geen ijzers-> niet rad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

craz

geen ijzers-> niet rad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 14:50

Ik heb mijn paard sinds kort zonder ijzers staan vanachter.
Hij loopt nu ongeveer zo 8 weken en nu begint hij daar precies last van te krijgen?
Hij mankte niet maar liep op zijn linkerachterbeen heel voorzichtig.
Hij wou ook niet rechts aangalopperen.
Na het rijden voelde ik wel dat zijn linkerachterbeen warmer was en in beide achterbenen pulsatie.
Zou dit komen doordat die ijzers eraf zijn of is hier meer aan de hand?

Elisa2

Re: geen ijzers-> niet rad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:00

dat kan alleen als z'n hoeven ook heel kort afgesleten zijn.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 15:04

Zijn hoeven zijn niet kort afgesleten.
Hij heeft heel gezonde hoeven.
Ik denk dat het eerder iets anders is dan zijn hoeven maar ik vroeg mij toch af stel dat het zijn pezen zijn of artrose of eender wat dan ook kan hij daar dan meer last van krijgen doordat zijn ijzers er nu af zijn?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:11

ijzers leggen de doorbloeding behoorlijk stiller.

Paarden die gevoelig liepen en op ijzers worden gezet, hebben er dan geen last meer van. Dit is symptoombestrijding.

Gaat het ijzer er weer af, dan kan er idd een probleem "onder" hebben gezeten en kan het paard gevoelig lopen.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:11

Ik heb mijn fjord een paar jaar geleden 1 zomer op ijzers gehad, toen de ijzers er weer onderuit gingen liep hij bijna kreupel. Hij liep echt op hakken zeg maar. Zijn hoeven zijn toen nog een half jaar gevoelig geweest, en daarna was het over. Bij hem kwam het dus door de overgang van ijzers naar blootvoets. Met ijzers voelen ze ook niet alles met hun hoeven, en als ze daarna weer blootvoets staan, voelen ze tuurlijk weer alles, ze hebben tijd nodig om er aan te wennen dat de ijzers er onder uit zijn.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:32

wij hebben er ook zo een op stal staan..
zodra de ijzers eraf gaan loopt hij niet rad meer..
dit komt idd zoals antheman zegt door de doorbloeding enzo.
hoefsmid bellen en ff naar laten kijken en kijken wat hij ervan zegt.
suc6 Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:35

madie88 schreef:
suc6 Lachen

Helaas wordt dan wel erg vaak geadviseerd om er opnieuw een ijzer onder te slaan.

Als je blootvoets wilt rijden, zul je eventjes consessies moeten doen! Stukjes opzoeken waar je paard wel kan rijden en niet te hard, te lang etc te rijden.

Gaat het echt niet,dan kun je een hoefschoen overwegen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:09

de weg van op ijzers lopen naar op blote voeten voeten is een lange weg, je zal wellicht je paard lange tijd niet zo kunnen berijden als jij graag wilt.

Als je niet 1000% overtuigd bent dat het het beste voor je paard is en je hebt er niet alles voor over (niet rijden b.v.) dan is het gedoemd te mislukken!

Ik heb mijn paard nu een jaar van de ijzers af en kan nog niet rijden zoveel en waar ik wil, maar ik heb het er voor over!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:32

Antheman schreef:
madie88 schreef:
suc6 Lachen

Helaas wordt dan wel erg vaak geadviseerd om er opnieuw een ijzer onder te slaan.
Als je blootvoets wilt rijden, zul je eventjes consessies moeten doen! Stukjes opzoeken waar je paard wel kan rijden en niet te hard, te lang etc te rijden.
Gaat het echt niet,dan kun je een hoefschoen overwegen.

Wat is daar mis mee om er weer een ijzer onder te zetten?. Paard wordt er weer beter van en daa gaat het om?.

Vind het juist zielig al paarden jaren met ijzers hebben gelopen daardoor is er een bepaalde stand ontstaan. Nu haal je het paard eraf en kan dat idd problemen geven met alle gevolgen van dien. Dit moet je bewust doen. Mocht het paard idd niet rad lopen laat het paard dan niet verder pijnigen en zet die ijzers er weer onder.

Hoefschoenen lijkt mij niet iets voor dagelijk gebruik en in de bak met rijden. Vind het nogal primitief en onhandig.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 15:39

Ik heb mijn hoefsmid gebeld en die zei dat als het niet ging ik er beter terug ijzers kon onder zetten.
Dus deze week komen er terug onder. Haha!
Ik ben ook voorstander om zo weinig mogelijk met ijzers te werken maar dit paard stond bij de vorige eigenaars al jaren op ijzer en hij is ook niet meer van de jongste.
Ik denk dan dat het toch het beste zal zijn om er terug ijzers onder te zetten om zo problemen te voorkomen. Want ik zie dat niet zitten om en jaar rustig aan te doen. Hij wordt toch wel vrij intensief gereden. Knipoog

Bedankt voor jullie reacties.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:45

Heel verstandig waarom ieder jaar paard plagen omdat het allemaal "natuurlijk" moet.

Vooral als je intensief rijdt is het gewoon beter en makkelijker.