Roos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 16:00

Mijn pony heeft sinds kort heel veel last van roos in zijn vacht, waardoor ontstaat dit?
Ik zat zelf te denken aan stress of misschien door zijn deken.
Iemand weet waardoor het komt?

Cleo_

Re: Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:50

ik heb geen idee hoe het komt.. maar je kunt het wassen met derma shampoo.. dat heb ik ook gebruikt je kunt het gewoon kopen bij de welkoop het werkt prima Ja

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:41

ik weet ook niet echt hoe het komt maar goed wassen moet helpen Vingers aflikken

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 08:59

Je ziet het wel eens als paarden minder goed in hun vel zitten. Bijv. met een blessure als ze minder mogen werken. Een vriendin haar paard had dit zonder oorzaak (dus geen blessure) en bij haar hielp het om omega olie te geven. Je kan je paard ook afnemen met water en azijn (2/3 azijn) en zo de schilfers weghalen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 14:18

Bedankt voor tips, helaas kan ik hem nog niet wassen (te koud, geen warm water).
En Kyona het klopt idd dat hij niet goed in zn vel zit, hij moet op stal blijven ivm peesblessure.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:50

wassen is niet de juiste oplossing!!!
geef hem of haar dagelijks een scheutje zonnebloemolie over het voer, dit zal al heel erg veel verschil maken.
ook een vitaminekuurtje van de boerenbond ( ad3 ofzoiets , in een flesje. is een donkere vloeistof. zeer goedkoop en supereffectief)
heb je wedstrijd ofzo, gebruik dan voor de ergste plekken klitwortel van de kruidvat

wassen is juist niet zo slim, schilfers betekend uitdroging. en wat doen de meeste shampo's bij een paardenhuidje? juist ja, de huid uitdrogen Knipoog

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:10

Olie toevoegen aan z'n voer kan inderdaad al erg schelen. Waarschijnlijk is de conditie van z'n vacht niet helemaal goed en die olie verbetert dat.

Het zou trouwens ook schimmel kunnen zijn. Heb je daar al naar gekeken?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:02

crossmonster schreef:
wassen is niet de juiste oplossing!!!
geef hem of haar dagelijks een scheutje zonnebloemolie over het voer, dit zal al heel erg veel verschil maken.
ook een vitaminekuurtje van de boerenbond ( ad3 ofzoiets , in een flesje. is een donkere vloeistof. zeer goedkoop en supereffectief)
heb je wedstrijd ofzo, gebruik dan voor de ergste plekken klitwortel van de kruidvat

wassen is juist niet zo slim, schilfers betekend uitdroging. en wat doen de meeste shampo's bij een paardenhuidje? juist ja, de huid uitdrogen Knipoog

ja is waar maar wassen met teershampoo werkt wel(keratoshampoo) die droogt niet uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:08

volgesn mij komt gewoon van t voorjaar..

de paarden verharen weer en daardoor krijg je ook meer huidschilfers te zien, door dat er een deken op zit gaan ze minder makkelijk weg. ik zou goed poetsen, de deken afdoen( kan voor de temperatuur wel al) en dan moet t langzaam wegtrekken.
wat olie bijvoeren om de huid wat minder droog te laten zijn helpt inderdaad ook

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 14:59

Bedankt voor de tips, hij staat nu zonder deken en krijgt ook spul door zijn voer voor een betere vacht, de roos is wel al minder geworden, maar nog niet weg.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:28

Lieke schreef:
Bedankt voor de tips, hij staat nu zonder deken en krijgt ook spul door zijn voer voor een betere vacht, de roos is wel al minder geworden, maar nog niet weg.

echt paar keer wassen met teershamppo (kerato shampoo) gaat ie mooi van glimmen en geen roos meer