Extreem raar doen na "buitenspelen" !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Extreem raar doen na "buitenspelen" !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:15

Ik ben me gister helemaal dood geschrokken. Ik heb mijn paard nu zo'n 2 maanden, en ik had al gemerkt dat hij kwa energie en dergelijke niet "normaal" is. Hij rent voor mijn gevoel bijna tot hij er letterlijk bij neer valt. Ook met rijden is hij behoorlijk heet, maar dat zijn we nu aan het proberen om te zetten in werken, en dat gaat al heel fijn.
Omdat hij zo ontzettend (teveel) energie heeft, zet ik hem zo vaak mogelijk buiten. In de paddocks ligt wat zwaarder zand, en deze zijn te klein om echt in te rennen. Als hij hier in staat, is er niets aan de hand, hij rent wat, bokt, sprint, speelt enz. Nu heb ik hem inmiddels 2x in de binnenbak losgelaten, zodat ie zich een keer echt kon uitleven met de sneeuw en dergelijke, en toen merkte ik al dat hij óntzettend hard gaat rennen & bokken enz. En over dat rennen begin ik me zorgen te maken. Hij gaat écht hard, en láng hard (het is niet het eerste paard wat ik gek zie doen, maar dit is niet normaal, zo lang als hij blijft rennen). Hij komt dan ook zeiknat uit de bak, en is niet moe, nee, hij word alleen ontzettend heet en stakerig en vervelend.

Gisteravond dacht ik hem even met zijn speelmaatje buiten te zetten in de springwei (60x60 schat ik) en nou, ze begonnen flink te rennen & spelen, en na een kwartier stopte de pony met rennen, omdat ie er bijna bij neerviel, maar Stitch ging gewoon verder, die heeft nog ruim een half uur rondgeraced. DAarna heb ik hem gevangen gekregen, en hij was van het puntje van zijn oren tot het puntje van zijn staart doorweekt. Even een kwartier in de molen laten afkoelen, want hij was compleet over de zeik...
Toen ik hem daarna binnen op de poetsplaats zette begon hij ontzettend gek te doen.

Tong buiten boord, helemaal eruit! Ogen draaien, hoofd bijna op de grond, helemaal gedraait alsof hij stikte, en óveral in BIJTEN, niet happen, maar meer boos leek het. Ook maakt hij rare sprongetjes waarbij hij met beide voorbenen naar voren sloeg. Het leek alsof ie niet helemaal meer wist wat hij deed. Ik heb mijn instructrice (staleigenaresse) erbij geroepen, en die heeft gekeken of er iets in de weg zat in zijn keel, en heeft de dierenarts gebeld. Aangezien het niet het geval was dat hij iets in zijn keel h ad, hebben mijn instructrice en de DA even overlegt, en moest ik gaan rijden, omdat het waarschijnlijk niets "lichamelijks" was. Met rijden gooide hij in het begin constant zijn tong uit zijn mond, en liep hij vreselijk te drammen, maar nog wel altijd flink voorwaarts en gevoelig op been enzo.

Na een half uur begon hij gewoon lekker te lopen, en leek er niets meer aan de hand. 'S avonds heeft hij ook gewoon gegeten, en leek er niets meer aan de hand te zijn.

Weet er iemand wat deed geweest kan zijn? HIj is 2 maanden geleden compleet rontgenologisch en klinisch 100 % goedgekeurd.

Het is overigens zoiezo een aparte, gruwelijk heet, heel sensibel & energiek, en een heel sterk karakter (snel heet/beledigt/zeikerig)

Sorry voor het lange verhaal...

Anoniem

Re: Extreem raar doen na "buitenspelen" !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:38

wat geef je hem/haar te eten? Het lijkt net of ie veel ste veel energie heeft en zich zo it laat sloven dat ie gek wordt van zichzelf, mn vorrige paard kreeg wel eens geplette haver en dat gingen ook alle remmen op het extreme los, als ik het niet gaf was het ineens een heel ander paard.

Heb je de DA al gevraagt?

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:42

Hij krijgt zoiezo geen haver en dergelijke omdat ik dan zeker weet dat k vliegles ga krijgen, maar hij krijgt (weet niet precíes hoeveel) zo'n 2 kg sportbrok. Hij word morgenochtend opnieuw (alleen klinisch) gekeurd, omdat die keuring verlopen was voor de verzekering Sigaar Ik laat dan meteen even de DA ernaar kijken, maar de DA is dus al op de hoogte...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:15

wat ontzettend raar zeg!

je zou bijna denken dat hij zich zo uitput dat hij even te weinig zuurstof in zn hersenen krijgt ofzo en er daarom zo rara bij staat?

of dat hij ADHD of een andere 'hersen/zenuw' stoornis heeft ofzo...

dat zeikerige en snel beledigd zijn etc dat komt me heel bekend voor Knipoog maar de rest, dat raardoen en zcihzelf bijna doodrennen, nee echt zo vreemd!

hoop dat je DA er iets op weet, ik heb dit echt nog nooit gehoord of gezien...

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:02

Vanavond heb ik alleen gereden, zonder dat ie buiten is geweest, en het ging nu hardstikke goed, heel fijn te rijden... Dus ik heb eigenlijk het idee dat dat "buitenspelen" juist averechts werkt op stitch?
Morgenochtend komt de dierenarts, dus ik ben benieuwd...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:15

ben echt benieuwd wat de DA kan vinden

kan het niet zijn dat hij niet gewend is aan weidegang? of dat hij moeite heeft met alle 'prikkels' van de omgeving die op hem afkomen in zich op te nemen en te verwerken? dat hij daarom als een idioot gaat rennen omdat hij gewoon niet weet wat hij moet doen met alles wat hij ziet, hoort&ruikt om zich heen...
met het rijden ben jij degene die hem verteld wat ie wel en niet moet doen, als ie los staat moet ie t zelf uitzoeken, dat kan ie blijkbaar niet echt subtiel Knipoog

zou het ff aankijken hoe het gaat met stapmolen+rijden en eventueel dat iemand hem 's ochtends ff longeert, beetje rondslingeren aan t halster/hoofdstel, gewoon puur om er ff uit te zijn zonder dat ie dus los komt.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 22:52

Hij gaat zoiezo elke dag een ruim uur in de molen, en meestal ook een uur in de paddock, maar dat vind ie saai, dan gaat ie uit verveling een beetje zand eten enzo, dus daar staat ie ook niet te lang in. En met rijden word ie af en toe steeds heter en dan moet ie ff alles eruit gooien, maar dat werkt op deze manier dus niet echt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 07:56

Citaat:
Tong buiten boord, helemaal eruit! Ogen draaien, hoofd bijna op de grond, helemaal gedraait alsof hij stikte, en óveral in BIJTEN, niet happen, maar meer boos leek het. Ook maakt hij rare sprongetjes waarbij hij met beide voorbenen naar voren sloeg. Het leek alsof ie niet helemaal meer wist wat hij deed

dit komt mij wel erg bekend voor!!!
een tijdje terug was hier het verhaal van iemand met een paard die aan een soort zelf pijniging deed.

het verhaal van bijten en slaan met de voorbenen vind ik hier dus wel heel erg op lijken.
in dit topic staat meer hierover:

viewtopic.php?f=3&t=370171&hilit=

enige aanvulling die ik kan bedenken bij dit verhaal omdat hij zo ontzettend ruk is, is mischiend at zijn schildklier te snel werkt, komt bij paarden niet zo vaak voor, maar daar worden ze over t algemeen erg druk van, die paarden zijn snel geirriteerd, en verliezen ook snel gewicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:30

Dat moeilijk doen met het bit, is de tandarts er al bij geweest?

Voor de rest zou ik eens proberen van de sportbrok af te stappen, misschien zit ook daar gewoon te veel in, en doet hij het beter op basisbrok.

Het is even uitzoeken. Maar als hij zo gek doet als hij los is in de bak, zou ik hem daar niet meer los zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:50

te snel werkende schikdklier moest ik gisteren ook aan denken, maar dacht toen meteen dat ik het misschien teveel op de humane geneeskunde betrek.

Ik zou hier iig ook even de vorige eigenaresse wat vragen over stellen.
Zou het onder verborgen 'gebreken' kunnen vallen.

Veel succes bij de keuring vandaag.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:14

idd een te snel werkende schuldklier verklaart dan ook meteen waarom hij vrij smal/iel is
of hij is zwaar gestresst ergens door, is daardoor niet echt dik te krijgen en doet daarom zo achterlijk als ie los is, maarja dan zou je er met het rijden ook last van moeten hebben...

ben heel benieuwd wat dit nou uiteindelijk is!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:18

jeetje zeg, wat een druktemaker! Zou zelfs geen basisbrok adviseren, daar zit evengoed best wat energie in. Volgens mij krijgt dit heethoofdje met 2 kg Subli ponybrokken per dag al meer dan genoeg binnen. Als je omschakelt moet je er wel rekening mee houden dat het een 14 dagen kan duren voor je al die overtollige energie kwijt bent. Je moet hem hier inderdaad mee helpen denk ik, want dit is voor hem niet prettig. Hij wordt er letterlijk gestoord van. Succes met hem hoor!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:20

Hi.

Wat een verhaal zeg. Het eerste waar ik ook aan dacht was hem van de sportbrok af te halen en gewoon op basisbrok te zetten.
Verder het longeren 's ochtends en dan 's middags/'s avonds rijden lijkt me een goed oplossing.
Een vriendin van een stalgenoot (staat niet bij ons op stal) heeft ook een paardje wat erg druk is en zeker 2 uur beweging nodig heeft qua longeren en rijden wat ze dus verdelen over de hele dag.

Laat snel weten hoe de keuring ging vandaag

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:56

Mijn pony kreeg ook ADHD van brokken. Toen ik overgegaan ben op muesli was het een heel stukk minder.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:19

ik zkt ook eerder aan de sportbrok van 2 kg te denken dat dat best veel kan zijn voor een paard. zet hem eens op basisbrok en begin eens met een kg en kijk hoe hij het daar op doet.

Ik heb een draver gehad en werd compleet gestoord van sportbrok. niet meer te handteren en levensgevaarlijk. die stond 24 uiur per dag buiten en kreeg een 2 kg sportbrok. In het begin moest ie een beetje bijkomen, maar op een gegeven moment zaten de brokken tussen zijn oren. Ben toen overgestapt op basisbrok en een kg pd.

veel ruwvoer kreeg ie er bij en als ie heel hard moest werken dan kreeg ie meer brok en daar deed ie het goed op

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:28

Ik zou hem ook vd sportbrok halen. Als je je bedenkt dat orion ook maar 2kg basis per dag krijgt en nog mega wakker is Knipoog

Verder inderdaad raar verhaal! Ben benieuwd wat de DA zegt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:50

En, wat zei de DA?