spat?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

spat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:20

hoi
ik heb een vraagje over spat.
ik wil graag weten wie er wel is te maken heeft gehad met een paard die spat heeft en dan ook nog eens. in de afbrekende vorm.
en wat daar dan aan is gedaan. Knipoog
graag jullie reacties.
en alvaste bedankt.
doegie lindsey Doei, doei

piggeljay

Re: spat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:39

ik had ook een paard met spat, (4) ik heb haar nodg een tijdje gehouden als fok merrie, want het is niet ervelijk, maar uit eindelijk heb ik haar toch maar laten inslapen omdat ze te veel last had met lopen.
daarna heb ik er nog een gehad die er geen zichtbare last van had die zijn spat is verhard ( vergroeid) daarna kon er gewoon weer recreatief mee gereden worden.
en ik weet dat men in Belgie ze kan behandelen tegen spat door medicijnen of operatie
dus het ligt er maar net aan hoe erg het is en wat je aan geld er over hebt voor een behandeling.
maar over het algemeen zou ik niet meer gaan rijden met een paard met spat of de dierenarts moet je een positief advies geven dat het wel of wel weer kan.
je paard kan er ogeschijnlijk geen last van hebben, maar als je aan het rijden bent en hij verstapt zich kan hij zo maar door het lint gaan van wege de pijn. ( dat is iets waar mijn dierenarts mij voor gewaarschuwd heeft)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 17:58

aha okee.
dakjewel.
maar dit blijkt spat te zijn wel erfelijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:57

pff klote dat de zoekfunctie het niet doet Boos!

kijk eens op www.hoofcare.nl daar staat precies uitgelegd wat spat is.

Verder is er tegenwoordig een goed medicijn voor genaamd Tildren (pb me je prive emailadres dan stuur ik de ingescande bijsluiter)

Mijn paard kreeg spat na een gebroken griffelbeentje, 4mnd weidegang en 1 gewricht netjes dichtgegroeid (5 jaar geleden) ik kan er alles weer mee, inclusief springen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:54

ik heb je een pbtje gestuurd.
Knipoog

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:12

mijn (E-)pony heeft spat, de eerste keer foto's laten maken, wij kregen toen prednison van de veearts, hij had er daarna geen last meer van. 4 jaar later kreeg hij er weer last van, weer foto's laten maken, weer prednison, ging weer over. nu liep hij afgelopen winter weer niet goed, toen hebben we maar gelijk om prednison gevraagd en inmiddels loopt hij weer prima.
maarja prednison blijft wel troep natuurlijk, dus als je het op een andere manier kan verhelpen zou ik daar voor kiezen. tegenwoordig is er idd Tildren, maar daar heb ik nog weinig ervaringen over gehoord (alleen gelezen). ken ook iemand die zijn paard had laten opereren, en er daarna nooit meer last van had.
wij springen trouwens niet meer met m'n pony op advies van de veearts (die botschijfjes zijn behoorlijk vergroeid)