Bemerking: straalbeen klasse 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzle

Bemerking: straalbeen klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:57

Ik heb een half jaar geleden een paard gekocht. Nu heb ik via via gehoord dat ie ooit gekeurd is en een bemerking had op zijn voorbeen: straalbeen klasse 3. Dit is dus tijdens de verkoop verzwegen.

Aan het paard zelf is op het moment niks te merken. Hij lijkt kerngezond.

Ik laat hem sowieso zsm opnieuw keuren om te kijken wat er precies aan de hand is en of het echt waar is dat hij klasse 3 heeft.

Maar als blijkt dat dat zo is: hoe ernstig is dit dan? Kan het dat hij er nooit last van krijgt? Of is het vrijwel zeker dat ie met een paar jaar kreupel loopt?

Heeft er iemand ervaringen met een paard met straalbeen klasse 3?

Als het waar is kan ik de verkoper aanklagen en mijn paard terugbrengen. Maar ik vraag me af of dit echt nodig is, vooral omdat er nu helemaal niks aan te merken is. En ik ben gewoon helemaal gek op dat paard, dus ik zou hem niet graag wegdoen. Maar van de andere kant wil ik wel graag verder komen in de sport. Zou ik ook een soort van schadevergoeding kunnen krijgen ipv hem terugbrengen?

Ik heb zelf helemaal geen idee wat dit nu inhoud voor de toekomst en hoe ernstig dit is. Wie kan mij helpen??

Bets

Re: Bemerking: straalbeen klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:13

Ik heb er een met klasse 4 maar was wel kreupel. Om hem weer goed te krijgen ben ik op klassieke rijmethode gaan rijden en paard loopt weer goed. Dit is ook gewoonweg een oplossing om paard in balans te rijden, ruiter moet in balans zitten, het is een eerlijke methode en werkt gewoonweg goed en werkt zelfs bij diverse problemen die bij je paard terecht kunnen komen.

In mijn onderschrift links staan wat handige dingen vermeld van klassieke rijkunst en wat het inhoud en hoe je het eventueel aan kan gaan pakken. Ik zou er voor kiezen om iemand te zoeken die ervaring heeft op dit gebied.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:20

De toekomst kan onzeker zijn.Hij hoeft er geen problemen mee te krijgen maar het kan wel.

Heb je het paard zelf ook laten keuren toen je hem kocht.
Anders denk ik niet dat je de vorige eigenaar iets kan verwijten,hij hoeft het niet te vertellen.
Als je hem zelf niet rontgenologisch hebt laten keuren is het ook een beetje aan jezelf.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:40

Mijn fjord wordt dit voorjaar 17. Heeft ook een 3. We zijn er in augustus 2003 achter gekomen. Hij is voor die tijd nooit kreupel geweest. Maar de hoefsmid viel op dat zijn hoef steiler werd en dacht aan hoefkatrol. Toen hebben we foto's laten maken en kwam het er inderdaad uit. Hij was met de buigproef kreupel. Na een maand rust op de wei zijn we weer gaan rijden met speciaal beslag (balkijzer) en is er niks aan de hand. We doen het wel rustiger aan want ik deed aan reining maar dat kan niet meer. Maar nu doen we pleasure en trail en dat gaat goed. In theorie zeggen ze bij een 3 dat er 70% kans is dat hij kreupel wordt. Maar wanneer?! Misschien pas met 25 jaar.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:37

Als koper heb je volgens mij ook de plicht het paard ter keuring aan te bieden. Begrijp dus dat jij dat niet hebt gedaan. Van horen en zegge aannemen dat hij eerder is gekeurd zal niet rechtsgeldig zijn, tenzij deze persoon dat daadwerkelijk wil getuigen en dat er schriftelijk bewijs is. Daarbij komt heb je het paard al een tijdje en je hebt nooit aangenomen dat hij last zou hebben van deze bemerking (zover ik dat uit jou verhaal begreep) dus zal het zo wie zo lastig worden dit te verhalen van de verkoper. Tenslotte, wat wil je dan nog van de verkoper hebben? Wil je wel je paard teruggeven? Kans is ook groot dat het paard relatief gezien niet duur is geweest en dan kan je vaak vanuit gaan dat het geen paard is die 100% goed is op de foto, maar wel goed genoeg voor jou doel.

Verder lijkt me het geen verkeerde actie dan je paard ter keuring aan te bieden. Dan kan je op voorhand al acties ondernemen waardoor het paard zo min mogelijk last kan krijgen van een eventuele afwijking. Over hoefkatrol (want dat is dan de 3 op straalbeen) is al genoeg besproken op bokt, dus info voldoende.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:50

Tazzle, hoe oud is dit paard?

Tazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 09:05

Bedankt voor de tip van de klassieke rijkunst. Op zich denk ik dat ik nu al vrij goed aan het trainen ben, omdat ik alleen nog maar bezig ben geweest met rechtrichten en voorwaarts rijden. Maar ik ga me zeker verder verdiepen in de klassieke rijkunst om dit nog meer te verbeteren.

Mijn paard is 5 jaar (ook pas sinds juni 2004 onder het zadel). Mijn doel is om hem zelf naar het Z-dressuur te rijden. Ik hoop nu dus dat dit niet te zwaar voor hem wordt. Hij staat trouwens momenteel nog zonder ijzers, omdat hij volgens de hoefsmid hele goede hoeven heeft... Maar misschien dat dit met de tijd dan toch moet veranderen.

Ik heb het paard voor de koop niet laten keuren (achteraf heel stom!!!). Ik heb de verkoper gevraagd of hij ooit gekeurd was en dat was niet volgens haar. Verder zou hij volgens haar nooit iets gemankeerd hebben, nog nooit kreupel geweest ofzo. De verkoper heeft dus gelogen tegen mij.

Het meisje waarvan ik het nu weet, heeft mijn paard bij de vorige eigenaar ingereden en is er bij geweest toen de foto's gemaakt zijn. Zij wil getuigen als het nodig is en ik kan waarschijnlijk ook de foto's die toen gemaakt zijn opvragen. Maar ik weet zelf niet goed wat ik kan doen tegen de verkoper, want hem teruggeven wil ik niet. Zeker niet nu ik er helemaal weg van ben en hij op het moment ook (nog) helemaal niks mankeert.

In ieder geval probeer ik zsm een afspraak te maken bij de kliniek om foto's te laten maken. Dan weet ik tenminste wat er precies aan de hand is, omdat ik nu niet veel meer heb dan verhalen...

Ik wist trouwens niet dat straalbeen klasse 3 hetzelfde was als hoefkatrol. Is idd wel handig om te weten, omdat hier veel meer informatie over te vinden is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:26

Tazzle schreef:
Bedankt voor de tip van de klassieke rijkunst. Op zich denk ik dat ik nu al vrij goed aan het trainen ben, omdat ik alleen nog maar bezig ben geweest met rechtrichten en voorwaarts rijden. Maar ik ga me zeker verder verdiepen in de klassieke rijkunst om dit nog meer te verbeteren.

Goed zo moet je zeker doen idd OK dan!

Tazzle schreef:
Mijn paard is 5 jaar (ook pas sinds juni 2004 onder het zadel). Mijn doel is om hem zelf naar het Z-dressuur te rijden. Ik hoop nu dus dat dit niet te zwaar voor hem wordt. Hij staat trouwens momenteel nog zonder ijzers, omdat hij volgens de hoefsmid hele goede hoeven heeft... Maar misschien dat dit met de tijd dan toch moet veranderen.
Nou dat hoeft helemaal niet hoor. Als paard goed op zijn hoeven staat en heeft prima hoeven, zou ik proberen paard zo te houden. Mijn paard staat ook al enige tijd zonder ijzers en wil niets liever meer. Paard kan dat goed hebben (lees anders ook eens topic over Tip voor HKO hier op medisch)

Tazzle schreef:
Het meisje waarvan ik het nu weet, heeft mijn paard bij de vorige eigenaar ingereden en is er bij geweest toen de foto's gemaakt zijn. Zij wil getuigen als het nodig is en ik kan waarschijnlijk ook de foto's die toen gemaakt zijn opvragen. Maar ik weet zelf niet goed wat ik kan doen tegen de verkoper, want hem teruggeven wil ik niet. Zeker niet nu ik er helemaal weg van ben en hij op het moment ook (nog) helemaal niks mankeert.
Maar op foto is niet altijd goed te zien hoe het zit met straalbeen. Goed voorbeeld uit de site van Marijke de Jong overgenomen (scheelt weer typewerk)
Wat zeggen röntgenfoto's?

Op de röntgenfoto's wordt speciaal naar het straalbeen gekeken om te kijken of een paard ''hoefkatrol'' heeft:

zijn er grote en verwijde voedingskanalen te zien in het botweefsel (waardoor druk en stuwing van het bloed verloren gaat)?

zijn er haakjes op de zijkant van het straalbeen te zien?

zijn er cystes op de glijvlakte van het straalbeen te zien?

Aan de afwijking van de hoefkatrol wordt vaak een cijfer gegeven:

0 = perfect, dus geen afwijkingen
1 = goed, dus alleen zeer lichte afwijkingen
2 = voldoende, wel wat afwijkend maar niet ernstig.
3 = onvoldoende, afwijkend en ernstig
4 = slecht, zeer afwijkend en zeer ernstig
Maar ondanks dat er slijtage van het straalbeen te zien is: röntgenfoto's zeggen niet alles. Er zijn paarden die op de röntgenfoto een zeer slecht straalbeen laten zien maar nog nooit in hun leven kreupel hebben gelopen. Je kunt niet zomaar concluderen dat een paard die volgens de medische wetenschap hoefkatrolontsteking heeft, ooit kreupel zal lopen. Als een paard op alle andere fronten in goede conditie is en prima in zijn vel zit, dan hoeft een slecht straalbeen dus niet voor problemen te zorgen. Wellicht ten onrechte dus worden veel paarden afgekeurd op een slecht straalbeen.

Tazzle schreef:
Ik wist trouwens niet dat straalbeen klasse 3 hetzelfde was als hoefkatrol. Is idd wel handig om te weten, omdat hier veel meer informatie over te vinden is.

Veel informatie over uitleg van hoefkatrol en straalbeen zie je op site van Marijke de Jong ---> www.paardenbegrijpen.nl en Antoine de Bodt ---> www.hoefkatrol.com

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:50

Ten eerste: je hebt het paard 6 maanden geleden gekocht, en daarbij je eigen onderzoeksplicht verzaakt. Je denkt nu dat het paard een slecht straalbeen heeft.
Volgens mij ben je nu gewoon te laat met reclameren naar de verkoper toe. Je hebt het paard immers al een half jaar. Op afwijkingen van het straalbeen staat een antedatering van 2 maanden, die in uitzonderlijke gevallen naar 3 maanden gezet kan worden. Met andere woorden: zelfs al kan je nu op (recente) röntgenfoto's aantonen dat het paard een slecht straalbeen heeft, kan er niet meer gezegd worden dat het paard die ten tijde van de aankoop ook al had, aangezien die aankoop langer dan 3 maanden geleden is.

Wanneer je het oude rapport (met foto's) te pakken kan krijgen wordt het verhaal anders, maar volgens mij ben je dan met reclameren na 6 maanden nog steeds te laat. Volgens mij is de nieuwe termijn van reclameren bij een consumentenkoop namelijk op 6 maanden gesteld (correct me if i'm wrong).

Tazzle schreef:

Dat is een verkeerde conclusie.
Je moet het verhaal niet om gaan draaien. Röntgenologische afwijkingen van het straalbeen van klasse 3 zeggen gewoon niet meer en minder dan dat. Het straalbeen is afwijkend, en de afwijkingen zijn volgens klasse 3.

De diagnose hoekatrolontsteking wordt gegeven aan een typische bewegingskreupelheid, die je vervolgens gaat uitdiagnosticeren mbv verdovingen van het onderbeen, het hoefgewricht en/of de bursa podotrochlearis. Op röntgenfoto's zijn bij die paarden vaak afwijkingen aan het straalbeen te zien. Ook is eht mogelijk om veranderingen aan de hoef te zien.
Maar het is dus niet zo dat je paard met een een 3 voor het straalbeen ook automatisch HKO heeft, wel is de kans groter (groter dan 50%) dat hij kreupel wordt.

Tazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 11:51

Nog even ter info: Ik heb al uitgezocht of ik nog iets kan ondernemen naar de verkoper toe. Dit zijn de regels:

Indien de verkoper een handelaar is: binnen een half jaar naar de verkoop moet de handelaar aantonen dat het paard geen gebrek had tijdens de verkoop. Na een half jaar moet de koper aantonen dat het paard wel een gebrek had tijdens de verkoop.

Indien de verkoper een particulier is: De koper moet aantonen dat het paard een gebrek had tijdens de verkoop.

Ik ben dus sowieso niet te laat, zolang ik maar aan de foto's van de keuring toen kan komen. En ik heb de naam van de dierenarts die de foto's toen gemaakt heeft. Hij schijnt verplicht te zijn deze foto's op verzoek vrij te geven.

Maar de vraag is dus ook of ik er iets aan heb om de verkoper aan te klagen als ik mijn paard toch niet terug wil geven. Ik weet niet of ik ook in aanmerking kan komen voor een schadevergoeding ofzo.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:58

Ik heb begin 2004 een merrie gekocht die na een maand bij mij te hebben gestaan plots kreupel werd. Ik had haar nog niet eens in training, had er 3 x opgezeten, en heel licht gereden.

Bij controle bleek dat ze ook drietjes had op de straalbenen. Mijn veearts heeft me toen accuut geadviseerd het paard terug te brengen naar de verkoper. Hij zag geen toekomst in de sport voor dit paard.

De verkoper had het paard in november van 2003 laten keuren, en toen waren de foto's goed volgens haar VA. Hij gaf tweetjes, terwijl ik van drie veeartsen, waaronder 1 van de faculteit te horen kreeg dat het toch echt drietjes waren. Ik had het paard bij aankoop alleen klinisch laten keuren, en een cd-rom met de foto's meegekregen. ( ook stom dat ik die niet gelijk heb laten bekijken, maar ik geloofde de verkoopster op haar woord, doe ik dus ook nooit meer !! )

Ze nam het paard terug, want volgens mij had ze de bui al zien hangen.

Een schadevergoeding lijkt me erg moeilijk in jouw geval. Of je moet inderdaad aan de foto;s kunnen komen en zo kunnen aantonen dat het paard het gebrek al had, en de verkoper dit verzwegen heeft.

Veel Succes.

Tazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 08:59

Goed nieuws!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb mijn paard gisteren laten keuren: rontgenfoto's van zijn beide voorvoeten laten maken. Het is lang niet zo ernstig als gezegd werd. De dierenarts zou het klasseren als klasse 2. Hij is dus niet perfect, maar ja, welk paard is nou wel perfect toch. Maar volgens de dierenarts heeft ie ook hele goede hoeven enzo, dus geen reden om me zorgen te maken. Ik moest hem maar flink aan het werk zetten, want dat kon ie makkelijk aan en hij zou nog heel lang meekunnen. Dus ik ben echt super blij!

Maar ik hou natuurlijk wel in mijn achterhoofd dat het met de jaren erger kan worden... Dus ik ga me sowieso verdiepen in de klassieke rijkunst, want ik kan de problemen beter voorkomen dan genezen.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:37

Heb je ook een second opinion gevraagd.....

Want bij het paard wat ik kocht werd in eerste instantie ook gezegd dat het tweetjes waren, terwijl er daarna andere veeartsen waren die zeiden dat het 3tjes waren..... Just to be sure !!

Succes, ik hoop dat het voor jou beter uitpakt als voor mij !! Pling