'n schimmel met schimmel, of is het iets anders??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

'n schimmel met schimmel, of is het iets anders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 22:47

Al een paar dagen na het verharen zag ik het, op 1 plekje ongeveer met n diameter van 3/4 cm. waar de haren langer bleven, ik dacht dus dat daar misschien een paard had gebeten ofzo, maar gisteren zag ik dat het kaal was geworden!

En vandaag ontdekte ik ook een ongeveer net zoiets groot plekje vlak onder haar neusgat! Het leek erg schraal en er zaten ook geen tastharen.

De staleigenaar zij dat het misschien schimmel was.. Scheve mond

Wat denken jullie?

Joyckuh

Re: 'n schimmel met schimmel, of is het iets anders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:02

ik denk ook dat het schimmel is. anders laat je de DA komen dan weet je het zeker Lachen
succes

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 20:08

Joyckuh schreef:
ik denk ook dat het schimmel is. anders laat je de DA komen dan weet je het zeker Lachen
succes

Tja da even laten langskome... tja nee dat doe ik niet direkt, ik ga har korgen wassen met 1 of ander desinfecterend middeltje, volgens de stal eigenaar moest dat helpen. Lachen

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:43

loop je wel het risico de paarden van stalgenoten te besmetten....denk dat ze dat heeeeeeeeeeeeeeeel leuk vinden *not*

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 21:54

Chely schreef:
loop je wel het risico de paarden van stalgenoten te besmetten....denk dat ze dat heeeeeeeeeeeeeeeel leuk vinden *not*

Tja ik kan dr niks aan doen, ze heeft het gekregen toenz e daar kwam dus ik denk dat ze het toch van een ander paard daar heeft...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:25

Mijn schimmelmerrie heeft ook een schimmelinfectie, heb er wel een veearts bij laten komen omdat ik zeker wilde weten dat het geen schurft was.... want als dat naar binnen slaat ben je mooi klaar.

Ik heb Imaverol gekregen om haar om de 3 a 4 dagen mee te wassen op de aangetaste plekken.

Denk dat je er toch verstandig aan doet om de veearts te laten komen, helemaal als er andere paarden bij staan.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 21:40

Zabbie schreef:
Mijn schimmelmerrie heeft ook een schimmelinfectie, heb er wel een veearts bij laten komen omdat ik zeker wilde weten dat het geen schurft was.... want als dat naar binnen slaat ben je mooi klaar.

Ik heb Imaverol gekregen om haar om de 3 a 4 dagen mee te wassen op de aangetaste plekken.

Denk dat je er toch verstandig aan doet om de veearts te laten komen, helemaal als er andere paarden bij staan.

Ik heb ook imaverol gehaald, en ze is er vandaag mee gewassen. Het is trouwens niet erger geworden. En voor zoiets laat ik de da niet komen, voor n bezoekje ben je al snel 55 euro kwijt en schimmel is absoluut niet iets ernstigs.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:33

tja, ieder zijn keus.

Ik wist niet zeker of het schimmel was, en dan wil ik het oordeel van een deskundige. En niet achteraf denken... had ik nou toch maar even gebeld....

Want als het nou toch schurft is..... veel succes

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:25

Marloez schreef:
Chely schreef:

Tja ik kan dr niks aan doen, ze heeft het gekregen toenz e daar kwam dus ik denk dat ze het toch van een ander paard daar heeft...

Dat is bijna zeker..
Want schimmel hangt niet zomaar in de lucht..
Marloez schreef:
Zabbie schreef:

Ik heb ook imaverol gehaald, en ze is er vandaag mee gewassen. Het is trouwens niet erger geworden. En voor zoiets laat ik de da niet komen, voor n bezoekje ben je al snel 55 euro kwijt en schimmel is absoluut niet iets ernstigs.

Mm, over schimmel kun je toch wel nachtmerries krijgen Knipoog

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:13

Marloez schreef:
Joyckuh schreef:
succes

Tja da even laten langskome... tja nee dat doe ik niet direkt, ik ga har korgen wassen met 1 of ander desinfecterend middeltje, volgens de stal eigenaar moest dat helpen. Lachen

Voor ik verder lees : de meeste desinfectantie zijn gering tot niet actief tegen schimmel. Drie tot vier maal wassen met Imaverol (met drie tot vier dagen tussen) volgens de gebruiksaanwijzing helpt meestal goed.

Schurft komt nog zelden voor (in België dan toch), en dan voornamelijk onder de Sarcoptes-vorm of pootschurft (als ik het me goed herinner). De DA laten langskomen kan, maar schimmel is iets wat veel eigenaars al goed kennen. Dan valt het inderdaad te proberen eerst Imaverol te gebruiken. Je moet dan wel goed opvolgen, en als het na een tijdje behandelen toch nog erger wordt zou ik de DA halen.

Verder eigen zadeldoek, eigen borstels, eigen weide etc etc, om overdracht te voorkomen.

Succes ermee.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 21:00

Het grootste plekje (op haar hals) is al en stuk minder en er groeit ook al wat nieuw haar overheen Lachen
Zaterdag was ik haar weer met imaverol en vandaag heb ik haar ook maar zonder deken gezet (warm!) Dus ik denk dat dat ook wel fijn is dan "broeit" de boel daaronder niet zo Haha!

Bedankt voor jullie reacties iig Ja

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:40

Marloez schreef:
Al een paar dagen na het verharen zag ik het, op 1 plekje ongeveer met n diameter van 3/4 cm. waar de haren langer bleven, ik dacht dus dat daar misschien een paard had gebeten ofzo, maar gisteren zag ik dat het kaal was geworden!

En vandaag ontdekte ik ook een ongeveer net zoiets groot plekje vlak onder haar neusgat! Het leek erg schraal en er zaten ook geen tastharen.

Wat denken jullie?

Het lijkt inderdaad op schimmel. Mijn vorige paard heeft het ook gehad.
Vergeet niet al je borstel en spullen mee te ontsmetten en denk eraan dat als je je paard hebt aangeraakt dat je direct naar huis gaat. De schimmel blijft op je kleren zitten en is zo nog overdraagbaar.
Als je hem een aantal keren hebt gewassen, helemaal wassen! dan is het besmettingsgevaar ook verdwenen. Succes ermee!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:07

ilonajoy schreef:
Marloez schreef:

Wat denken jullie?

Het lijkt inderdaad op schimmel. Mijn vorige paard heeft het ook gehad.
Vergeet niet al je borstel en spullen mee te ontsmetten en denk eraan dat als je je paard hebt aangeraakt dat je direct naar huis gaat. De schimmel blijft op je kleren zitten en is zo nog overdraagbaar.
Als je hem een aantal keren hebt gewassen, helemaal wassen! dan is het besmettingsgevaar ook verdwenen. Succes ermee!

Nu ze zondre deken staat is de boel al zo goed als genezen Haha!
Er groeit weer nieuw haar overheen Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:41

Zabbie schreef:

Is schurft dan zo erg?
Ik heb een topic staan op medisch, wil je daar onderaan eens kijken naar de beschrijving?

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:16

Wat ik heb vernomen :

Als de schurft gepaard gaat met open wonden, kunnen er bacterien in de bloedbaan komen en dat is niet best.... zgn. Einschuss.

ViTaMiEnTjUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:07

whaha loesjuh de DA was idd niet nodig hea
ist nou alweer helemaal weg? ja tog hihi
maare die haf is te leuk ik wil um!!! mijn moeke moet nie zo flauw doen he Verdrietig hellup mij loesjuh.... Huilen