rare onderkant hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

rare onderkant hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:33

een pony op de manege, die veel struikeld, zie onder topic rijproblemen, heeft een rare hoef.
ik zag het met het hoef uitkrabben.
normaal zie je de straal en het witte vlak en de hoefrand.
bij die pony zie je in het witte vlak een andere rand, ie er een beetje uitsteekt zegmaar.
het is net alsof de hoef daar had moeten worden bekapt. alsof hij daar grenst.
maar dat kan nooit volgens mij...
nouja, het zou kunnen dat het een gevolg is van jarenlang verkeerd kappen, wat volgens mij ook wel het geval is, maar dan zou het toch ook bij de andere hoeven zo moeten zijn.

weet iemand wat het kan zijn, en of je er iets aan kan doen?
pony is niet kreupel maar struikeld wel vaak en vooral met dat been.
heeft ook moeite met voet optillen aan de andere kant.

groetjes loveblacky

kiana

Re: rare onderkant hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:42

je bent niet helemaal duidelijk in je verhaal...........heb je een foto ?
of een voorbeeld ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:53

nee, geen foto.
het is alsof de pony een dubbele hoefwand heeft, de gewone, dus waar je tegenaankikt als je ervoor staat, je weet wel, gewoon waar je het ijzer op vast zet enz je weet denk ik wel wat ik bedoel met hoefwand, en het is dan net of ze een centimeter naar binnen, dus op de zool, richting de straal, weer een hoefrand heeft.
die loopt niet helemaal rond en je ziet ook geen hoornrand of zo, maar een rand in de zool...
ben ik nu wat duidelijker?
ik snap wel dat het vaag is, ik ken het zelf ook niet en ik heb al veel gezien en de nodige ervaring...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:35

zo te lezen heeft de pony veel te lange of zelfs overgroeide steunsels, de reguliere hoefsmid snijdt nooit aan steunsels, dan krijg je dit soort dingen, op een gegeven moment groeien ze over de zool (klappen ze dus om) en heb je een dubbele zool, dit had mijn paard, na een half jaar op een andere manier bekappen, is de valse, dubbele zool, oftewel de overgroeide steunsels van de week weggesneden door de bekapper.

Zo lang de pony goed loopt, hoef je je geen zorgen te maken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 12:26

nou, pony begint wel minder goed te lopen vind ik, heeft er volgens mij al wel wat last van. (niet direct kreupel, maar het struikelen)
maar is een manege pony...
ik kan er wel zelf een hoefsmid bij laten komen maar wat zou de eigenaar dan wel niet denken... volgens mij bekapt hij de pony's zelf, en niet zo goed dus, het is meer even snel bijsnijden, zo ziet het er wel uit.
pony heeft inderdaad wel wat te lange hoeven, beetje jolly jumper idee..

is het in een half jaar te verhelpen zei je?

wat zouden jullie doen, zelf een hoefsmid erbij laten komen, of iets anders...
ik durf de eigenaar er niet zo goed op aan te spreken, ben beter met paarden dan met mensen....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:31

Citaat:
volgens mij bekapt hij de pony's zelf, en niet zo goed dus

ik bekap mijn paard ook zelf! Als ik dat met grote regelmaat doe, is het inderdaad een kwestie van even de vijl erlangs halenen klaar, als er een grote klus is, zoals overgroeide steunsels wegsnijden, laat ik een vakman komen: een bekapper dus (en géén hoefsmid)

Dus zelf bekappen is per definitie niet "niet zo goed dus" er zijn heel veel mensen die hun paarden zelf bekappen!

Maar als het jouw pony niet is, zou ik er zeker niemand bij halen, dan ga je ver buiten je boekje. Je kan hooguit aan de manege eigenaar melden dat je je zorgen maakt over de voeten van die pony en misschien legt hij je dan wel uit hoe hij de pony bekapt en wat zijn doel is, er zijn verschillende manieren van bekappen namelijk.

Op www,hoefnatuurlijk.nl staan veel foto's van hoeven, misschien vind je daar een foto die lijkt op de hoef van de pony en dan kan je daar lezen wat eraan te doen is, maar ga er zeker niet zelf aan knutselen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:43

Smurf heeft helemaal gelijk, het klinkt als overgroeide steunsels, die moet hij uitsnijden!

www.hoefnatuurlijk.nl

ik bekap ook zelf Pling