Mest eten; wat zegt dat ook alweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Mest eten; wat zegt dat ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 18:30

Ik weet dat hier al vrij veel topics over geweest zijn, maar om één of andere reden kan de zoekmachien me niet helpen Verward

Mijn vraag is dus, wat zegt het precies als een paard de mest van een ander op eet? Er staat me iets bij van mineralentekort, maar weet het niet meer zeker.
Jewel hapt maar al te graag in de (verse) mest van haar vriendje.

Wat kan ik hier het beste aan doen?

Carola_de_W

Re: Mest eten; wat zegt dat ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:41

Het kan inderdaad op een tekort aan mineralen duiden. Je zou een voedingssuplement kunnen gaan bijvoeren en dan kijken of het minder wordt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:13

Verveling is ook een hele bekende waarom paarden mest gaan eten. Meestal als ze op zaagsel staan.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 21:27

Voedingsupplement...oké. Tips? Waar kan ik het krijgen en zijn er bepaalde merken die dit hebben?
Of moet ik aan vitaminestoten denken?
Ze loopt gewoon dag en nacht op het land, dus verveling lijkt me uitgesloten.

Ik zag het vanmiddag toevallig, was best een maf gezicht. Ik was het land uit aan het mesten en ze kwam even wat aandacht halen. Sta ik effe wat met haar te kroelen, komt haar maatje eraan die een fikse drol produceert. Ze bedenkt zich niet en hap! Ik keek er nogal van op, want ze leek er echt op gefixeerd. Ze werd zelfs boos toen ik haar wegduwde, dat doet ze nooit.

Ze krijgt overigens naar mijn idee prima bijgevoerd, hooi en granenmusli van Subli.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:21

je kunt zeewier proberen, hier zitten veel mineralen en vitamines in, kun je bij de ruitersportzaak kopen.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:22

Het duidt op mineralentekort.
Om voldoende mineralen en vitamines binnen te krijgen moeten paarden wel een bepaalde hoeveelheid "krachtvoer" binnenkrijgen!
Bij de fabrikant kun je opvragen hoeveel voer gegeven moet worden om voldoende bouwstoffen aan te bieden.

Een mineralenblok (rood "zoutblok") is goed om erbij te geven en een supplement als er te weinig krachtvoer gegeven wordt.
Ik heb goede ervaring met MaxH.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:06

Mijn paard deed dit ook heel erg.
Waarschijnlijk omdat ze een paar weken daarvoor antiobiotica had gehad was haar darmflora in de war. Ik heb toen via een homeophaat een middeltje gekregen om die darmflora weer normaal te krijgen, werkte goed. Maar in dit geval zal het idd mineralen te kort zijn.
Liksteen helpt al een hoop. Ik geef der nu ook zeewier met knoflook erdoorheen, ben ik gelijk klaar want dat is ook goed voor de weerstand.
Helpt echt.
Kijk is op www.paardendrogist.nl

Succes ermee

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 09:48

Bedankt voor jullie reacties.

Zeewier ken ik wel, heb ik weleens eerder voor de paarden gehad. Ga vanmiddag direct effe halen.
Liksteen heeft ze alleen op stal, maar ze staat nauwelijks binnen. Nu helemaal niet meer aangezien het zulk lekker weer is Lachen
Ik zal er 1 in het weiland hangen.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:06

Ik wil niet demotiveren, maar... Mijn paarden/pony's doen dit allemaal en ze krijgen ruim voldoende (goed) krachtvoer, hooi, zeewier en hebben altijd de beschikking over een zoutblok...
Lichamelijk mankeren ze ook niks. Volgens mij is het een soort rangorde verdeling in combinatie met een beetje verveling ( die van ons lopen ook de hele dag buiten).

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 10:24

Zou natuurlijk ook kunnen, maar ik ga het eerst zo proberen. Jewel is altijd wel aan het kwakkelen en heeft snel een achterstand te pakken. Ik probeer er zoveel mogelijk aan te doen, maar het moet natuurlijk wel een keer beter gaan.
Mijn andere twee paarden hebben nergens last van en echt "verveeld" komt ze ook niet over. Er gebeurt genoeg in en rondom het weiland en ze staat overal altijd met haar neus bovenop Haha!

Ik ga eerst wat extra's bijvoeren en kijk hoe het dan gaat.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:04

mijn ruin doet aan ieder hoopje strond ruiken, zelfs als ie zelf poept draait ie zich om en ruikt ie aan zijn eigen strond heb sinds kort een paardje erbij en die doet het nu ook ineens

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:17

Liksteen helpt al een hoop. Ik geef der nu ook zeewier met knoflook erdoorheen, ben ik gelijk klaar want dat is ook goed voor de weerstand.
Helpt echt.

- - - - -

Dit heb ik ook tijd geleden gekocht en geven,
het helpt bij die van mij wel.. Hij eet niet meer de mest op..

Succes !! Lachen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 12:23

Dankje Knipoog

Denk dat het nu wel snel beter zal gaan, heb gister een grote pot zeewier gehaald en de liksteen hangt in het weiland.