weet iemand wat wobbler is ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mel77

weet iemand wat wobbler is ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 19:05

Hoi,

Ik was laast bij een paard wezen kijken die beetje apart liep met zijn achterbenen, je merkte het als je met hem reed. Zo los zag je eigelijk weinig tot niks. Je zag ook iets van een sleep spoortje maar hij was ook wat lui. Het gevoel dat hij gaf was wat waggelen/schommelen.
Hij is klinisch wel goedgekeurd en heb hem ook extra laten nakijken op ataxi. En dat had hij niet.
Iemand noemde wobbler op maar ik weet niet wat het is.

trisca

Re: weet iemand wat wobbler is ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:10

Het Wobblersyndroom by paarden betreft een afwijking in de
halswervelkolom, waarbij een vernauwing van het wervelkanaal ontstaat
door verdikte groeischijven van de wervels. We zien dit bij jonge
paarden en alleen dan wanneer het wervelkanaal van nature al wat nauw
is en als de groeischijven extreem grof zijn. De aandoening is dus
multifactorieel, maar heeft enige angeboren aspecten. Vaak ontstaat
hierbij extra druk op het ruggemerg, vooral dan, wanneer de hals
extreem wordt gebogen. De diagnose is met waarschijnlijkheid via een
röntgenonderzoek vast te stellen, maar de definitieve diagnose vergt
een contrastonderzoek van het wervelkanaal onder volledige narkose.
Bij definitieve bevestiging van de diagnose, kan de beweging van een
of twee wervels worden beperkt door deze operatief met elkaar te
verbinden.
In uw geval is er geen sprake van een jong paard. De diagnose
Wobbler is dan ook onwaarschijnlijk. Het kan wel zijn dat uw paard
op een andere wijze een beschadiging van het ruggemerg heeft opgelopen
en daardoor net als een Wobbler-paard ongecontroleerde voortbeweging
heeft gekregen (ataxie). Dit kan b.v. door een Rhinopneumonie-infectie
zijn ontstaan. Als een paard atactisch is doordat een
ruggemergbeschadiging is opgetreden, is genezing in de zin van het
woord niet mogelijk. De ervaring leert echter dat veel paarden in meer
of mindere mate hiermee goed kunnen leven, zolang topsport niet het
doel van de ruiter is.
Als uw paard tevens een kreupelheid heeft aan de achterbenen, kan het
zin hebben hier eerst maar eens naar te kijken. Een paard met
beiderzijdse kreupelheid aan de achterbenen kan zich bewegen alsof het
een atactisch paard is. De diagnose kan met plaatselijke verdoving
worden gesteld (b.v. spatgewricht verdoven). Spat is een kreupelheid
die in veel gevallen te behandelen is. Als de achterbeenkreupelheid
kan worden opgelost is het paard waarschijnlijk weer voor normaal
gebruik geschikt.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 19:25

Bedankt voor je uitleg, het is inderdaad geen wobbler als ik dit zo gelezen heb.
Ik heb hem nagekeken op ataxie want ik heb vroeger ook een paard gehad met ataxie maar dat heeft hij niet. Als ik zijn achterbenen over elkaar heenzet corrigeert hij het meteen, en als ik zijn staart omhoog doe dan geeft hij tegendruk. Met slangevoltes slingert hij ook niet. En als je hem probeert om te trekken met de staart dan geeft hij ook flinke tegendruk.
Misschien heeft hij in het verleden wel rhino gehad en daar iets aan over gehouden in lichte maten.

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:26

ik wist het ook niet, maar nu wel GOEIE VRAAG!!!! Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:35

wat ik nog wel kwijt wil over wobbler is dat je het niet altijd ziet.
ik heb ook gekwakkeld met mijn paard en had er meerdere malen een da bij gehad.
niets te vinden of heel weinig te vinden[scheelde peer keer].
een aantal maal naar de kliniek geweest en daar bleven ze kijken naar een oude pees blesure. behandeling liep steeds op niets uit.
toen heeft een andere da verdoving gegeven in dat been omdat die dacht dat dat het nooit kon zijn.
en inderdaad het gaf geen verschil,zij dacht toen aan de knieen.
verder behandeld ook weer zonder resultaat.
op een dag had ik haar in de bak gezet en ik zag dat het weer heel erg was,bij toeval kwam mijn da op stal om een ander paard te behandelen.
ik heb hem gevraagd om weer naar mijn paard te kijken omdat ze het nu duidelijk liet zien.
binnen een minuut was het voor hem duidelijk WOBBLER.
ik had vanaf dat moment besloten mijn paard met rust te laten.
bijna een jaar later kwam ik op stal om te voeren en toen kon zij haar achterbenen helemaal niet meer optillen,ze sleepte echt over de kroonrand over de grond om bij haar voerbak te komen.
op dat moment was voor mij de maat vol,ik wist dat ze de volgende dag weer beter zou lopen maar ik wist ook dat er dag aankon komen dat ze mischien niet eens meer op kon staan[wat als dat snacht zou gebeuren?]
een paar dagen later heb ik haar in laten slapen.
sorry,het is een heel lang verhaal geworden maar ik wil er mee kwijt dat het niet zo simpel vast te stellen is.
bij mij gebeurde dit alweer zo n 8jaar geleden en medisch zijn ze gelukkig ook weer heel wat verder.
ik hoop dat jij meer geluk hebt

sigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:25

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:49

zit je er over na te denken om het paard te kopen, omdat je hem hebt laten keuren???

Anderen hebben al uitgelegd wat wobbler is, maar je denkt dus dat het toch geen wobbler is?
Als de dierenarts verder ook niks gevonden heeft en je ziet het alleen tijdens het rijden dan kan het ook heel goed zijn dat het paard scheef is. Door spanning in zijn rug kan hij niet zijn achterhand op een normale manier bewegen. Dit wordt ook wel eens verward met ataxie of wobbler.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:00

Inmiddels de uitleg van wobbler is gegeven, maar hoe ga je ermee om met rijden? Ik zou gewoonweg op klassieke manier gaan rijden, goed van achter uit naar voren rijden, de drang naar voren zal problemen geven en daar zul je consequent in moeten gaan worden om dit goed in orde te krijgen, zodat je rechtrichten goed voor elkaar krijgt, de aanleuning op orde krijgt en gelijk matig verdeeld hebt, zodat de ontspanning in de rug kan komen en paard de buikspieren goed kan aan trekken. Paard zal daarna in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen en dan volgt verzameling en oprichting vanzelf. Maar ik denk dat je als oplossing veel overgangen moet gaan rijden en goed de drang naar voren (dus het gevoel hebben van, dat je op elk moment je paard op kunt gaan houden) in orde gaan brengen. Succes ermee.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 11:52

Het paard heb ik niet voor mijzelf maar die staat hier bij mij gestald voor een vriendin van mij, en ik rijd er mee als zij niet kan, ze heeft het paardje op proef voor 3 weken, hij heeft een onwijs leuk en lief karakter, met rijden kan hij wel erg dwars wezen maar hij is ook nog maar 4 jaar.
Ik rijd hem op de klassieke manier, zelf heb ik ook nog 2 andalusiers die ik zo rijd. Ik merk wel dat als ik hem van achter wat bij tik dat hij iets beter gaat lopen maar dan staat hij weleens ineens stil, om er onderuit te komen want hij vind het moeilijk, hij is ook nog wat lui achtig dus dat is ook lastig. We gaan binnenkort naar Erik laarakker om hem te laten kijken naar het paard en anders gaat hij terug. Ze zegt ook als het een kwestie is van spieren trainen dan wil ze hem houden.
Zelf heb ik ook een paard gehad die ataxie had en met behulp van Erik en goed trainen is hij weer 100% geworden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:58

mel77 schreef:
Het paard heb ik niet voor mijzelf maar die staat hier bij mij gestald voor een vriendin van mij, en ik rijd er mee als zij niet kan, ze heeft het paardje op proef voor 3 weken, hij heeft een onwijs leuk en lief karakter, met rijden kan hij wel erg dwars wezen maar hij is ook nog maar 4 jaar.
Ik rijd hem op de klassieke manier, zelf heb ik ook nog 2 andalusiers die ik zo rijd. Ik merk wel dat als ik hem van achter wat bij tik dat hij iets beter gaat lopen maar dan staat hij weleens ineens stil, om er onderuit te komen want hij vind het moeilijk, hij is ook nog wat lui achtig dus dat is ook lastig. We gaan binnenkort naar Erik laarakker om hem te laten kijken naar het paard en anders gaat hij terug. Ze zegt ook als het een kwestie is van spieren trainen dan wil ze hem houden.
Zelf heb ik ook een paard gehad die ataxie had en met behulp van Erik en goed trainen is hij weer 100% geworden.

Ja oke je voelt vooruit gang door klassiek te rijden, dat is mooi. En er kan altijd nog een blokkade zijn waarop paard dus stil gaat staan. Dan is het zeker goed om bezoek aan Erik Laarakkers te nemen. Hopelijk kan hij wat meer vertellen. En idd hij kan ook veel voor elkaar krijgen. Het was alleen maar even voor duideljikheid en advies geplaatst. Succes verders.