Eileider dik >> drachtig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeronicaM

Eileider dik >> drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:55

Hey,
kan het zijn dat de eileiders naar de uiers toe onder de buik opgezet/dik kan zijn zonder dat de merrie drachtig is en wat kan het dan zijn?

Jantien

Re: Eileider dik >> drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 00:17

Hmmm,
een eileider is niet te zien aan de buitenkant van je paard. Die zit namelijk aan de binnenkant, om het eitje dat van de eierstok af komt naar de baarmoeder te leiden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:37

Ik ben ff gebeld met een uitleg hiervan gisteravond. Ik heb het dus zelf ook niet gezien. De uier is achteraan wat dik, aan de voorkant niet.
Het gaat om een KWPN merrie die bij een shet-hengst gelopen heeft en nu is de eigenaar bang dat ze misschien wel drachtig is.
Aan de buik van deze merrie is het heel moeilijk te zien of ze drachtig is, ze is nl al een keer drachtig geweest van een 2ling van een paardenhengst en toen was ze ook 'alleen maar' wat buikig ipv echt dik. Vandaar dat ze (mocht ze drachtig zijn) geen echt dikke buik verwachten van 'maar' een shet-hengst.

Ik heb het zelf dus ook nog niet gezien, maar hoop dat ik het zo wat duidelijker uit leg.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:14

Laat de merrie dan gewoon even opvoelen of scannen, dan weet je het zeker.

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 16:20

het was de uileider niet de eileider

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:47

Meestal een aantal weken (soms wel al maanden)van te voren bij het naderende einde van de dracht kunnen merrie's zucht krijgen. Dan zetten de melk klieren op voor aan de uier. Maar ik heb ook al gezien dat bij dikke merrie's die echt niet drachtig kunnen zijn het ook dik kan zijn voor aan bij de uiers dus helemaal zeker weten doe ik het niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:18

Dennis schreef:
Het gaat om een KWPN merrie die bij een shet-hengst gelopen heeft en nu is de eigenaar bang dat ze misschien wel drachtig is.

Is het technisch mogelijk geweest? Ik bedoel shetje van een meter hoog en KWPN-er van 1.60, dan zie ik die shet niet echt de merrie dekken, tenzij deze ervoor op de knieën is gegaan. Kortom: hoe hoog is de merrie en hoe hoog is de shet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:38

De hengst is ong 100 cm, de merrie ong 160. Mijn hengstje van 94 cm kon er ook haast bij een merrie van 166!
Ik ken wel andere rare kruizingen(shet x fries bijvoorbeeld).
De merrie is dus al eerder drachtig geweest, en de hengst heeft ook al zo'n 20 nakomelingen lopen, dus ze zijn beide goed vruchtbaar.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:17

Dientje heeft ook een opgezette uier en is 100% niet drachtig hoor. Vooral als ze al eerder een veulen gehad kan de uier iets gevult zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:28

Mijn oude fokmerrie heeft ook nog steeds opgezwollen uiers maar die is toch echt met pensioen en weet zeker dat ze niet drachtig is zij heeft dan ook 12 veulens gehad

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 21:59

Ze wil de merrie liever niet laten voelen want daar doet ze dr paard ook geen plezier mee (en dr portomonee ook nie).

Maar het gaat niet om de uiers zelf, maar om iets de voor.. Wat volgens ons dus de uileiders zijn.. *eerst verkeerd gezet*

K ga morgen een foto maken, dus dan kunnen jullie als de foto lukt het zelf zien.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:46

Ja ik snap wel wat je bedoelt. De melk klieren zijn wat opgezet. Ze noemen het zucht. Maar de voorkant van de uier kan ook opgezet zijn bij merrie's die 100% niet drachtig kunnen zijn. Dus ja het zegt niet zo veel. Mijn merrie heeft het ook nog wel eens maar zij heeft ook al een veulen gehad en op stal staan meerdere merrie's die het ook hebben en die hebben echt nog nooit een veulen gekregen en zijn echt niet drachtig. Dus ja het zegt niet zo veel of de merrie drachtig zou kunnen zijn of niet.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:09

ok ik heb besloten om het eerst maar een tijdje aan te kijken
het is wel heel plotseling opgekomen (max 48 uur)
nu is het nog niet minder geworden (eerder meer) verder is het niet gevoelig en mag ik er gewoon aankomen, het gloeid ook niet (dacht eerst aan een ontsteking)
ik heb het ook nog even vergeleken met 3 merries van stal, 1 die niet drachtig is had het ook (zelfde plek en even dik) en 2 drachtige merries, hadden het niet alleen opgezette uiers.
verder is ze helemaal in orde, binnenkort moet ze ingeent worden dus dan vraag ik het de DA wel even.

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 21:59

eerst mocht je er toch neit aankomen, en hoe kom jij op inet?? Tong uitsteken