ervaringen bij cushing??????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mojim

ervaringen bij cushing??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 20:49

Mijn E-poney van 14jr. heeft cushing en is nu al bijna een jaar aan de pergolide, een half tabletje per dag; vorig jaar feb. was zijn acth waarde 31 en in aug.2004 was de waarde gedaald naar 23,7.

Ik heb hem zelf nog een poosje hormonize van hippos Jorden gegeven. Ik weet niet of dat iets hielp ik dacht het niet. Er zijn nu geen grote problemen zoals hoefbevangenheid of neerslachtigheid. Wel plast hij heel veel en heeft hij een dikke vacht.

Hij wordt natuurlijk bekapt en loopt heel de dag in het land en als het weer goed is 's nachts ook.

ik wil graag ervaringen horen over andere cushing paarden. B.v. gebruik van homeopathie/ ostheopatie.
aub geen berichten hoe erg het allemaal is.

Bets

Re: ervaringen bij cushing??????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:03

Marijke Boinck werkt hier onder andere mee. Zie meer informatie op www.cherokeepaarden.nl en anders stuur even een mailtje naar haar. succes ermee.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:28

hoi ik heb ook een paard gehad met cushing. toen ik hem kreeg had hij het al jaren en behoorlijk erg. Ik heb hem permax (das hetzelfde als pergolide he)gegeven en daar knapte hij ontzettend van op.
Geef je je pony niet te weinig?
Als mijn paard weer langzaam achteruit ging paste ik de dosering weer aan. op een gegeven moment stond ie op 2 pillen per dag.
Overleg dat eens met je dierenarts. Jij hebt een e pony dus probeer eerst eens 1 of 1.5 pil per dag en zie het dan eens een week aan. je moet wel binnen 8 dagen verbetering zien. Er zijn mensen die hun paard op 5 pillen per dag hebben staan , dus ik denk dat het geen kwaad kan dat je je pony op 1,5 zet. Maar overleg het met je da!!!

Bij mij werkte permax dus het beste.

Wanneer geef je je paard zijn pil??
Permax of pergolide doet het beste zijn werk als je het s avonds als het donker wordt toedient of als s ochtends voordat het licht wordt toedient. Dat heeft te maken met de cortisolspiegel, die schommelt gedurende de dag.

Weet je trouwens dat je de goedkoopste permax of pergolide op www.medicijnen.nl zelf kunt bestelllen. je hebt dan alleen een receptje van je da nodig. Dat scheelt je weer wat in de kosten.

heel veel sterkte
als je nog vragen hebt dan mag je me altijd pb´enl

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:39

ooh en nog wat

een arst die heel veel ervaring heeft met cushing is de duitse dierenarts hanno pilartz. Zoek maar eens op het duiste internet dan kom je hem wel tegen. je mag hem voor al je vragen over cushing bellen. Hij is daar namelijk ook bij gebaat omdat hij heel veel onderzoek naar cushing doet. Hij vergaart het liefst zoveel mogelijk kennis over paarden en pony´s met cushing dus schroom niet om te bellen als je hem watr wilt vragen.

Hij zegt trouwens ook dat je eerst de dosering permax wat mag opvoeren totdat de klachte n verdwijnen. dan kun je weer langzaam afbouwen om uit te vinden welke dosering jouw paard nodig heeft.

Ook vertelt ie dat je in augustus en september moet uitkijken omdat dan de cortisol spiegel hoger is dan normaal. Die maanden kun je je paard dan ook wat extra permax geven.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:36

Uit nieuwsgierigheid, wat houd dat in cushing? Wat zijn de symptomen?

mojim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 23:01

Guusje bedankt voor de tips Haha! het klopt dat in sommige maanden de symptomen erger zijn dan andere maanden ik durf de dosis niet te verhogen omdat ik toch zijn bloed wil laten testen. Wanneer verhoogde jij de dosis en bij welke symptomen. Volgens mijn d.a. krijgen de meeste paarden een te hoge dosis. :

Toverpaard: probeer op een zoekpagina cushing in te typen je krijgt dan informatie deze ziekte

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:01

ik kon het altijd direct uit zijn stemming opmaken als ie weer wat achteruit was gegaan. Dan werd ie depressief, sloot ie zich af en was erg agressief naar de andere paarden. dat waren altijd weer de eerste tekenen dat hij weer een terugval kreeg. Vervolgens gingen dan zijn haren weer groeien. ik heb het nooit zover laten komen dat ie de andere symptomen ook weer kreeg (veeeeel drinken, vet bulten).

Als ik weer merkte dat ie achteruit ging voerde ik de dosis op met een halve tablet.

en het is natuurlijk nooit goed om je pony meer permax te geven dan nodig is, maar te weinig geven daar heb je ook niet echt wat aan omdat je pony dan nog teveel lijdt aan de ziekte.

Mijn paard was 1.68 m en toen ik begon met de permax gaf ik hem iedere avond 2 pillen. na een week merkte ik al verschil, hij werd ineens veel vrolijker en attenter! Hij had een hele lange vacht met krullen en meerdere grote vetbulten. ook dronk hij erg veel. Na een half jaar zijn deze symptonen ook verdwenen. Ik had ineens weer een mooi glazend vrolijk paard in een korte vacht.
Mijn dierenarts had dit helemaal niet meer verwacht. Hij had ook helemaal geen ervaring met permax. heeft jouw dierenarts wel veel ervaring met permax???
Toen de symptonen waren verdwenen ben ik weer terug gegaan naar 1 pil. Met de jaren heb ik de dosering weer op moeten voeren.
We hebben hem paar maanden geleden in moeten laten slapen, hij ging te hard achteruit in een korte tijd. Hij is 21 geworden en hij heeft die cushing jaren gehad. Door de permax heeft ie nog jaren een fijn leven gehad.

Heb je je da gevraagd wat de nadelen zijn om je paard op een hogere dosis permax te zetten??? Nu lijdt je pony iig .
Je zou het misschien 2 weken kunnen proberen. Dan zie je het eerst even aan.

waarom wil je eigenlijk het bloed van je paard laten testen?

mojim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 20:13

Heel erg bedankt voor het vertellen over je ervaring met je paard. Ik heb er veel aan en zal nu zeker bij twijfel de dosis verhogen. De bloedtest ging niet zo makkelijk omdat het gekoeld in de praktijk moet aankomen. Dat ging een paar keer mis. Ik ben met mijn paard verhuist mijn oude d.a zit nu te ver weg. Gelukkig heeft een veearts in de buurt vandaag gezegd dat ze een nieuw recept uitschrijft. Mijn verzekering heeft alles tot nu toe vergoed.
Ik liet zijn bloed testen om de ACTH waarde te bepalen dat is een hormoon dat het streshormoon cortisol vrij maakt dat is bij cushing paarden veel hoger. Vorig jaar was de waarde 31 en na een half jaaar pergolide gebruik gezakt tot 23,7. Het medicijn slaat dus aan zijn spieren zijn weer gegroeid en zijn humeur is verbeterd en zijn vacht is ook beter, het belangrijkste is dat hij niet meer hoefbevangen is geweest. Veel plassen doet hij bij periode heel veel en dan weer normaal.
Vorig jaar dacht ik nog dat ik hem moest laten inslapen. Het geeft mij veel moed om te horen dat jouw paard toch nog zo oud geworden is.

BEDANKT

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:19

Hoi,
weet je wel dat je eigenlijk meerdere bloedtesten op verschillende tijdstippen op 1 dag moet nemen om precies de cortisolwaarden vast te stellen? De cortisolspiegel schommelt namelijk gedurende de dag. Om een goed beeld te krijgen van de cushing moet je dus meerdere testen doen op 1 dag. Met 1 test is de kans groot dat je een vertekend beeld krijgt van de cortisolwaarde en kun je dus niet de juiste dosering permax vaststellen.

ik ben blij dat je er wat aan hebt. er is ook zo weinig bekend over cushing, ook bij dierenartsen. ik heb me toendertijd rot gezocht op t internet en had t meeste aan de adviezen van hanno pilartz.
heel veel sterkte en laat je me nog een keertje weten hoe t met je pony gaat???

groetjes

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:23

ooh ja en ik gaf mijn paard altijd water uit een ton. dan wist ik precies hoeveel hij dronk. das ook handig om in de gaten te houden ivm de suikerspiegel.