Knoflook goed tegen mok??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Knoflook goed tegen mok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 18:01

Ik was van de week bij de ruitersport winkel voor mok zalf te halen. Mijn tinker heeft (geloof ik) last van mok, hij heeft aan alle vier de benen dik in de kootholte en in de verdikking in de plooien een beetje open. Hij heeft eigenlijk al vanaf dat ik hem kocht (in okt.) al dikke kootholtes gehad. Maar dacht altijd dat het misschien door zijn dikke sokken kwam of een eigenschap van de tinker. Nu stond ik dus in de winkel en toen zei die vrouw van: waarom ga je geen knoflook gebruiken, gewoon poeder door de zemelen want mok komt altijd van binnenuit. En klanten van hun hadden er goede ervaringen mee. Hier had ik dus nog nooit van gehoord dat knoflook ook goed is tegen mok en andere huid aandoeningen ik weet wel dat het goed is voor de bloedsomloop en/of luchtwegen. Maar is knoflook dan ook goed voor mok? (btw hij wordt ook regelmatig behandeld met Sebacil voor de mijt welkehij nu nog maar weinig heeft, en ik gebruik nu de mokzalf)

ibikus

Re: Knoflook goed tegen mok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:10

Ik geef Ozep ook altijd knof, samen met zeewier.
Beide stimuleren de bloedsomloop waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden.
Wanneer ik dit gaf had Ozep nooit geen last van mok (2 keer gestopt en beide keren een zware mokaanval).

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 18:12

Dus het is wel aan te raden om dat bij mijn tinker te gaan gebruiken? Het kan op zich geen kwaad alsik het nu gebruik en bijv. over 2 maanden stop omdathet niet baat? Enhet is overigens niet al te duur en makkelijk te voeren. Denk je dat 1x per dag voldoende zou zijn? Hoeveel doe jij bij je paardje over het voer/zemelen? Ik denk dat ik het dan door de natte zemelen zou doen om er toch zeker van te zijn dat hij het binnen krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:04

Mijn paard heeft ook iedere keer mok die weer terugkomt. Ik heb haar nog niet aan de knoflook gehad, maar dat is iig iets wat ik kan gaan proberen...

Goede tip!

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 19:07

Cassidy schreef:
Mijn paard heeft ook iedere keer mok die weer terugkomt. Ik heb haar nog niet aan de knoflook gehad, maar dat is iig iets wat ik kan gaan proberen...

Goede tip!

Dan ga ik het ook gewoon proberen, baat het niet dan schaat het niet Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:58

Gewoon de aanbevolen hoeveelheid 1 x daags over het voer.
Poeder vinden de mijne trouwens viezer dan snippers.
Die eten ze altijd netjes op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:51

eentje die veel goedkoper isd an knoflook en minstens zo goed werkt:

biergist tabletten, deze zuiveren de huid ook en een potje met 200 tabletten kost maar 2 euro, kun je gewoon kopen bij etos, kruidvat etc..etc...
dagelijks 10 tabletten aan je paard door t voer geven. gedurende een drie weken. daarna een tijdje stoppen
nog eentje:
brandnetel: per 100 gram voor 2 euro, koop je bij de reformzaak, reinigd de huid ook van binnenuit, zuivert het bloed.

maarrrrrrrr...mok is een bacterie, tuurlijk is het zo dat asl de afweer van je paard supergoed is, het lichaam zelf die bacterie wel aankan, maar ik raad toch altijd aan om wel samen met smeersels tegen mok te gaan werken, bij voorkeur betadine, dettol of ander wat ontsmet.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:23

Ik geef vanaf het voorjaar tot na de zomer altijd zuivere knoflookolie. Knoflook werkt bloedzuiverend, ontsmettend, regenerend, bevordert haar- en nagelgroei, is botversterkend en verbetert de algemene conditie.
De etherische olie van knoflook werkt vele malen sterker dan de knoflook zelf. Eén druppel knoflookolie heeft een sterkere uitwerking, dit staat gelijk aan wel 8 teentjes knoflook.De etherische olie werkt veel beter dan knoflook in iedere andere vorm (snippers, tabletten, granulaat etc)
Niet alleen vanwege de sterke concentratie, maar ook omdat het lichaam knoflook in de vorm van etherische (essentiële) olie optimaal opneemt en benut.

Knoflookolie zuivert het bloed, waardoor het dier niet meer aantrekkelijk is voor insecten, parasieten en vlooien. Dit laatste is natuurlijk zeer goed te gebruiken bij honden.
Knoflookolie is een heel goed wormwerend middel en ook is het een goede algemene conditieverbeteraar.
Gebruik de knoflookolie wanneer dat nodig is (voorjaar/zomer) maar tracht ook periodes in te bouwen, waarin de olie niet gegeven wordt, teneinde de eigen lichaamsfuncties weer te prikkelen.
Knoflookolie dient men op een suikerklontje te geven (honden in een stukje kaas). Het suikerklontje of de kaas dient als drager, waardoor de etherische olie goed in het lichaam wordt opgenomen.
Ik gebruik het bij zomereczeem, maar ik kan me indenken dat het door zijn goede eigenschappen ook bij mok in te zetten is!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:16

De mok gaat er niet van weg, maar in mijn geval voorkwam het wel de mok.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:50

Ik heb een jaar lang knoflook gegeven en de mok werd er niet minder door, als ik zalf gebruikte werkte dat wel maar ook tijdelijk.
Nu geef ik zeewier en dat helpt beter, de mok is er nog wel maar niet zo heftig meer.
Knoflook geef ik niet meer omdat er verhalen rondgaan dat het ook schadelijk kan zijn.
Hoewel ik dat niet zeker weet zie ik het nut niet om iets te geven wat niet werkt en misschien wel schade aan het paard toebrengt.
Verder kan mok echt van binnenuit komen, het kan bv ook ontstaan door teveel eiwitten.
Ook werkt gewoon zout of een oplossing daarvan op de benen aanbrengen.
Wij hebben de mogelijkheid om naar het strand te gaan en zien daar ook het effect van, dat werkt echt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 08:26

enige wat ik weet van knoflook, is dals je het langere tijd en grote hoeveelheden gebruikt dat t dan niet goed is:

Zoals alle voedingsmiddelen met een sterke reuk en smaak, mag knoflook niet in grote hoeveelheden worden gebruikt, daar dit vooral voor de nieren schadelijk zou zijn. Zowel in knoflook als in uien zit een etherische, zwavelhoudende olie, die waarschijnlijk voor een groot deel van de uitwerkingen verantwoordelijk is. Hieraan wordt tevens de gunstige, uitwendige uitwerking op de hoofdhuid tegen roos en haaruitval toegeschreven.

http://www.rudolfdewit.com/knoflook.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:48

Knoflook wordt veel aan paarden gegeven omdat het bij mensen goed werkt. Langere tijd dagelijks knoflook geven kan volgens mij ook bloedarmoede veroorzaken bij een paard, dus wees er wel voorzichtig mee, bewezen is de werking bij paarden nog niet dacht ik. Als je het probeert zou ik het idd in een kuurvorm doen. Fenegriek en knoflook versterkt elkaars werking, appelazijn is ook bloedzuiverend. Mijn merrie heeft ook lang mok gehad, knoflook, appelazijn e.d. hielp allemaal niet. Ze staat nu op 1 kg sportbrok van equiral, verder hooi en af en toe een paar wortels, die brok is ontslakkend en ze heeft het sindsdien niet meer gehad. Wat ik bedoel te zeggen is; het lichaam is schijnbaar al uit balans dus probeer het niet teveel te belasten met allerlei poeders. Kijk ook eens kritisch naar hoe je je paard houdt(nattigheid in de wei, bodembedekking in de stal, ontsmet idd je stal eens en de mok met betadine oid). Ik neem aan dat tinkers niet veel voer nodig hebben, dus zemelen voeren..ik geloof niet dat ik dat zou doen, ik zou het misschien eerder in de eenvoud zoeken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:08

ik heb inderdaad ook ergens zitten lezen dat knoflook helemaal niet zo geod is voor een paard maar je komt het wel in allerlei mideeltjes tegen. Voor mok weet ik niet of het helpt. je zou wel eenmalig je sokken van je paard weg kunnen scheren en de benen goed schoon maken met biotex( wel heel goed droog maken!!!!!) daarna behandelen met mokzalf , acederm, afgewerkte motorolie of veel door de zee rijden. Meestal als paarden met sokken mok hebben is het lastig behandelen omdat het er onder blijft broeien.Mijn idee... afscheren dus! ( ookal zou het mij ook aan mijn hart gaan hoor als mijn paard zijn sokken er af zouden moeten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:24

weer een toevoeging:
zeewier zou ook goed kunnen ondersteunen tegen mok

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:17

met 6 tenen per dag is de dosis voor de mens als 'gezond' te betitelen. hoeveel zou een paard dan moeten eten???

ik geloof niet dat dit soort toevoegsels mok kunnen weghouden. let wel, de mijne krijgt ook foeneknof met zeewier en andere mineralen en nee het gaat er niet mee weg Lachen

ik denk dat voer zoals kuil of hooi ook een deel heeft in het mok gebeuren.