vraag over hoef en "tik" paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

vraag over hoef en "tik" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:03

Mijn paardje heeft haar hoefijzers er sinds een week af. Ze was voor beslagen. Nu is 1 van de voorhoeven erg droog. Iemand enig idee wat ik hier het beste mee kan doen?

Het brokkelt niet, maar de onderkant is gewoon erg droog terwijl de overige hoeven normaal zijn aan de onderkant.

Tevens heeft ze een erg rare "tik". Op altijd dezelfde plek heeft ze iets van jeuk ofzo. Ze tilt haar rechterachterbeen op en richt deze in een knik naar voren, dan gaat zij aan de binnenkant van dat been, zeg maar bij de heup, "happen". Waarom? Geen idee, er zit niets zo op het oog. Maar ik vind het meer iets wat een hond doet. Hebben jullie hier ervaring mee? Het ziet er zo vreemd uit, maar ja, ze zal het niet voor niets doen!

Vreemd paard heb ik!

toverpaardje

Re: vraag over hoef en "tik" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:34

Mijn pony kriebelt en hapt zich zelf ook altijd op zijn hondjes, niet constant natuurlijk maar ik zie het wel eens gebeuren. Als ze er niet helemaal door in beslag wordt genomen, zal het waarschijnlijk wel meevallen? Of doet ze het continu?

En met de hoef misschien even afwachten, of een keertje wat vetten, ik weet dat het word afgeraden, maar zou voor een keer toch niet zo'n kwaad kunnen?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:06

toverpaardje schreef:
En met de hoef misschien even afwachten, of een keertje wat vetten, ik weet dat het word afgeraden, maar zou voor een keer toch niet zo'n kwaad kunnen?

Wordt dit afgeraden dan ??
Heb ik namelijk nog nooit gehoord, of gaat dit weer om n bokt-discussie Haha! ?

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:08

BasjeGuwrl schreef:
Wordt dit afgeraden dan ??
Heb ik namelijk nog nooit gehoord, of gaat dit weer om n bokt-discussie Haha! ?

hoef vet is niet altijd zo goed, hoeven worden er in veel gevallen zacht van, je moet de hoeven iig eerst nat maken omdat de hoeven anders geen vocht op kunnen nemen door het vet. Ik zou ook geen vet op de onderkant van de hoef doen maar alleen op de boven kant ivm het vochtopname..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:46

Gewoon elke dag even in een emmer water weken, ongeveer een kwartier...

lightnin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:03

invetten is opzich wel goed maar niet met hoefvet, daar zit laurier olie of zalf in en daar wordt een hoef week van, je kunt ze beter elke dag insmeren met zonnebloem olie

groetjes een hoefsmid

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:18

lightnin schreef:
invetten is opzich wel goed maar niet met hoefvet, daar zit laurier olie of zalf in en daar wordt een hoef week van, je kunt ze beter elke dag insmeren met zonnebloem olie

groetjes een hoefsmid

bedankt voor de tip Haha! mijn paard heeft namelijk erg zachte hoeven..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:14

Wat ik goed vind helpen om brokkelen te voorkomen:
voeten in het water zetten daarna insmeren met mengsel van zonnebloemolie (2/3) en azijn (1/3). Dit helpt echt goed.