mankend veulen (bijna jaarling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silleke

mankend veulen (bijna jaarling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 22:28

Mijn veulen (ja volgende maand wordt ze 1 jaar) staat wat kreupel. Met de stal uit te gaan 'mistrapte' ze zich haar (weet niet of het ervoor ook al was of pas van toen) en liep ze wat kreupel links voor.
In de wei liep ze nog steeds wat kreupel maar ze steunt wel goed op haar been, galoppeerd ook nog en ontlast het been ook niet. Heb met haar binnen te zetten eens goed gevoeld en het is niet warm of dik ofzo.
Zouden jullie dadelijk de DA bellen of nog even aanzien (en hoelang dan).
Zal waarschijnlijk wel een veulen kwaal zijn (misschien de groei)

Seventje

Re: mankend veulen (bijna jaarling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:14

Ja het ligt er aan hoe ze zich verstapt heeft? Ik kan zo de situatie niet inschatten van wel of niet een dierenarts bellen. Hoe heeft ze zich verstapt? Is ze gevallen heeft ze zich aangestoten. Zelfs al zal er geen dik been of warme zwelling ontstaat een peesblessure heb je zo. Veulens kunnen inderdaad wel eens kreupelen als ze een groeispeurt hebben. Dan worden de banden en pezen uitgerekt en slapjes dat hersteld zich meestal weer wel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:47

Ik ben met jaarlingen en twenters wat makkelijk, als het niet extreem warm en/of dik is en ik denk de oorzaak te weten (bijvoorbeeld een misstap) wacht ik het wel even een weekje af. Meestal gaat het vanzelf weer over.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:55

Ze heeft het dus vandaag nog. Haar been is nog steeds niet warm of dik. Zaterdag komt de smid voor de 2 andere en laat ik hem eens kijken. Misschien is het wel een blaar ofzo. Maar ik zie niks hoor.

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:01

Misschien voor de zekerheid even tempen om een ontsteking uit te sluiten?

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 16:49

De hoefsmid is gisteren geweest en heeft eens even gekeken. Er was dus echt niks te zien. Maar ze mankt ook niet meer altijd. Hij zei dat het wel vaker voor kwam op die leeftijd omdat ze echt in de groei zitten. Ze heeft er ook echt geen last van en gaat ook niet liggen in de wei ofzo