Aardige dierenarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Aardige dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 18:43

Hoi,
Vandaag werd mijn pony geent voor tetanus en influenza; gebruikelijk om het jaar bij mij.

Ik had een andere dierenarts deze keer. Een hele aardige man. Hij wilde niet dat de paarden/pony's hem zagen als die enge meneer met die prik, dus hij ging eerst kriebelen en haalde wat brokjes uit zijn zak. De mijne is nogal argwanend en wilde eerst nog niets van hem weten, maar later vond ze hem wel oke. Lekkere hapjes moet ze toch gedacht hebben.

Ook tijdens de prik bleef hij praten en na de prik werd ze even flink aangehaald door hem.

Zo kan het dus ook Knipoog Ben erg tevreden met die man.

Groeten
Ingrid

Natasjaa

Re: Aardige dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:47

Kan me voorstellen dat je daar blij mee bent, ik vind ook echt dat ie super er mee omging als ik je verhaal zo lees!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:01

Fijn om te horen dat hij zo geduldig en aardig was. Dat maak je niet vaak mee dat ze er zoveel tijd voor nemen.
Je schreef dat je om het jaar ent: bedoel je hiermee jaarlijks? (anders is het wel heel weinig). Ik neem aan dat je geen wedstrijden rijdt, want dan is tegenwoordig 2x p jr. verplicht.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:19

Dat is prettig Lachen

Veel DA's hebben zoiets van; hup naals erin, naald eruit, en weer weg...
Mooi dat je een goede hebt gevonden Lachen
Ga je deze DA nu houden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 17:55

Deze dierenarts is van een praktijk met 6 verschillenden. De andere was ook aardig hoor daar niet van en de vrouwelijke dierenarts die ze daar hebben was super lief eigenlijk en daarbij had ze ooit zelfs geen "krimp" gegeven bij de prik (ze vind vrouwelijke mensen toch aardiger dan mannelijke mensen). Maar deze dierenarts was inderdaad wel heel erg aardig. Ook na afloop gewoon nog even die knuffel, daarbij wachtte hij echt met prikken voordat ze ontspande. En dat duurde inderdaad best lang. NIets hup naald erin, maar gewoon geduld. Bravo.

Maar ja of ik hem kan "houden" ligt eraan wie er dienst heeft bij die praktijk dus.

En over het enten. Ja ik ent ieder jaar. Eens per jaar. Volgens de DA mag het wel, maar nu zaten we maar net 1 dag op tijd en kregen we (buren en ik) wel een waarschuwing dat we beter ruimer plannen want als het over de andere datum heen gaat, klopt het boekje niet meer en kun je geweigerd worden bij wedstrijden en keuringen. Hij zei niets van 2x per jaar dus.

Groeten
Ingrid

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:10

ik heb ook een hele aardige dierenarts.van De delta kliniek en v/d kamp zelf. Aardige man.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:42

Kyona schreef:
Fijn om te horen dat hij zo geduldig en aardig was. Dat maak je niet vaak mee dat ze er zoveel tijd voor nemen.
Je schreef dat je om het jaar ent: bedoel je hiermee jaarlijks? (anders is het wel heel weinig). Ik neem aan dat je geen wedstrijden rijdt, want dan is tegenwoordig 2x p jr. verplicht.

Volgens mij is het enten 2 x per jaar nog niet verplicht hoor!!!
Volgens mij hebben ze daar wel over gesproken, maar is het er nog niet door....

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:51

2x per jaar vaccineren is alleen verplicht wanneer je internationale wedstrijden rijdt. Anders is het nog steeds gewoon 1x per jaar (maar dan dus niet meer dan 12 maanden tussen 2 entingen Knipoog )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 20:18

Op een ander forum en via mailgroepen las ik dat het jaarlijks enten niet goed is voor je paard zelf en dat je beter om de 5 jaar kunt doen en zelfs als je basis entingen hebt gehad als veulen helemaal niet meer nodig is om te enten.

Ik heb dus toch geent, want was er voor mezelf nog niet helemaal uit of het nu wel of niet goed is om niet meer te enten om eerlijk te zijn.

Kom overigens nooit op wedstrijden en nauwelijks op een manege oid.

Groeten
Ingrid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:22

Isapaardje schreef:
Op een ander forum en via mailgroepen las ik dat het jaarlijks enten niet goed is voor je paard zelf en dat je beter om de 5 jaar kunt doen en zelfs als je basis entingen hebt gehad als veulen helemaal niet meer nodig is om te enten.

Die mensen die dat adviseerden woonden zeker op de Veluwe of zo Gestoord

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:32

Citaat:
Die mensen die dat adviseerden woonden zeker op de Veluwe of zo

Grapjas!

Er zijn wel degelijk vanuit de medische wereld ( humaan & veterinair) dringende geluiden om het stelselmatig vaccineren zéér kritisch te bekijken. Ook in NL zijn er diverse (meestal holistische) veeartsen die helemaal niet zo staan te springen om paarden jaarlijks te enten.

Ik denk dat als je je zou verdiepen in het onderwerp 'vaccinosis' je nog wel eens zult gaan nadenken ...

Het feit dat ik toevallig wel in de buurt van de Veluwe woon betekent niet dat ik een hersenstilstand heb hoor - nadenken over iets wat iedereen maar zo maar vanuit 'gewoonte' doet ( jaarlijks enten) kan geen kwaad!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:41

Jaarlijks enten tegen tetanus is inderdaad niet nodig, maar voor influenza gaan juist stemmen op om dat minimaal 2 maal per jaar te laten doen (is in mijn sport al verplicht), of zelfs nog vaker! Het is mij ook een compleet raadsel waarom het altijd een gecombineerd vaccin is.

Isapaardje, fijn zo'n vriendelijke DA, maar goed in ere houden Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:43

Je kunt die vaccins ook los laten zetten hoor. Tetanus ent ik niet 2x per jaar, influenza wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:56

Oh zeker, dat is me bekend. Maar er is al lang onderzoek gaande naar de effectiviteit van influenza-entingen. Ook in de humane geneeskunde is daar onderzoek naar. Niet te verwonderen trouwens: het influenza-virus is aan talloze schommelingen en veranderingen onderhevig: er is niet één virus, maar vele varianten. De vraag is dus hoe zinvol het is om te enten.

Om het maar in leken-termen te houden: de kern van de problematiek rondom het enten is het al dan niet (over-)belasten van het immuunsysteem, en de gevolgen die dat voor mens en dier heeft.

Dat er - ondanks de bezwaren die meer en meer door de wetenschappers geuit worden over dit thema - verplichtingen gesteld worden ( zoals 2 x enten per jaar) die hier totaal aan voorbij gaan, vind ik ronduit verbijsterend!

En nee, ik heb geen geitewollensokken..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:50

wel fijn zo'n VA... de local van hier is bang voor paarden Nagelbijten / Gniffelen ook handig!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:23

Ja Jannepauli,
laten we allemaal teruggaan naar de middeleeuwen, honderden paarden per jaar dood aan tetanus, meer nog aan influenza.
Het is maar goed dat we niet tegen de Spaanse griep aan het begin van de vorige eeuw (humane influenza epidemie) konden enten, stel je voor, dan hadden we miljoenen mensenlevens kunnen redden, ik moet er niet aan denken.
En maar goed dat we niet meer tegen varkenspest enten, immers entingen zijn SLECHT!
De luxe die jij blijkbaar neemt om weinig of niet te enten wordt je gegund door alle verstandige mensen om je heen die het wel doen, zo leggen ze een veilige, geënte, zone om jou en je paarden heen, waardoor virussen minder kans hebben om je te bereiken.
Natuurlijk bieden de meeste entingen geen 100% bescherming en is er met elke vreemde stof die in een lichaam wordt gebracht een zeker risico, maar als je dat laat opwegen tegen de voordelen neem ik aan dat je ook geen auto rijdt, en niet in restaurants eet, en nooit op vakantie gaat. Want al die RISICO's die je loopt........