sloom, droog hoesten maar geen snotneus en

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

sloom, droog hoesten maar geen snotneus en

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:22

ze eet ook goed, haar vacht is niet dof ofzo.

wat zou dat kunnen zijn? naar mijn idee duid dat een beetje op een virusje net als bij de mensen nu ook veel voorkomt.

Er zijn meer paarden op stal die dit hebben, en omdat timmie 2 weken geleden flinke koliek gehad heeft denk ik dat ze toen natuurlijk al verminderde weerstand had en nu dus weer meedoet met dit virusje.

wat zou dit kunnen zijn? en wat aan te doen?

Seventje

Re: sloom, droog hoesten maar geen snotneus en

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:32

Als je paard echt behoorlijk hoest zou ik als ik jouw was toch echt de dierenarts erbij halen. Paarden horen NIET te hoesten. Longblaasjes gaan stuk bij elke keer dat ze hoesten heb ik van mijn dierenarts. Haal zo nodig nu alle stoffige dingen weg. Nat hooi voeren of kuilgras stoft niet en strui niet te hard met het stro of zet je paard op haksel.

rival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:35

je kun natuurlijk de veearts bellen he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:38

hij hoest op stal niet, alleen als ik op stap 1 of 2 keer, maar ook niet als ik verder ga rijden.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:45

Zorg er voor dat je paard in ieder geval stof vrij staat en loopt en eet. Een bronchitits begint meestal wel met een beetje onschuldig af en toe hoesten. Wat voor ons onschuldig lijkt is niet altijd onschuldig voor je paard. Let goed op je dier en bel voor de zekerheid toch even je DA voor advies.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:19

Let ajb goed op de ademhaling. Wanneer deze zichtbaar wordt in rust moet je eigenlijk al een veearts waarschuwen. Een paard hoort niet te persen/knijpen in zijn ademhaling. Hoesten is niet altijd een 'symptoom'. Hoest is niet goed, laten we dat vooropstellen. Maar snot is geen must. Als een paard dieper in zijn longen overtollig slijm produceert komt dat er niet altijd via de neus uit (hoe hard ze ook hoesten). En dat is ook tevens het gevaar. Wat er niet uitkomt, dat gaat erin. DWZ in de longen dus.

Neem in iedergeval de temperatuur op, belangrijk om te weten of er geen ontsteking gaande is. En let op de manier van ademhalen. Bij twijfel een dierenarts bellen. Er zijn momenteel veel paarden die met hun luchtwegen rommelen. Waarschijnlijk vanwege het rare weer. Neem geen overbodig risico.

Nat hooi is goed, en dan niet vochtig maar echt minimaal een uur geweekt. Vind ze dat niet lekker, doe dan een beetje zout door het water (dan eten ze het vaak wel). Liever geen stro en veel naar buiten.
En zet je paard niet compleet stil als hij hoest, want dat is nog slechter voor de longen. Veel stappen (ook onder de man) is goed!

An_J

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:36

Wij hebben het hier ook een beetje. 'Mijn' hoest zit duidelijk in de keel, niet in de longen. Verder niks aan de hand, maar tijdens het rijden een paar keer, daarna is het over, ik kan normaal rijden, op stal hoor ik ze vrijwel niet. Ik geef alle paarden hoestmix en verder doe ik niks anders. Ik maak me weinig zorgen, als er een wat sloom is laat ik hem/haar een dagje staan. Verder gewoon naar buiten, gewoon voeren (wij voeren weinig hooi, meest kuil). En ik temperatuur ze wel voor alle zekerheid.
Het gaat vanzelf weer over. Dat wil niet zeggen dat ik geen sos-bericht uitzend als mijn paarden ECHT verkouden zijn, dan krijgen we een ander verhaal. Maar af en toe een kuchje voorin de keel, dat komt wel weer goed.