spat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jojodegeling

spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 22:35

wie kan mij meer vertellen over spat ,en of je hier nog verder mee kan rijden,en of er nog wat aan te doen is . Bloos

Leelo

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:05

Spat is simpel gezegd een proces van woekering van het kraakbeen in een of beide spronggewrichten van het paard. Het zachte kraakbeen wordt hard, en gedurende dat proces heeft het paard daar pijn van. Uiteindelijk is al het kraakbeen hard geworden en kan een paard weer pijnvrij rondlopen.

Je hoeft niet in alle gevallen te stoppen met rijden. Meestal hebben ze vooral aan het begin van een rit wat last, maar hoe langer ze bezig zijn, hoe beter het vaak gaat. Mijn paard heeft zelf 3 jaar stilgestaan omdat ze te kreupel was om erop te rijden. Nu gaat het daarentegen weer goed en rijden we er weer op. Ze is nu alleen wat stijf nog in die benen. Echter, een wedstrijdpaard zal ze nooit meer worden. Huilen

Heb je zelf een paard met spat?

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:05

Oh er zijn trouwens operaties voor paarden met spat, maar daar weet ik niets van.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:36

jojodegeling schreef:
wie kan mij meer vertellen over spat ,en of je hier nog verder mee kan rijden,en of er nog wat aan te doen is . Bloos

Rijtechnisch is het beste op te lossen door op klassieke rijmethode te gaan werken. Zie in mijn onderschrift links over spat en over klassieke methode.

a3nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:51

Je hebt 2 soorten :
Gewone spat en bolspat.
Gewone spat is een hard beengebrek, het is botwoekering bij sprong, op de kraakbeenringen.
Bolspat is een zacht beengebrek, het is een verdikking op de binnenkant van de sprong, door slijtage.