hmmzz wat moet ik er mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

hmmzz wat moet ik er mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:54

Hallo allemaal

Ik ken mijn paard al negen jaar lang, en sinds de laaste maanden heeft ze steeds van die achterlijke actie.

Wij hebben boxen met zo'n deurtje er in , waarvan het deurtje vast gemaakt is aan een schroef/schaniertje.
Een aantal maanden geleden begon het allemaal , mijn witje zet ik altijd vast aan de box deur we hebben daar niks anders om vast te binden , maar witje vond het nogal erg grappig om met d'r halster achter die schroef/schaniertje te blijven hangen , ze ging hangen en trok zowat die hele box deur uit zijn voegen, maar ze raakte niet echt in paniek, je zou denken dat het per ongeluk is gegaan, maar al snel blijkt het de volgende keer weer te gebeuren, en weer en weer en weer, ik heb haar al een paar keer ergens anders gezet of een ander stuk van de box te pakken, maar nu doet ze het ook met een voer bak die in haar box aan de rails/trailies hangt, ze heeft dit nooit eerder gedaan dat ik haar ken, maar naar mijn gevoel is het gewoon een spelletje dat hangen , en vraag ze om aandacht, ook al krijg ze dat echter wel genoeg!

Haha! reacties???? Haha! ???

SAKKIA

Re: hmmzz wat moet ik er mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:59

Daarom dus een paard nooit aan een boxdeur oid vastzetten.

Tja dat hangen, je weet zeker dat het geen angst is??

Als dat niet zo is kun je het gewoon afstraffen het is gedrag wat niet getolereerd wordt en zelfs nog gevaarlijk kan zijn, zowel voor jou als voor het paard.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:08

SAKKIA schreef:
Daarom dus een paard nooit aan een boxdeur oid vastzetten.

Tja dat hangen, je weet zeker dat het geen angst is??

Als dat niet zo is kun je het gewoon afstraffen het is gedrag wat niet getolereerd wordt en zelfs nog gevaarlijk kan zijn, zowel voor jou als voor het paard.

Ze heeft nog nooit problemen gehad met vast zetten aan iets en is absoluut geen angst! dat is een ding zeker, want als je haar dan weer los maakt zit ze je heen stom aan te kijken! en straffen maak niks uit bij ze doet het de volgende keer gewoon weer!!!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:50

Mijn Chubby gaat ook soms hangen. Zij heeft de neiging rond te gaan snuffen met haar hoofd, op zoek naar wat lekkers. Als dan het halstertouw over haar oren komt, voelt ze zich opgesloten en gaat ze hangen. Toch wel een soort paniek dus.

Ik kan me voorstellen dat jouw paardje zich ook opgesloten heeft gevoeld toen ze met haar halster bleef hangen. Nu associeert je paard vaststaan met opgesloten zijn en dús gaat ze hangen.

Dit is aangeleerd gedrag en is dus weer af te leren. Blijf in de buurt van je paard als ze vaststaat en bouw de tijd van het vaststaan langzaam op. Ook de afstand die jij neemt tov je paard als ze vaststaat moet je langzaam opbouwen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:29

ik ga een hoop mensen over me heen krijgen maar het werkt bij sommige paarden zeer goed...
Als hij gaat hangen mep m met een bezem of een schep op zijn kont zodat ie naar voren schiet....
De meeste laten het dan wel uit hun kop..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:35

EngelAngela schreef:
ik ga een hoop mensen over me heen krijgen maar het werkt bij sommige paarden zeer goed...
Als hij gaat hangen mep m met een bezem of een schep op zijn kont zodat ie naar voren schiet....

Ja, zo doen ze het bij ons op de manege ook, al weet ik niet of het bij echt angstige paarden helpt. Je paard heeft nu door dat het angstig kan zijn, dus dit gaat er niet zomaar uit.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 23:16

EngelAngela schreef:

Hahah ik moet er even om lachen :-D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:53

nadeel als een paard gaat hangen met een halster om of met een nekband om is dat er nogal eens blessures voorkomen aan het hoofd en de nek terwijl je dat vaak niet eens doorhebt.

mijn pony staat niet vast, poetsen doe ik wel in de stal, mocht het buiten wel moeten dan doe ik het touw wel door een ring ofzo maar laat t lekker hangen, of ik maak t zo vast dat mocht er ooit iets gebeuren en hij schrikt dan dat hij wel weg kan.

in elk geval zet haar maar wat langer vast, dan is hangen namelijk helemaal niet leuk, paard gaat er altijd vanuit dat ze kort vaststaan, is t touw dan heel lang dan zie je vaak dat ze helemaal niet meer gaan hangen.
en je kunt je paard best wel leren dat ie gewoon staan blijft op de plek waar jij dat graag wilt, ook met een lang of los touw.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:16

Ik denk niet dat je paard het als een soort spelletje ziet!
Door te hangen krijgen ze druk achter hun schedel, dat pijn doet maar ook de eerste nekwervels kunnen verschuiven.

Het is geconditioneerd gedrag geworden en dat moet je gaan oplossen, want ik denk niet dat het paard er zelf mee op zal houden.

Je kunt beginnen met het touw door de ring te halen, niet vast te knopen maar met je hand vast te houden. Zodra je paard naar achteren gaat geef je mee, maar met steeds meer weerstand. Op deze manier krijgen ze niet die klap in hun nek, maar worden ze wel begrenst. Zodra je paard stopt met trekken of een stapje naar voren zet, beloon je het uitbundig.
Dit moet je wel een tijd consequent volhouden, totdat het kwartje valt...

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:36

ellepel schreef:
nadeel als een paard gaat hangen met een halster om of met een nekband om is dat er nogal eens blessures voorkomen aan het hoofd en de nek terwijl je dat vaak niet eens doorhebt.

mijn pony staat niet vast, poetsen doe ik wel in de stal, mocht het buiten wel moeten dan doe ik het touw wel door een ring ofzo maar laat t lekker hangen, of ik maak t zo vast dat mocht er ooit iets gebeuren en hij schrikt dan dat hij wel weg kan.

in elk geval zet haar maar wat langer vast, dan is hangen namelijk helemaal niet leuk, paard gaat er altijd vanuit dat ze kort vaststaan, is t touw dan heel lang dan zie je vaak dat ze helemaal niet meer gaan hangen.
en je kunt je paard best wel leren dat ie gewoon staan blijft op de plek waar jij dat graag wilt, ook met een lang of los touw.

hmmm maar dat is juist zo gek ze staat nooit kort, en het halster blijft aan dat schaniertje/schroef hangen, en zit dan met haar halster vast aan dat schaniertje/schroef , lang of kort touwtje het maak niet uit ze blijf er achter hangen, poetsen in stal doen ik nooit, al die haren in de stal met een (koliek) gevoellig paard lijk me niet zo'n goed idee Knipoog

en nog even voor henriette, ze doet het niet alleen bij die box deur maar ook met haar voer bak die aan haar halster vast blijf hangen? Ik ga dan denken dat ze het exspres doet, want ze heeft het nooit eerder gedaan, en vooral als ze los is dat ze heel doepig zit te kijken

Groetjes Syl

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:32

Ik begrijp nu dat ze met het halster vast komt te zitten...
Misschien wil ze schuren omdat ze het halster omheeft?
Is er iets wat irriteert of strak zit?
Of is het kriebel...ze zijn nu aan het verharen.

Je zou eens heel goed d'r hoofd kunnen borstelen of rossen (niet te hard Knipoog )

Enne....de meeste paarden kunnen ontzettend sullig kijken als er iets is gebeurd....zo van "heeii wa was da nou?"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:16

kun je haar anders tijdelijk aan een nekband zetten?
zit wel iets meer risico aan, maar kan ze niet vast blijven hangen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:48

Mijn paard die heeft nog nooit gehangen, maar mijn pony durf ik niet vast te zetten. Ze weet ook dondersgoed wanneer ik het touwtje los heb hangen, en wanneer er een knoopje in zit. Het klinkt raar, maar dat ziet ze echt. Bij haar moet je er gewoon rekening mee houden dat je haar nooit vast zet, ze heeft trouwens nog nooit iets ernstigs meegemaakt, maar ze vind het wel gewoon eng.