Sarkoidose: wie weet meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PattyS

Sarkoidose: wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 09:25

Mijn Fries heeft al meer dan een jaar een vreemde plek op haar flank (gelukkig geen last met rijden). Het begon met een heel klein kaal wordend jeukend plekje maar werd steeds groter. In eerste instantie dachten ze dat het schimmel was. Onderzoek in Utrecht heeft uitgewezen dat het sarkoidose is. Na behandeling met prednisolon capsules (alweer zal dit niet de juiste schrijfwijze zijn...) en oorzalf verdween het. Om vervolgens weer heel snel terug te komen. Wederom een behandeling met nu alleen capsules. Weer weg, en weer heel snel terug. Conclusie van behandelend da is nu dat het een moeilijk te behandelen ziekte is. Het is een auto immuum ziekte en die zijn zeer grillig. Ik krijg (eh koop...) nu een hele grote pot met (dure!) prednisolonpillen en moet zelf goed in de gaten houden hoe het gaat. Daarvan afhankelijk de dosering aanpassen. Kan zijn dat in de zomer zonder deken, de plek minder wordt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen voorstander van ben om mijn nog jonge paard voordurend prednisolon te geven. Maar zonder kan niet, want de plek wordt te groot. Als het alleen maar voor het zicht zou zijn, jammer dan. Maar helaas jeukt het zo erg dat ze het open bijt, met alle gevolgen van dien...

Wie heeft hier ervaring mee? Andere oplossingen, mogelijkheden? Ik hoor het graag!

Jantien

Re: Sarkoidose: wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:13