Last van rug/bekken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Motje

Last van rug/bekken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:01

Hallo allemaal.

Ik ben eigelijk alleen maar een lezer hier op dit forum. Maar nu zit ik toch zelf met een probleem. Ik heb mijn paard nu 3,5 jaar. Ik ben nu L1 startgerechtig.
Ik ben nu al een jaar bezig om het wijken erin te krijgen. Voor links gaat goed, voor rechts vertikt ze het. Het uit zich in gigantisch verzet. Stijgeren of bit vast pakken en wegrennen. Hou ik haar 'vast' gaat ze stijgeren. Laat ik haar wat meer los gaat ze er van door, maar wijken ho maar.

Nu zat ik te denken, omdat ik al zo lang loop te tobben met wijken voor het rechterbeen, is het misschien mogelijk dat ze last heeft van haar bekken, knie o.i.d???
Heeft iemand er ervaring mee?

Ze heeft al wel eerder last van haar rug gehad. Ze is toen op ijzers gegaan, en heeft medicijnen gehad. Vorig jaar had ze weer last van haar rug, dit kwam door het zadel. Dat is toen verholpen doordat het zadel is opgevuld, ik had toen ook oefeningen van de DA gehad.

Alvast bedankt.

Groetjes Monique

An_J

Re: Last van rug/bekken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:54

Wat je noemt kan. Zeker omdat ze eerder last van haar rug heeft gehad. IJzers of een andere opvulling van het zadel kunnen wel helpen maar halen vaak niet de inmiddels ontstane blessures weg.

Ik zou eens een goede fysio/osteopaat laten komen. Die kunnen vaak helpen en de circel doorbreken.

An_J

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 21:07

Ze heeft toen ijzers gekregen, omdat ze heel gevoelig op de bodem liep, hierdoor veranderde heel haar houding, en kreeg ze last van haar rug. Vandaar de ijzers. Met ijzers ging ze weer 'normaal' lopen. Zodoende gingen ook de klachten weg.

Ik vind het wel heel moeilijk om nou te weten of ze pijn heeft of gewoon het moeilijk vind en een loopje met me neemt. Daarentegen ben ik al wel vrij lang bezig met het wijken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:08

Zijn er plekken vanaf haar oren tot aan haar staart waar ze gevoelig reageert of die warmer zijn dan andere plekken?

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 21:24

Uh ik heb eens even gekeken en gedacht. Er is niet echt een plek waarvan je zegt dat het gevoelig is. Alleen aan de oren kan ik absoluut niet komen. Maar dit is al 3,5 jaar zo.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:48

aan dr oren niet of achter de oren ook niet ?
Is haar bilbespiering gelijk als ze vierkant staat op een vlakke ondergrond?
Kan ze goed inbuigen of kantelt ze soms haar hoofd?
Pakt ze weleens het bit vast ?

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 18:04

Bit vastpakken. Ja,
De bespiering is gelijk.
Rechts inbuigen gaat moeilijker.
En je kunt niet AAN dr oren zitten.

Haha!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:08

Tja, dan zou ik toch eens een goede osteopaat laten kijken.
Elk onderdeel van de wervelkolom zijn omgeven door ligamenten (ietsie pietsie kleine peesjes) die er voor zorgen dat er buiging de verschillende kanten op kan. Deze ligamenten kunnen geblokkeerd raken waardoor ze niet meer goed meekomen in de beweging. Gevolg : niet goed kunnen buigen. In het geval van halswervels betekend dat vaak niet goed inbuigen, bit vastpakken aan 1 kant.
Als die blokkades wat ouder zijn gaat het lichaam die compenseren (omdat de wervelkolom toch recht wil zijn). Dit zie je dan vaak terug in de rest van de wervelkolom en soms de ribben. Paarden die een dergelijke blokkade in de ligamenten rondom de aanhechting van de rib in de ruggegraat hebben kunnen vaak niet goed wijken. Puur omdat ze die schaarbeweging van de benen niet kunnen maken.

Een goede osteo/fysio moet je hierbij kunnen helpen en tevens de spierspanning die hierdoor ontstaat kunnen verminderen.

An_J

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:52

Wow bedankt voor de info! Dat weet je goed allemaal.

gisella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:33

Motje schreef:
Wow bedankt voor de info! Dat weet je goed allemaal.

Hoi! Ik ben zelf fysiotherapeut voor paarden. Als ik jou verhaal zo lees dan lijkt het me inderdaad verstandig als je je paard een keer laat onderzoeken. Als je meer wilt weten over paardenfysiotherapie dan kun je kijken op de website of je kunt me vrijblijvend bellen voor informatie. Je kunt natuurlijk ook naar een goede paardendierenarts gaan. Als hij bijzonderheden aantreft in de rug en/of bekken zal hij je waarschijnlijk ook doorverwijzen naar een fysiotherapeut of manueel therapeut.
Ik hoop voor je dat het probleem snel opgelost wordt, wat de oorzaak ook is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:53

een paardenfysio kan je vast een heel stuk wijzer maken.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:14

Ik zou zeker een keer langs een manueel therapeut gaan...ik zeg je wel alvast, mocht dat het inderdaad zijn, dan ben je er wel even zoet mee Knipoog

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:03

hallo, niet dat ik iets tegen therapeuten heb en ik keur hun werk ook niet af, maar dit zal geen blijvende oplossing zijn. het is zo dat een paard een natuurlijke buiging heeft ( rechts of links). het is dan ook te begrijpen dat je eerst je paard moet rechtrichten voor je naar de andere buiging kunt gaan. Daarom ook dat je paard naar ene kant makelijker buigt dan naar de andere . ook merk je dat dit bij het wijken ook voor problemen zorgt.
Dus als je je paard rechtricht zal hij zich volledig ontspannen en zal hij naar de beide kanten even gemakelijk inbuigen en dan zal het wijken ook geen probleem meer geven. Ook de rugprobleemen zijn dan weg!

veel succes
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-03-05 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:56

al capone,

kennelijk heb je mijn reactie op jouw anti-fysio verhaal in een ander topic niet goed gelezen Haha!

Gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is, met een paard dat een rugprobleem heeft is nooit goed. Ook niet onder het mom van 'rechtrichten'

(Ooit erover nagedacht dat het best zo zou kunnen zijn dat het paard eerst een rugprobleem had (bijvoorbeeld door een onderliggend beenprobleem, en daarna pas 'krom' is geworden-> om zijn pijnlijke rug te ontlasten)

Wat je schrijft over het belang van rechtrichten is waar, maar als een paard bijvoorbeeld een blokkade in de wervelkolom heeft, is het beter om die eerst te mobiliseren. Daarna kun je aan de longe of onder de man het paard trainen om zijn bespiering op te bouwen en om hem recht te richten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:01

Dewi schreef:
Wat je schrijft over het belang van rechtrichten is waar, maar als een paard bijvoorbeeld een blokkade in de wervelkolom heeft, is het beter om die eerst te mobiliseren. Daarna kun je aan de longe of onder de man het paard trainen om zijn bespiering op te bouwen en om hem recht te richten.

Inderdaad zou ik eens denken aan rijmethode aan te passen en goed recht te richten. Vaak is het ook zo dat je naar leverfunctie moet gaan kijken als paard ook gevoelig is bij de oren. Vaak waar hoofdstel of halster zit net achter de oren van paard kunnen ze hoofdpijn hebben doordat de lever niet juist functioneert. Ik heb persoonlijk goeie ervaring bij Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl maar hoor ook goeie dingen over Erik Laarakkers en Steffi vd Laarse. Zie in mijn onderschriften hun links staan en tevens staan er links over natuurlijke buiging van paard en hoe je kunt rechtrichten. Veel sterkte met je paard, maar zou er eerst iemand naar laten kijken voor lichamelijke oplossingen en daarna training opzetten via klassieke manier van rijden. Succes ermee.

gisella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:03

Ik ben het met Dewi eens. Het paard waar deze discussie over gaat zal inderdaad niet 'recht' zijn. De kans is echter groot dat dit niet alleen een rijkunstig probleem is, maar ook een lichamelijk probleem.
Asymmetrische ontwikkeling of een blokkade/verminderde mobiliteit van de wervelkolom of het bekken kunnen een oorzaak óf gevolg zijn van het niet recht zijn.
Ongeacht of het scheef zijn van het paard al voor het berijden van het paard aanwezig was of dat dit ontstaan is in de jaren dat hij gereden wordt, zal dit paard hulp nodig hebben bij het oplossen van dit probleem. Gezien het gedrag van het paard en de duur van de problemen is het niet waarschijnlijk dat dit alleen met rijden op te lossen is.
Een therapeut kan je helpen het paard weer recht te maken. Niet alleen door mobiliserende technieken maar OOK door adviezen over de training. Zo kun je dus met een paard zonder lichamelijke problemen gaan werken aan het rechtrichten, de buiging en het ruggebruik.

Een dierfysiotherapeut heeft 6 jaar opleiding gevolgd om deskundige te worden op het gebied van het bewegingsapparaat van dieren. Een van de belangrijkste taken van een fysio is dan ook het begeleiden van ruiter en paard bij het optimaal en gelijkzijdig gebruik van het lichaam.

Mijn advies is dus: geef je paard een eerlijke kans, hij toont niet voor niets zoveel verzet, laat hem nakijken door een fysio of manueel therapeut/osteopaat met verstand van training en ga daarna met de adviezen van deze deskundige aan de slag. Het rechtmaken van het paard zal een van deze adviezen zijn, maar hoe je dat doet kan je dan ook exact uitgelegd worden.
Het rijden zal er voor jou en je paard alleen maar plezieriger van worden! Pling

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 01:03

Ook mijn idee! Paard na laten kijken en jouw eigen houding ook.