Wat zijn schievels en kan een twenter kreupel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Wat zijn schievels en kan een twenter kreupel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 21:39

Hi

Ik hoorde een tijdje terug iemand zeggen dat ze haar paardje lang moest stappen omdat hij schievels had. Maar wat houdt dat nou precies in?

En vandaag haalde ik Jitkse uit haar stal en ze was vrij stijf en liep onregelmatig met haar linkerachterbeen. Jitske wordt in juni 2 en wordt zo'n 1x per week gelongeerd. Het is zo'n werklustig paardje en ze stond te stuiteren op stal en daarom hebben we besloten rustig te longeren (10 minuten, waarbij veel stap) en ze is gisteren gelongeerd. Kan ze hiervan spierpijn hebben of is het echt kreupelheid?

Jantien

Re: Wat zijn schievels en kan een twenter kreupel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:49

Werk aan de longe is een zeer eenzijdige belasting. Zeker voor zo'n jong paard (hij moet notabene nog 2 worden...) is dat niet echt gezond. Als je 'm al zo nodig wat wil laten werken kan je dat beter tussen 2 lijnen doen en dan rechte lijnen laten lopen. Best van alles is het ding gewoon met rust te laten. Oftewel: de weide in. Daar kunnen ze alle energie kwijt die ze kwijt moeten en kunnen ze ook gewoon nog groeien.

Schiefels zijn botwoekeringen aan de pijpbeenderen. Door irritatie van het botvlies ontstaat een bult op het bot.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 21:58

Citaat:
Werk aan de longe is een zeer eenzijdige belasting. Zeker voor zo'n jong paard (hij moet notabene nog 2 worden...) is dat niet echt gezond. Als je 'm al zo nodig wat wil laten werken kan je dat beter tussen 2 lijnen doen en dan rechte lijnen laten lopen. Best van alles is het ding gewoon met rust te laten. Oftewel: de weide in. Daar kunnen ze alle energie kwijt die ze kwijt moeten en kunnen ze ook gewoon nog groeien.
Ik wist eigenlijk wel dat er een opmerking over zou komen. Het is niet mijn paard en niet mijn keuze. Ik longeer Jitske ook niet, dat doet een ander meisje.

Op stal hebben we jammer genoeg niet de mogelijkheden om Jitkse op het land te zetten. Ze staat elke dag met nog 2 andere paarden in de bak en kan rennen als ze dat wil. Verder is ze gewoon onwijs braaf.
Nogmaals het is niet mijn keuze maar ben er op een of andere manier ook niet tegen Bloos

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:40

Gek he, een veulen longeren en dan er achter komen dat ze kreupel gaat Boos! (en ook al doe je het niet zelf....het is je plicht, als je van paarden houdt, hier iets over te zeggen tegen de eigenaren)

De botten van dit veulen...want het is zelfs nog geen twenter, zijn nog niet uitgehard, er zit nog teveel beweging in, reden ook waarom een hoefsmid op die leeftijd de stand nog kan corrigeren.
Grote kans dat ze door te weinig normale beweging (zoals in een wei waar ze hoort te staan) en een teveel belastende beweging het gewricht is gaan irriteren. Later kans op arthrose dus! is dat wat de eigenaren willen ? want daar lijkt het wel op.

DAt er bij deze stalling geen mogelijkheid is om het dier de hele dag in de wei te gooien heb ik geen boodschap aan. Want punt 1: dan moet je niet aan zo'n jong dier beginnen, of punt 2, dan zorg je voor andere stalling

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:47

ben het helemala met bovenstaande reacties eens!
1 van mijn paarden word eind juli 2, die weet nog niet eens wat longeren is, en dat blijft nog zo voor zeker een heel jaar!

je bent zelf net zo slecht als degene die haar longeert, want je zegt zelf dat je e rniet echt tegen bent....

weer een paard wat verpest is en wrsch de 10 jaar niet zal halen....
doodzonde Boos!

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:45

Jeetje wat een overdreven reactie's zeg!! Wie zegt nou dat het paard al verziekt IS? Tuurlijk is het niet helemaal goed om zo'n jong dier al regelmatig te longeren. Maar om nu al te zeggen dat ze verpest is omdat ze een keertje niet helemaal zuiver loopt. Ze kan zich ook gewoon bezeert hebben met spelen en rennen en door daarna stil te staan op stal er spierpijn van hebben gekregen. Zou er nu aan de hand mee gaan stappen en wat draven dan worden spieren weer warm en kan de spierpijn eruit. Zijn er dikke en warme plekken op de achterbenen. Dan zou ik die gaan koelen. Suc6

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:53

Ik snap jullie reacties heel goed en snap ook dat het eigenlijk niet goed is om het paardje te longeren en daar ben ik het ook volkomen mee eens. Maar hoe moet ik het uitleggen: Ik heb al 100x tegen dat meisje gezegd dat ze het beter niet kan doen, maar ze luistert niet naar me en het is niet mijn paard. Kan eigenlijk alleen maar hopen dat ze het binnen nu en gisteren gewoon door heeft dat het niet goed is voor Jitske.

Vandaag heeft ze met haar gestapt en liep ze weer goed. Waarschijnlijk was ze gewoon stijf van het longeren. Heb het meisje nog eens een keertje verteld waarom het slecht is om te longeren met een paardje dat nog niet volgroeid is. Ze keek gewoon langs me heen Boos!

Nagoed...volgende keer zeg ik het gewoon weer. Mijn antwoord van: Ik ben er niet tegen, komt omdat ik zie hoe werklustig Jitske is, maar door jullie reacties zie ik gewoon in dat we gewoon worden meegesleurd door Jitkse haar werklustigheid en dan moeten we onze mening tegen ons zelf beschermen (wat een zin zeg)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:34

een twee jarige op stal
en longeren

datis vragen om problemen
tot het derde jaar moet een paard ruimte hebben, VEEL ruimte.
rennen, vallen springen opstaan en weer doorgaan. dat is wat ze nodig hebben
een wei om in te scharen is zo gevonden.
en voor de groei en sterkte van het dier gewoon absoluut een MUST

schiefels, wat de titel aangaf, kunnen bij het doorkomen kreupelheid veroorzaken. elke dag meerdere malen masseren is dan de behandeling.
als ze eenmaal hard zijn gaan ze niet meer weg, in het zachte stadium kunnen ze weggemasseerd worden, en in het zachte stadium kan tijdelijke kreupelheid voorkomen
als ze op een ongevaarlijke plek zitten (vragen aan veearts ) kunnen ze vrij weinig kwaad en hebben ze geen consequenties voor de toekomst.

dit diertje heeft waarschijnlijk een verreking of spierscheuring in zijn lendenen, croupe, knieen of elders in de achterhand
hij is te zwak om te longeren. en zowiezo veels te zwak omdat hij te weinig vrije beweging krijgt
als dit zo door gaat is de kans op consequenties voor de toekomst erg groot. in de wei zetten en hem de kans geven sterk te worden...