Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jolynn schreef:Onze merrie heeft een te dunne hoefzool.
Daar zijn we achter gekomen door een foto.
Ze was altijd al erg gevoelig en heeft daarom lange tijd op zooltje gelopen. We willen van het leren zooltje af!!
Wie weet of zo'n zool nog aangroeid (neem aan van wel) en hoe lang duurt dat.
Onze smid haald zo min mogelijk van de zool weg.
Kan je hieraan iets doen dmv bijvoorbeeld natuurlijk bekappen>?
bart6699 schreef:Jolynn heeft altijd al op ijzers gelopen en hierdoor is de zool ook dun geworden.
Dit kan je het beste vergelijken met iemand die altijd met schoenen loopt.
Als deze persoon zonder schoenen over scherp grind gaat lopen dan zal dit ook gevoelig onder de voeten voelen.
Blijf je dit langer doen, dan zal de zool van de voet eelt gaan vormen en zaal de zool dikker worden.
Je kan een zool d.m.v. natuurlijk bekappen dikker laten worden, maar dit kan een minder prettige tijd worden voor het paard.
Aangezien Jolynn al veel heeft meegemaakt, zou ik dit het paard niet aandoen.
Ik zou als tussen oplossing een easy walker kunststof hoefbeslag gebruiken.
Doordat de straal meedraagt met de zool wordt het hoefmechanisme gestimuleerd en de doorbloeding bevorderd.
Hierdoor zal de hoef een betere kwaliteit hoorn (zool) gaan aanmaken.
De volgende stap is om het paard na een aantal weken blootvoets te gaan houden.
Het kan alleen een probleem zijn als het hoefbeen is gekanteld door b.v. een oude hoefbevangenheid.
Als dit het geval is dan zal het hoefbeen eerst terug gekanteld moeten worden.
Elk paard kan blootvoets gehouden worden, anders was het paard wel met ijzers geboren.
Door hoefijzers wordt de doorbloeding verminderd en dat geeft de schade aan de hoef.
Door de zelfhelende kracht te gebruiken van de hoef, kan je de schade van het hoefijzer ook weer te niet doen.
Maar het heeft tijd nodig en goede begeleiding van het paard.
M.vr.gr.
Bram de Langen
Hoofbalance
Jolynn schreef:In Bodegraven liet de da ons wat zien ( heb ik nooit aan gedacht) er gaat zand tussen zitten, dat hoopt zich op en gaat ook drukken.
CCCCorine schreef:Jolynn schreef:In Bodegraven liet de da ons wat zien ( heb ik nooit aan gedacht) er gaat zand tussen zitten, dat hoopt zich op en gaat ook drukken.
Dat was precies de reden waarom wij er siliconenpads tussen lieten doen. Dan kan er niets tussen komen. Misschien is dat voor jullie ook een idee?
CCCCorine schreef:Jolynn schreef:In Bodegraven liet de da ons wat zien ( heb ik nooit aan gedacht) er gaat zand tussen zitten, dat hoopt zich op en gaat ook drukken.
Dat was precies de reden waarom wij er siliconenpads tussen lieten doen. Dan kan er niets tussen komen. Misschien is dat voor jullie ook een idee?
Isapaardje schreef:Hoi,
Isabella had ook dunne zolen (op foto's zelfs flinterdun volgens DA). In eerste instantie door gekanteld hoefbeen (bevangenheid) en op ijzers met zolen gezet. Na 3/4 jaar liep ze weer zonder ijzers. Een jaar lang zonder problemen, maar toen toch weer gewone ijzers eronder. Echter door brokkelhoeven heeft een hoefsmid toen deze pony dermate kort bekapt en de zool daarbij moeten meebekappen vond hij zelf, dat ze nog dunnere zolen kreeg. Ze is beslagen weer met ijzers en leren zolen, maar ja ik viel toen van het ene in het andere probleem; verkeerde hoefstand, brokkelen bij het leven.
Dat was het moment dat ik besloot over te gaan stappen op NB icm hoefschoenen (of beter omgekeerd). En ik denk mede door het gebruik van die schoenen op harde, en de beweging die ik haar kon geven, ging het steeds beter en beter.
Nu 1,5 jaar verder loopt ze bij tijd en wijlen zelfs goed over grove keienpaden en grind (niet altijd hoor; vandaag wel, maar vorige week toen haar hoeven wat natter waren en dus zachter lukt het niet).
Maw de zool kan zeker aangroeien en dikker worden.
Zag dat Bram hier ook ook al adviseerde; hij is ook Isabella's hoefbekapper overigens. Hij weet ook hoe haar hoeven waren en hoe ze nu zijn![]()
Groeten
ingrid
)