maagzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:37

mijn paardje had een maagzweer,heeft medicijnen ervoor,daarvan krijgt ze morgen laatse,en heeft ze ze bijna twee weken gehad.

maar zijn hier nog meer mensen met paarden die dit gehad hebben?
wat hebben jullie erna nog iets extra's gegeven?
of gewoon helemaal niks?

Kyona

Re: maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:37

Een paard van een vriendin van mij had dit ook. Je kan na de medicijnen zelf iets homeopatisch geven ter ondersteuning, om te voorkomen dat het terugkomt. Bij haar paard werkt maagcomposituum van de groene os heel goed. Wellicht is dat voor jou ook een idee. Je kan het het goedkoopste aanschaffen via www.dierdrogist.nl

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:40

Mijn paard gaat morgen terug naar Emmeloord voor een 2de maagscan. 4 weken geleden hebben ze dat gedaan na 3jaar ellende!!!
Hij had behoorlijk wat zweren, hij heeft 4 weken gastro-gard gehad. Ben dus benieuwd wat ik woensdag te horen krijg!!!

Jani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:49

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:49

Pas op voor stress! bij stress gaan zich maagzweren ontwikkelen. Dus zorg voor een goede omgeving (lees: veel weidegang, geen eenzame opsluiting op stal) en zorg voor andere paarden, zorg ook voor een stabiele kudde, die niet te veel wisselt van paardensamenstelling.

equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:05

Je zou ook kunnen zorgen dat je paard vaak kleine beetjes kan eten b.v. hooi of gras. Dit voorkomt dat de maag door teveel maagzuur verder beschadigd wordt.
Succes

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:18

Het schijnt dat er tegenwoordig veel meer paarden met maagzweren zijn dan vroeger Verward het schijnt door teveel meusli's en granen te komen maar ik vraag me dus af of dat zo is en wat jullie voeren Pling

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:20

Welke symptomen heeft een paard met een maagzweer eigenlijk?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:48

Kajanus schreef:
Het schijnt dat er tegenwoordig veel meer paarden met maagzweren zijn dan vroeger Verward het schijnt door teveel meusli's en granen te komen maar ik vraag me dus af of dat zo is en wat jullie voeren Pling

Het komt meer door de verhouding brok en ruwvoer. veel paarden krijgen tegenwoordig veel brok , vaak meerdere kilo's en daar tegenover weinig ruwvoer. van brokken krijgen ze het vaak zuur. veel ruwvoer zorgt ervoor dat ze veel kauwen en er veel speeksel vrij komt om het maagzuur te neutraliseren. van muesli en granen komt er ook veel speeksel vrij omdat ze hier goed op moeten kauwen.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:40

droebel schreef:
Kajanus schreef:

Het komt meer door de verhouding brok en ruwvoer. veel paarden krijgen tegenwoordig veel brok , vaak meerdere kilo's en daar tegenover weinig ruwvoer. van brokken krijgen ze het vaak zuur. veel ruwvoer zorgt ervoor dat ze veel kauwen en er veel speeksel vrij komt om het maagzuur te neutraliseren. van muesli en granen komt er ook veel speeksel vrij omdat ze hier goed op moeten kauwen.

mijn paard krijg s'morgens best behoorlijk veel hooi en mueslie (met wortels)
erna s'middags slobbermash en weer hooi(met appels en wortels)
sávonds weer mueslie (met wortels)

maaikje,
mijn paard glansde niet meer,en werd echt heel erg mager.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:26

Mijn paard heeft 3 jaar lang regelmatig koliek gehad, als de DA kwam was er niet veel te vinden. Eigenlijk dachtten we dat hij nogal een pieperd was die bij elk pijntje koliekerig toonde. Laatste jaar had hij vaak rare aanvallen tijdens het koliekerig zijn. Nu blijken dat dat pijnaanvallen zijn geweest. Hij heeft Gastroguard gehad,SUPER!! In 2 maanden is hij van een mager zielig paard naar hollands Welvaren veranderd! Hij krijgt nu geen medicijnen meer, als ik op wedstrijd ga moet hij van te voren een supplement om zijn maagslijmvlies te ondersteunen.
Ik ben de artsen erg dankbaar dat dit is opgelost! Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:15

ik praat nu over 25 jaar geleden ,toen hadden wij thuis een shetlander van bijna 40.
altijd een druk leven gehad met verhuur op een camping.
half uurtje of uurtje rondhobbelen en dat de hele vakantie door.

wij hebben hem in 1975 gekocht en elke winter was hij ineens suf wilde niet eten en na een paar weken knapte hij weer op.

en in 1980 wasd het weer zo ver,en wij hadden ondertussen iets meer verstand gekregen en een dierenarts laten komen.

lang verhaal kort verteld! na 3 weken gevoerd te hebben met gekookte lijnzaad ging hij weer eten.
DA dacht nl dat het zijn darmen waren!

mijn vader had hem weer op de wei gezet en gaat de andere dag voeren ,staat hij opgeblazen erg duf in de wei,gelijk mee naar huis genomen DA geweest spuit gehad maar,helaas s`avonds viel hij dood neer.

er is toen sectie gedaan en daaruit bleek dat zijn maag geklapt was.
en dat deze vol oude littekens zat.
hij had dus in zijn leven erg veel maagzweren gehad die hij zelf ,door niet te eten had laten genezen.

en nu doordat wij lijnzaad moesten geven heeft de maag het begeven.

maar hij is er erg oud mee geworden!

het was een shetlander van 106 cm Panter,hij was pikzwart!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:41

Quartermerrie die ik ken heeft ook last (gehad) van maagzweren.
Zij is erg opgeknapt door homeopathie van Erik Laarakker. En ze is verhuisd qua stal. Open bovendeur, zodat ze meer kan zien. Ipv alleen horen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:00

Maag/darm-zweren komen bij paarden vaker voor dan men denkt. Niet altijd is er een oorzaak aan te wijzen, maar vaak is het de manier van paarden houden, voer en stress wel de dader.

Soms als en paard veel drinkt (en dus ook veel plast) of soms aarde eet kan er sprake zijn van een maagzweer. Soms is een paard ook overgevoelig op de flanken/buikstreek.

Een maagzweer kun je bestrijden door te zorgen dat het maagzuur minder actief is c.q. in mindere hoeveel heid aanwezig is/wordt aangemaakt. Ook moet je de maag/darmwand verstevigen, zodat het zuur minder kans heeft zich te hechten aan de maag/darmwand en zo een zweer te worden.

Mijn oude merrie is ook erg gevoelig op de maag en als ik merk dat ze er weer last van heeft geef ik haar een kuurtje Pronutrin. In haar geval helpt dit goed.
Andere mensen die ik ken geven een onderhoudsdosis Gastro-Care. Dus er zijn meerdere middelen waar je paard baat bij kan hebben.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:46

Ik moet nu in overleg met emmeloord in de zomermaanden 3 dagen Pronutrin geven voor een wedstrijd, en van de winter evt. onderhoudsdosering Gastroguard.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:38

Ik ben pas met een kennis mee naar Emmeloord geweest. Zij had een half jaar terug een paard gekocht en die bleek een erg lastige eter te zijn. Na ze hem een aantal maanden had werd hij steeds magerder terwijl hij zijn eten liet staan. Extra wormenspuiten, vitaminepreparaten werkten niet. Onze hoefsmid heeft ernaar gekeken en die dacht aan een leverprobleem. Omdat hij koliek kreeg is er bloed geprikt en daaruit kwam dat de leverwaarden inderdaad niet goed waren maar de dierenarts zat ook aan een maagzweer te denken. Dus maar een afspraak met Emmeloord gemaakt.
Omdat hij moest vasten moest ze hem een dag eerder brengen. Ze zijn met zo'n camera naar binnen gegaan en hij bleek inderdaad meerdere zweren te hebben. Ook zij werd met een tas vol injectoren naar huis gestuurd. Na een paar dagen begon hij weer te eten en was veel alerter. Ze is nu na de eerste kuur terug geweest en het zag er al veel beter uit maar voor de zekerheid heeft ze nog een halve kuur meegekregen. AL met al een behoorlijke rekening, maar zoals ze het daar ook zeiden "de behandeling is duur maar hij moet het echt hebben". Gelukkig is het paard verzekerd.
Het probleem bij haar was dat ze het paard net had en geen verandering in gedrag kon opmerken. Het paard was in vrij korte tijd een paar keer verhuist en de Z-oefeningen zijn er in een korte periode voor de verkoop ingereden. Ze moet nu voor een relax leven zorgen. Dus vaak en op vaste tijden kleine hoeveelheden eten, stro op stal, en geen rare dingen doen maar gewoon met regelmaat rijden en niet opeens naar stand, bos.