Ervaringen met dunne hoefzool gevraagd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xantha

Ervaringen met dunne hoefzool gevraagd????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:46

Onze merrie heeft een te dunne hoefzool.
Daar zijn we achter gekomen door een foto.
Ze was altijd al erg gevoelig en heeft daarom lange tijd op zooltje gelopen. We willen van het leren zooltje af!!
Wie weet of zo'n zool nog aangroeid (neem aan van wel) en hoe lang duurt dat.

Onze smid haald zo min mogelijk van de zool weg.
Kan je hieraan iets doen dmv bijvoorbeeld natuurlijk bekappen>?

Morrie

Re: Ervaringen met dunne hoefzool gevraagd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:49

bij natuurlijk bekappen volgens de witte lijn methode wordt helemaal niet in de zool gesneden, dus met die methode wordt de zool nooit dunner dan ie al is.
Of de zool ook dikker kan worden, weet ik niet. vraag het eens in dit topic zou ik zeggen, daar zitten heel veel natuurlijk bekappers op een kluitje Haha!

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:31

Jolynn heeft altijd al op ijzers gelopen en hierdoor is de zool ook dun geworden.
Dit kan je het beste vergelijken met iemand die altijd met schoenen loopt.
Als deze persoon zonder schoenen over scherp grind gaat lopen dan zal dit ook gevoelig onder de voeten voelen.
Blijf je dit langer doen, dan zal de zool van de voet eelt gaan vormen en zaal de zool dikker worden.
Je kan een zool d.m.v. natuurlijk bekappen dikker laten worden, maar dit kan een minder prettige tijd worden voor het paard.
Aangezien Jolynn al veel heeft meegemaakt, zou ik dit het paard niet aandoen.

Ik zou als tussen oplossing een easy walker kunststof hoefbeslag gebruiken.
Doordat de straal meedraagt met de zool wordt het hoefmechanisme gestimuleerd en de doorbloeding bevorderd.
Hierdoor zal de hoef een betere kwaliteit hoorn (zool) gaan aanmaken.
De volgende stap is om het paard na een aantal weken blootvoets te gaan houden.

Het kan alleen een probleem zijn als het hoefbeen is gekanteld door b.v. een oude hoefbevangenheid.
Als dit het geval is dan zal het hoefbeen eerst terug gekanteld moeten worden.
Elk paard kan blootvoets gehouden worden, anders was het paard wel met ijzers geboren.
Door hoefijzers wordt de doorbloeding verminderd en dat geeft de schade aan de hoef.
Door de zelfhelende kracht te gebruiken van de hoef, kan je de schade van het hoefijzer ook weer te niet doen.
Maar het heeft tijd nodig en goede begeleiding van het paard.

M.vr.gr.
Bram de Langen
Hoofbalance

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:09

Ons paard Falco heeft ook dunne zolen. Dit hebben ze in Utrecht geconstateerd destijds. Hij is daar op leren zooltjes met daartussen hennep en teer gezet. Hiervoor had hij geen ijzers. De volgende ronde bij de smid is hij op kunstof zolen gegaan. Hierna hebben we geen problemen meer gehad.

Voordat hij op zolen ging had hij regelmatig zoolkneuzingen.
Toch hebben wij ook geprobeerd om de zolen er tussen uit te halen. In het begin gaf dat geen problemen. Op den duur kon de smid toch weer zien dat er gevoelige plekken in de zool zat.

Toen hij na het stappen op een steentje in een buitenrit weer onregelmatig was hebben we er direct weer zooltjes geplaatst.
Omdat we regelmatig naar bos en strand gingen en op zodoende een onregelmatige ondergrond reden kan hij niet zonder zolen.

Falco is nu 18 en heeft nog steeds de zolen ertussen.
Zooltjes gaan vaak meerdere keren mee en zoveel kosten ze niet. Nadeel kan wel zijn als de kwaliteit van de hoef niet zo fijn is dat het sneller los gaat zitten. Wij zijn dus niet van de zooltjes afgekomen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:34

Jolynn schreef:
Onze merrie heeft een te dunne hoefzool.
Daar zijn we achter gekomen door een foto.
Ze was altijd al erg gevoelig en heeft daarom lange tijd op zooltje gelopen. We willen van het leren zooltje af!!
Wie weet of zo'n zool nog aangroeid (neem aan van wel) en hoe lang duurt dat.

Onze smid haald zo min mogelijk van de zool weg.
Kan je hieraan iets doen dmv bijvoorbeeld natuurlijk bekappen>?

De zool groeit zeker aan. Dit duurt inderdaad erg lang!
Hoe snel het gaat, hangt af van de omstandigheden waarin het paard verkeerd.

Met natuurlijk bekappen kun je in jouw geval denk ik alleen maar geduld kweken! Dat bedoel ik niet l ullig, maar je kunt er nu eenmaal geen zool onder plakken.
Met veel beweging ,lieftst vrije beweging 24/7 en toch ook harde ondergrond aanbieden, groeit het harder.

Ohja, wat me nog te binnen schiet, met NB laat je de straal grondcontact maken, daar zit een groeisensor in. Bij elke stap krijgt de straal een seintje om harder te groeien. Dit is belangrijk, ook voor de zool.

Je kunt overwegen om schoenen, bijv alleen maar voor, te gaan gebruiken , dan blijft je paard bruikbaar.

Mijn paard had geen te dunne zool, maar was erg gevoelig. Ik heb vrij lang, 3 jaar, met schoenen gereden en nu bekap ik natuurlijk, dus met de straal die grondcontact maakt. Hij loopt vrijwel niet meer gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:39

Ik heb er ervaring mee. Mijn paard heeft het namelijk een tijdje gehad. Ik zou in geen geval natuurlijk gaan bekappen! Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij dan binnen de kortste tijd geen stap meer zet van de pijn (zool is immers al erg gevoelig en als je dan ook nog eens de ijzers eraf haalt... auw, krijg zelf al zere voeten als ik eraan denk).

Wij hebben hem een tijdje op zooltjes met siliconen tussen de hoef en het zooltje gehad. Vanaf het moment dat dit nieuwe beslag eronder zat, liep hij direct weer 100 procent goed en binnen een week mocht ik zelfs al weer springen. We hebben dit aangepaste beslag ongeveer een half jaar gebruikt, daarna was de zool weer helemaal goed en inmiddels staat hij alweer langer dan een jaar op normaal beslag. De smid heeft de zool gewoon netjes bij laten groeien. Later hebben we dus nooit meer zooltjes of een ander soort speciaal beslag nodig gehad. Het is dus gewoon helemaal goed gekomen met die voetzolen!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 09:38

bart6699 schreef:
Jolynn heeft altijd al op ijzers gelopen en hierdoor is de zool ook dun geworden.
Dit kan je het beste vergelijken met iemand die altijd met schoenen loopt.
Als deze persoon zonder schoenen over scherp grind gaat lopen dan zal dit ook gevoelig onder de voeten voelen.
Blijf je dit langer doen, dan zal de zool van de voet eelt gaan vormen en zaal de zool dikker worden.
Je kan een zool d.m.v. natuurlijk bekappen dikker laten worden, maar dit kan een minder prettige tijd worden voor het paard.
Aangezien Jolynn al veel heeft meegemaakt, zou ik dit het paard niet aandoen.

Ik zou als tussen oplossing een easy walker kunststof hoefbeslag gebruiken.
Doordat de straal meedraagt met de zool wordt het hoefmechanisme gestimuleerd en de doorbloeding bevorderd.
Hierdoor zal de hoef een betere kwaliteit hoorn (zool) gaan aanmaken.
De volgende stap is om het paard na een aantal weken blootvoets te gaan houden.

Het kan alleen een probleem zijn als het hoefbeen is gekanteld door b.v. een oude hoefbevangenheid.
Als dit het geval is dan zal het hoefbeen eerst terug gekanteld moeten worden.
Elk paard kan blootvoets gehouden worden, anders was het paard wel met ijzers geboren.
Door hoefijzers wordt de doorbloeding verminderd en dat geeft de schade aan de hoef.
Door de zelfhelende kracht te gebruiken van de hoef, kan je de schade van het hoefijzer ook weer te niet doen.
Maar het heeft tijd nodig en goede begeleiding van het paard.

M.vr.gr.
Bram de Langen
Hoofbalance

Hoi Bram.
Jij kent Jolynn en weet inderdaad dat ze al veel heeft meegemaakt.

We zijn weer met haar naar Bodegraven geweest en daar zijn foto's gemaakt.
Ze heeft een zeer dunne zool die ze waarschijnlijk haar hele leven al heeft. Onze smid, die we al weer twee jaar hebben, heeft namelijk nog nooit iets van haar zool weggehaald en toch is die niet dikker geworden! ( er is al eerder een foto gemaakt) Haar vorige eigenaresse heeft ook al verschillende keren last met die voet gehad. (is een platte voet)
Ze staat al heel lang op zooltjes maar zelfs dat helpt niet meer.
Tijdens het lopen zag de da dat ze weer erg veel op haar toon land en we hebben nu dus besloten haar weer op Natural Balance te zetten, daar heeft ze altijd het beste op gelopen. Maar daar kan weer geen zooltje tussen.Donderdag gaan we terug en hebben we een afspraak bij de smid van Bodegraven. Het is gewoon weer afwachten!!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 09:42

Femmy.
Jolynn heeft de laatste periode ook op kunststof zolen gestaan, toch liep ze kreupel.
In Bodegraven liet de da ons wat zien ( heb ik nooit aan gedacht) er gaat zand tussen zitten, dat hoopt zich op en gaat ook drukken.
Zolen zijn geen optie meer want haar voeten worden hier te slecht door, zacht en rot.
Het is en blijft afwachten, die zolen blijven hoe dan ook gevoellig en we zijn al zo voorzichtig met haar! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:49

Jolynn schreef:
In Bodegraven liet de da ons wat zien ( heb ik nooit aan gedacht) er gaat zand tussen zitten, dat hoopt zich op en gaat ook drukken.

Dat was precies de reden waarom wij er siliconenpads tussen lieten doen. Dan kan er niets tussen komen. Misschien is dat voor jullie ook een idee?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:09

[quote="Jolynn"]

Ze heeft een zeer dunne zool die ze waarschijnlijk haar hele leven al heeft. Onze smid, die we al weer twee jaar hebben, heeft namelijk nog nooit iets van haar zool weggehaald en toch is die niet dikker geworden! ( er is al eerder een foto gemaakt) Haar vorige eigenaresse heeft ook al verschillende keren last met die voet gehad. (is een platte voet)
quote]

Hoi Jolynn,

Dunne zolen kunnen inderdaad standaard bij het paard horen.
Vooral de Quarter horse is er gevoelig voor.
Een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad. Haar Quarter had volgens rontgenfoto's superdunne hoefzolen.
Zij is op de natuurlijke methode overgegaan maar na korte tijd liep het paard voor geen meter meer.
Zij heeft een overbruggingsperiode met hoefschoenen gereden.
De hoefzool is toen concaaf (hol) getrokken en het paard loopt nu blootsvoets prima.
De zool is wel iets dikker geworden maar zal waarschijnlijk dunner blijven dan gemiddeld.

Groetjes, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:30

Mijn merrie heeft het ook gehad van veel op blote voeten op het harde lopen waren de zolen nog maar enkele millimeters dik (ook op foto’s te zien) en had ze de ene na de andere kneuzing.
Mijn smid heeft niet de standaard zooltjes maar een soort luchtdrukzolen. Dit is een rubber zool maar dan met een soort luchtkussen op het midden. Dit raakt de grond iets eerder dan het ijzer waardoor de druk op de voet nog minder is. Door de vorm van de zool wordt deze niet ingedrukt als het paard op een kiezel ofzo staat.

Na anderhalf jaar met dit beslag zijn de zolen redelijk hersteld en loopt mijn paard nu op gewone ijzers zonder zolen en in de zomer achter zonder ijzers en ze is geen dag meer gevoelig of kreupel geweest.

Misschien dat die luchtdrukzolen ook iets voor jou zijn.

NB kan je proberen maar ik gok het dat je paard lange tijd hele pijnlijke voeten zal hebben. Hoefschoenen kunnen wel een beetje helpen maar die doe je ook niet 24 / 7 aan. En als ik het zo hoor zou ik het persoonlijk niet gokken.

Succes en als je info over die zolen wil stuur maar een PB.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 13:27

CCCCorine schreef:
Jolynn schreef:

Dat was precies de reden waarom wij er siliconenpads tussen lieten doen. Dan kan er niets tussen komen. Misschien is dat voor jullie ook een idee?

Maar het sluit allmaal zo af, haar hoeven gaan echt kapot.
En bij Natural balance ijzers kunnen er geen zolen tussen.
Na donderdag hoop ik weer wat positiever te zijn. Dan is ze bij de smid geweest.
Wij hebben al zo ontzettend veel met dit paard mee gemaakt er kan niet veel meer bij, juist voor Jolynn niet, die heeft al genoeg pijn gehad ....... Huilen
De da zei ook dat als ze pijn blijft houden, ondanks wat we nog gaan proberen, het niet meer eerlijk is tov het paard.
En dat is voor ons het allerbelangrijkste!

Bedankt dat jullie allemaal zo met me meedenken.
Ik ga alles in elk geval met de da en smid overleggen

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:49

CCCCorine schreef:
Jolynn schreef:

Dat er zand tussen gaat zitten is mij bekend. We hebben eenmaal geprobeerd siliconen te gebruiken maar daar wet de hoef kwaliteit niet beter van.

Een dag na strandrit waarbij we heerlijk door de zee zijn geweest, zat er bij de smid nauwelijks of geen zand tussen. Sindsdien zet ik zo af en toe de slang op het spleetje tussen hoef en pad, dan spoelt het zand weer wat weg.

Nu is het opgevuld met teer en hennep. Falco moet stappen vanwege een peesblessure RA. Aan de hand is dat niet te doen. Ipv hem onder de muizen te stoppen hebben we in samenspraak met DA besloten hem in de stapmolen te zetten. Peesblessure gaat gelukkig wel vooruit. Bij ons staat er regelmatig veel water in de molen en is de boel onder (of boven) het zooltje nu te week geworden.

Heel lang had hij gewoon te weinig hoefgroei wat we ook probeerden nu is de groei goed, maar de zool blijft te dun en gevoelig om zonder zolen of ijzers te kunnen. De hoeven zijn nu gelukkig wel goed van kwaliteit en vorm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:36

Waarom probeer je niet eens hoefschoenen. Je hoeft ze alleen aan te doen als je met je paard gaat werken (op het harde/ongelijke) in een goede zandbak zal het waarschijnlijk ook niet eens nodig zijn.

Een dunne zool kan aangeboren zijn, maar ook komen door verkeerd bekappen, slechte voeding e.d.
Het duurt idd lang voor de zool dikker wordt áls hij dat al wordt.

Met hoefschoenen wordt de druk verdeeld over de zool van de schoen en zodoende niet plaatselijk tegen de hoefzool aankomen.
Dit lijkt mij een betere optie dan zooltjes met vanalles en nog wat ertussen die de hoef kompleet afsluit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:45

Hoi,
Isabella had ook dunne zolen (op foto's zelfs flinterdun volgens DA). In eerste instantie door gekanteld hoefbeen (bevangenheid) en op ijzers met zolen gezet. Na 3/4 jaar liep ze weer zonder ijzers. Een jaar lang zonder problemen, maar toen toch weer gewone ijzers eronder. Echter door brokkelhoeven heeft een hoefsmid toen deze pony dermate kort bekapt en de zool daarbij moeten meebekappen vond hij zelf, dat ze nog dunnere zolen kreeg. Ze is beslagen weer met ijzers en leren zolen, maar ja ik viel toen van het ene in het andere probleem; verkeerde hoefstand, brokkelen bij het leven.

Dat was het moment dat ik besloot over te gaan stappen op NB icm hoefschoenen (of beter omgekeerd). En ik denk mede door het gebruik van die schoenen op harde, en de beweging die ik haar kon geven, ging het steeds beter en beter.

Nu 1,5 jaar verder loopt ze bij tijd en wijlen zelfs goed over grove keienpaden en grind (niet altijd hoor; vandaag wel, maar vorige week toen haar hoeven wat natter waren en dus zachter lukt het niet).

Maw de zool kan zeker aangroeien en dikker worden.

Zag dat Bram hier ook ook al adviseerde; hij is ook Isabella's hoefbekapper overigens. Hij weet ook hoe haar hoeven waren en hoe ze nu zijn Knipoog

Groeten
ingrid

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:32

Isapaardje schreef:
Hoi,
Isabella had ook dunne zolen (op foto's zelfs flinterdun volgens DA). In eerste instantie door gekanteld hoefbeen (bevangenheid) en op ijzers met zolen gezet. Na 3/4 jaar liep ze weer zonder ijzers. Een jaar lang zonder problemen, maar toen toch weer gewone ijzers eronder. Echter door brokkelhoeven heeft een hoefsmid toen deze pony dermate kort bekapt en de zool daarbij moeten meebekappen vond hij zelf, dat ze nog dunnere zolen kreeg. Ze is beslagen weer met ijzers en leren zolen, maar ja ik viel toen van het ene in het andere probleem; verkeerde hoefstand, brokkelen bij het leven.

Dat was het moment dat ik besloot over te gaan stappen op NB icm hoefschoenen (of beter omgekeerd). En ik denk mede door het gebruik van die schoenen op harde, en de beweging die ik haar kon geven, ging het steeds beter en beter.

Nu 1,5 jaar verder loopt ze bij tijd en wijlen zelfs goed over grove keienpaden en grind (niet altijd hoor; vandaag wel, maar vorige week toen haar hoeven wat natter waren en dus zachter lukt het niet).

Maw de zool kan zeker aangroeien en dikker worden.

Zag dat Bram hier ook ook al adviseerde; hij is ook Isabella's hoefbekapper overigens. Hij weet ook hoe haar hoeven waren en hoe ze nu zijn Knipoog

Groeten
ingrid

Jolynn haar dunne zool is aangeboren, met hoefschoenen heb ik geen ervaring, maar mijn da is er niet erg positief over. Hij krijgt de gevallen waarbij het niet goed is gegaan!
Bram ken ik, hij heeft bij ons op stal gestaan toen hij nog maar net begonnen was als smid. (heb altijd erg met hem kunnen lachen).
Jolynn heeft zoveel meegemaakt, het is meer dan alleen maar een dunne hoefzool, helaas.
We zullen zien wat de smid er donderdag over zegt. ( ik geloof dat Bram altijd hoog opgaf over hem)

Ben benieuwd!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:16

Succes met Jolynn.

Maar niet te snel opgeven inderdaad. Ik denk ook wel dat niet ieder paard super hoeven kan krijgen .. aangeboren afwijkingen, of beter misschien, ingefokte afwijkingen. En het verschilt per ras denk ik ook. Heb je een ras dat normaal op de steppen leeft, dan zullen ze toch minder harde hoeven hebben (van nature) dan paarden die van oorsprong uit rotsachtige streken komen.

Maar gaf elders het voorbeeld van die Merensen ... van oorsprong bergpaardjes en van oorsprong harde gezonde hoeven. Allen geboren op die stoeterij, in een rotsachtig weiland zeg maar, allen op de zelfde manier bekapt en onderhouden. Waarom kan de ene dan prima blootsvoets dagtochten lopen, moeten anderen gedurende het seizoen (zomer) toch op ijzers en kunnen weer anderen helemaal niet zonder ijzers. ??

Ik had met mijn pony gewoon geluk, ondanks alle ellende van scheuren en dunne zolen, dat ze geboren is met (en als raskenmerk heeft) heel goede harde hoeven. Ze waren ziek geworden zeg maar door omstandigheden. Denk zelf (maar denk he, weet niets zeker) dat dit een groot verschil is in de aanpak van behandeling: slechte hoeven hebben of slechte hoeven gekregen hebben.

Groeten
Ingrid (sorry voor het hele verhaal Tong uitsteken )