foto's van castratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

foto's van castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 11:47

ik las net een topic over castratie, en ik heb nog aardig duidelijke foto's van de castratie van Yngvar van afgelopen zomer. Ik dacht dat het misschien wel interessant was om hier neer te zetten? Het kan ook bij ITP, als een mod vind dat het daar beter past moeten ze het maar verplaatsen. Ik vind het behoorlijk medisch Lachen

Afbeelding
na zijn eerste 'versuffingsspuit' viel yngvar al bijna om van de slaap
Afbeelding
hij viel dan ook heel vlot en zonder problemen op de grond, verzette zich helemaal niet
Afbeelding
het been werd opgebonden, en de boel werd gedesinfecteerd
Afbeelding
en na een snee was daar al snel 'bal één'
Afbeelding
bloedvat van bal één afgeknepen
Afbeelding
en weg is de bal
Afbeelding
en ondertussen snurkte Yngvar heel lief verder, die was goed ver weg
Afbeelding
ook de tweede bal moest er aan geloven
Afbeelding
Afbeelding
en klaar is Yngvar, snel zijn been weer los, want zijn ogen begonnen al weer wat te bewegen doordat de narcose bijna uitgewerkt was
Afbeelding
en heel langzaam en met veel diepe zuchten werd hij weer wakker
Afbeelding
om na een minuut of tien met wat hulp op te staan

al met al heeft het vanaf de eerste spuit ongeveer een half uurtje geduurd, dat geen heel vlot dus. Ik vond het best spannend, maar het viel allemaal best mee, en Yngvar was na een paar dagen al weer behoorlijk de oude.
Afbeelding
en ook als ruin is het een knuffel, en zijn humeur is veel gelijkmatiger geworden.

Nano05

Re: foto's van castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:16

Eet smakelijk Haha!

Wel interressant om te zien hoe ze dat precies doen. Had geen idee.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 13:26

nee, ik had ook geen idee... onder de castratie ook niet trouwens, want ik bleef bij zijn hoofd zitten, een vriendin van mij heeft de foto's gemaakt Lachen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:59

Ging ie net heel zielig hinikken?? Dat hadden wij toen wij de enter hadden gecastreerd, was er lachwekkend hij had natuurlijk ookwel pijn toen ie bijkwam, bij ons deden we het ook gewoon in de wei en hebben hem ook gewoon tussen de andere paarden gedaan.

Hier zijn ook foto;s van gemaakt en die dingen nu als lesmateriaal op de praktijkschool in Oenkerk.
Ik vond dat ook wel een leerzame ervaring hoor, was daar toen op stage.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:08

Tziet er wel bloederig uit.... daar kan ik zelf niej zo goed tegen! Bij ons werd een geitje gecastreerd en dat was wel heel wat minder bloederig...

Hij ziet er wel zielig uit... maarja nu kan ie lekker spelen met merries he?! Tong uitsteken

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 15:25

hij ging inderdaad de eerste dagen heel zielig hinniken, en met zijn achterbenen wijd uit lopen, het leek wel of hij nog even extra zielig deed als hij door had dat hij aandacht kreeg.
Hij hinnikt trouwens nog steeds raar, als je hem hoort verwacht je een frele minishet-dame, en dan staat er zo'n dikke fjord Ach gut

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:33

dovish schreef:
hij ging inderdaad de eerste dagen heel zielig hinniken, en met zijn achterbenen wijd uit lopen, het leek wel of hij nog even extra zielig deed als hij door had dat hij aandacht kreeg.
Hij hinnikt trouwens nog steeds raar, als je hem hoort verwacht je een frele minishet-dame, en dan staat er zo'n dikke fjord Ach gut

ik moe took mijn hengtje laten ruinen straks maar vind het dood eng
om dat mijn vriendin haar paardje is verloren door castratie

en hoelang duurde het voor dat je weer wat met je paardje bentgaan doen spoot je het ook af met koud water ??

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:52

wel intresant om te zien Ja

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:24

Leuk dat je er foto's van heb gemaakt. Lachen
Toen mijn paardje werd gecastreerd wou ik het ook doen alleen ik was te druk met vasthouden om foto's te maken.. vond ik wel jammer

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 18:10

miriamrocky schreef:

en hoelang duurde het voor dat je weer wat met je paardje bentgaan doen spoot je het ook af met koud water ??

ik vond het echt heel erg meevallen hoor, hij was vrij snel weer de oude. Op aanraden van mijn da heb ik hem gewoon in de wei gelaten. Het was wel goed geweest heb af te kunnen spuiten inderdaad, maar voor mij was het de keus óf op stal zetten en kunnen afspuiten óf in de wei laten zodat hij wel zijn beweging kon krijgen. Ik heb op aanraden van de DA daarvoor gekozen. Het is wel flink dik geweest maar dat is natuurlijk ook normaal, en wordt gewoon flink in gerommeld en het is een behoorlijke wond. Al met al was hij denk ik met anderhalve week weer de oude.

Is het paard van je vriendin tíjdens de narcose overleden?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:06

dovish schreef:
miriamrocky schreef:

ik vond het echt heel erg meevallen hoor, hij was vrij snel weer de oude. Op aanraden van mijn da heb ik hem gewoon in de wei gelaten. Het was wel goed geweest heb af te kunnen spuiten inderdaad, maar voor mij was het de keus óf op stal zetten en kunnen afspuiten óf in de wei laten zodat hij wel zijn beweging kon krijgen. Ik heb op aanraden van de DA daarvoor gekozen. Het is wel flink dik geweest maar dat is natuurlijk ook normaal, en wordt gewoon flink in gerommeld en het is een behoorlijke wond. Al met al was hij denk ik met anderhalve week weer de oude.

Is het paard van je vriendin tíjdens de narcose overleden?

ja en om dat ik me paardje net ben verloren http://groups.msn.com/rockyenzijnfans/hetverhaalvanrockyenlindy.msn ben ik super bang ???
maar ja ik stel me beetje aan want iederen zegt dat mee vald

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:18

ik had je verhaal van je pony gelezen ja, ik weet het topic ook nog van toen het net gebeurd was, wat ontzettend rot he..... Ach gut

Over de castratie.. ik denk dat het enige wat je kan doen is op de dierenarts vertrouwen. Een castratie is denk ik een stuk minder riscovol dan een operatie die veel langer duurt. de narcose is lichter en duurt veel korter. Maar goed, er kan natuurlijk altijd wat mis gaan, en het is wel iets om over na te denken, aan de andere kant moet je er misschien ook niet té druk over maken. Een pony kan ook zijn benen breken op een stoeprandje, of in een kuil in de bak, en dat is ook niet iets waar je altijd over nadenkt of bij stil staat, terwijl de kans dat er zoiets gebeurd waarschijnlijk groter is dan dat het niet goed gaat bij de castratie.
Je kan in ieder geval vragen of je dierenarts een beetje wil vertellen wat er gebeurd enzo, en zelf bij hem blijven. Bij yngvar was ik niet zo bang dat hij ineens zou stoppen met ademhalen, hij snurkte zo hard dat iedereen het meteen zou merken als het minder werd Clown

in ieder geval heel veel succes met je keuze Lachen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 08:04

dovish schreef:
ik had je verhaal van je pony gelezen ja, ik weet het topic ook nog van toen het net gebeurd was, wat ontzettend rot he..... Ach gut

Over de castratie.. ik denk dat het enige wat je kan doen is op de dierenarts vertrouwen. Een castratie is denk ik een stuk minder riscovol dan een operatie die veel langer duurt. de narcose is lichter en duurt veel korter. Maar goed, er kan natuurlijk altijd wat mis gaan, en het is wel iets om over na te denken, aan de andere kant moet je er misschien ook niet té druk over maken. Een pony kan ook zijn benen breken op een stoeprandje, of in een kuil in de bak, en dat is ook niet iets waar je altijd over nadenkt of bij stil staat, terwijl de kans dat er zoiets gebeurd waarschijnlijk groter is dan dat het niet goed gaat bij de castratie.
Je kan in ieder geval vragen of je dierenarts een beetje wil vertellen wat er gebeurd enzo, en zelf bij hem blijven. Bij yngvar was ik niet zo bang dat hij ineens zou stoppen met ademhalen, hij snurkte zo hard dat iedereen het meteen zou merken als het minder werd Clown

in ieder geval heel veel succes met je keuze Lachen

ja het gebuurt met 2 dierenartsen
Lachen ik wil dan het wel goed gebuurt Lachen
wand ik kan hem ook niet vervoeren want dan is die zo opgevokt en die nachso dan gaat die zich hevig verzetten dat weet ik zekker
dus maar lekker in zijn eigen weitje doen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:31

Mijn ponytje TOETER (ik denk dat sommige nog wel weten wie het was) is ook overleden tijdens de castratie.
Hij kreeg een hartstilstand.

We hebben nu weer een nieuwe mini en het is weer een hengstje.
De dierenarts heeft nu tegen mij gezegd dat we hem tegen die tijd voor dezelfde kosten steriel (dus op de tafel) mogen laten castreren als een castratie gewoon op de grond.

Dan ben ik in ieder geval zekerder dat er minder fout gaat, want dan mag hij aan het gas en aan de zuurstof.
Ook word er dan een ECG aangebracht zodat ze alles goed in de gaten kunnen houden.

Miriamrocky, als jij je veiliger zou voelen als hij ook zo gecastreerd werd (steriel en aan de bewaking enzo) dan zou ik het zeker zo laten doen.
Kost misschien iets meer, maar voelt wel fijner als ze hem goed in de gaten kunnen houden.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:26

Mag ik vragen wat het je zo (op deze manier) gekost heeft?
Ik heb namelijk begrepen dat het ook wel 'staand' wordt gedaan en dat het dan goedkoper is.

Maar ik heb zelf een enter hengst en die moet er vroeg of laat ook aan geloven.
Ben wel benieuwd op wat voor een kosten ik kan rekenen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 16:24

Ja, het gebeurd ook wel staand, maar volgens mijn dierenarts wordt dat nog maar heel weinig gedaan en eigenlijk alleen uit kostenbesparing. Staand kan de da gewoon minder goed zien wat er gebeurd, het is onhandig werken, en zij vond het ook minder steriel, omdat je de boel niet even 'uit elkaar kan trekken' om het goed schoon te maken.
Ik was op deze manier castreren geloof ik 110 euro kwijt ofzo. ik geloof dat het meestal tussen de 100 en 150 euro ligt.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:07

Interressant om eens te zien, wel bloederig Vork

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:46

IvysToeter schreef:
Mijn ponytje TOETER (ik denk dat sommige nog wel weten wie het was) is ook overleden tijdens de castratie.
Hij kreeg een hartstilstand.

We hebben nu weer een nieuwe mini en het is weer een hengstje.
De dierenarts heeft nu tegen mij gezegd dat we hem tegen die tijd voor dezelfde kosten steriel (dus op de tafel) mogen laten castreren als een castratie gewoon op de grond.

Dan ben ik in ieder geval zekerder dat er minder fout gaat, want dan mag hij aan het gas en aan de zuurstof.
Ook word er dan een ECG aangebracht zodat ze alles goed in de gaten kunnen houden.

Miriamrocky, als jij je veiliger zou voelen als hij ook zo gecastreerd werd (steriel en aan de bewaking enzo) dan zou ik het zeker zo laten doen.
Kost misschien iets meer, maar voelt wel fijner als ze hem goed in de gaten kunnen houden.

dan maar meer als me beesje maar niet dood gaat

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:34

Dit was veel bloediger dan bij mij Knipoog.
Maar het verschilt per dierenarts.

T was wel apart om te zien Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:36

ja, vrij bloederig inderdaad. ze was ook verbaasd over de grootte van zijn ballen, misschien dat daarom de bloedvaten groter waren, en het meer bloedde? Haha! ik weet het niet hoor, ik zeg ook maar wat Tong uitsteken

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:26

apart op te zien...

Mijn hengst (klophengst) gaat vrijdag naar De Kliniek in utrecht om gecasteerd te worden... het word een echte operatie.. blijft 10 dagen..

dus kunnen ze hem goed in de gaten houden Pling