze tedoen en lekker te laten lopen buiten. ik weet en vind ook dat elk paard elke dag vrij moet kunnen bewegen maar helaas is daar de mogelijkheid niet toe, en de eigenaar, snapt mijn standpunt ook niet zo erg, omdat hij al jaren op deze manier zn paarden houd. ik was ook een tijd met ze gestopt, maar het begon gewoon teknagen, dus nou doe ik ze weer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:50

Mijn vorige paard had het ook, toen kwam het door te eiwitrijk voer.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 12:22

ik zal het tegen de beste man zeggen, maar of hij wat mee doet...
iniedergeval bedankt voor jullie reacties Knipoog