hoe kan dat nu ineens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoe kan dat nu ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:51

hoi

mijn pony heeft de hele winter geen last gehad van de dekens en nu ineens kreeg ze korstjes op de schoft en zit er n hele grote roze plek zeg maar waar de haren vanaf zijn.. hoe kan het nu pas gaan irriteren?(broei ofzo? of door de temp wisseling?) ik heb nu al 1 deken gemindert maar ik wil nog niet helemaal zonder deken wagen.. en moet ik hier niks op smeren of wel? k had er een onderlap onder het deken maar dit blijft niet liggen.. ik baal egt.. waarschijnlijk krijg je ook zo'n lekker wit litteken of niet? ps=of zou ik nu al alleen een regendeken omdoen? ik heb nu een winterdeken op maar de regendeken sluit hoger (niet op de plek waar de plek zit zeg maar)
xxx

Bonny4life

Re: hoe kan dat nu ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 18:54

of zou het iets van ringworm/schurft ofzo zijn? lijkt me overigens niet omdat het precies daar op de rug alleen zit...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:34

Het lijkt alsof de deken te strak heeft gezeten. Wel raar dat het opeens is. Als er verder geen schilfers opzitten, de kale plek alleen bij de schoft zit waar de deken zit dan denk ik dat het echt door de deken komt. Ik zou in ieder geval zorgen dat een andere deken er niet op drukt. Zoveel mogelijk zonder deken zetten (overdag) bij mooi weer, dan kan het luchten. Je kan het insmeren met bijv. calendulazalf. Kans is wel groot op witte haren, maar soms valt het mee...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:50

had mijn pony ook ik heb de naad los gehaald en hem iets ruimer vastgenaaid op de plek waar hij op de schoft ligt. toen ging t over.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:58

dit heeft mijn paard ook
de hele winter 2 dekens op gehad en nu heeft die een schuurwondje
van de deken Bloos echt raar en de deken af doen zou ik dus niet zo riskeren mijn paard staat nu verkouden op stal omdat die 1 dag zonder deken heeft gestaan al is het een zomderdeken
trap niet in dit veradelijke weer

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:30

nee.. ik wil ook niet dat ze verkouden wordt nee.. maar kan een regendeken wel (is ongevoerde zeg maar) in plaats van mijn winterdeken? die regendeken ligt wat hoger zeg maar dus dan drukt de deken niet zo.. of is dit nog te koud? ze is niet geschoren en heeft het niet snel koud!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:56

die regendeken kan nu echt wel hoor. die houd in elk geval genoeg koude lucht tegen, maar zo koud is t niet.
dus kan wel!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:01

ja indd als je paardje niet geschoren is geweest dan kan een ongevoerde regendeken geen kwaad dat houd indd de wind tegen en aangezien er wel eens een wind kan staan Knipoog
die van mij was dus wel geschoren en die krijgt vandaag een 150 grams regendeken op voor de dagen dat het net iets kouder is als die naar buiten gaat aangezien hij nu ziek staat van 1 x te snel oordelen over het weer Bloos
en er zullen beslist wel wat koudere dagen nog komen ik kan me niet voorstellen dat het nu meteen zomer gaat worden dus Bloos

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:26

Mijn paard had dat vorig jaar ook.
Dit jaar (nieuwe deken) niet meer.
Ligt denk ik aan de ligging van de deken.
Hij heeft er een heel klein stukje wit aan overgehouden en daar groeien geen manen meer (was allerlaatste deel van de manenkam dus heel erg vind ik t niet)
Dus overgaan op je andere deken is wel een goed plan denk ik!
Voor volgend jaar kun je m misschien iets ruimer maken met bovenstaande tip? Of er een bontje onder naaien ofzo.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 17:56

vondje naai ik altijd standaard onder mijn dekens.. maar ff vraagje hoe doe je dat een deken ruimer maken?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:55

misschien heeft er wat vuil/zand gezeten wat onder de deken heeft geschuurd