Herkent iemand dit? Kreupel van uit bovenbeen/kont

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Herkent iemand dit? Kreupel van uit bovenbeen/kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 12:01

Mijn paard is ongeveer 6 weken geleden kreupel geraakt. Ons idee is dat ze zich tijdens een buitenrit heeft verstapt.
Ik hoor nu al verschillende verhalen dat dat niet kan, maar dat terzijde. We reden langs de weg en daar hadden ze in de berm van de "bermbeschermers" aangebracht, ik hoop dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel. Ze kwam met haar hoef half op de weg, half in de zachte berm. Vanaf dat moment liep ze niet goed. Het been waar het mee gebeurde, was rechts. Ze is toen een paar dagen rechts kreupel geweest.

Na een paar dagen rust wilden we kijken hoe ze onder het zadel liep. Tot onze grote verbazing liep ze opeens links kreupel. Zelf dachten we aan overbelasting door de kreupelheid rechts. Nog twee weken rustig aan gedaan, een osteopaat erbij gehad, die haar heeft "losgeklopt", ze had wel wat plekjes. Toen het drie weken nadat ze kreupel was geworden nog niet beter was, hebben we een dierenarts geraadpleegd. We zijn naar de praktijk geweest en er is een kreupelheidsonderzoek gedaan en er zijn foto´s gemaakt. Uit het onderzoek bleek dat de kreupelheid in het bovenbeen zat, op de foto´s van het gehele been was geen afwijking te zien.

Advies was proberen langzaam aan het werk te gaan. Kijken of ze zich "erdoorheen loopt". Geen medicatie.Eerst longeren, na twee weken weer onder het zadel (mits toestand verbeterde niet verslechterde). Wij hebben voor de zekerheid maar drie weken gelongeerd. Na verloop van tijd ging ze naar ons idee beter lopen. Vorige week vrijdag/zaterdag liep ze constant goed. Zondag maar weer onder het zadel geprobeerd. Ik vond haar stijf en vreemd aanvoelen, maar ik had een tijd op een ander paard gereden dus het was aftasten. Heel rustig gereden, 20 minuten ongeveer. Wel stap, draf en klein galopje. Maandag weer geprobeerd, toen vond ik haar absoluut niet goed aanvoelen. Kort in de stap, onregelmatig in draf en in de galop alsof ze "omhoog" galoppeerde ipv lange passen voorwaarts. Dinsdag gelongeeerd, volgens mijn man liep ze goed. Gisteren wilde ik een half uurtje in mijn les meedoen. Dit met name omdat de bak daar beter is. Bij ons op stal zijn ze een nieuwe bak aan het bouwen, die is nu overdekt, maar is vrij zwaar en onregelmatig. Ze liep gisteren helemaal niet goed. Eigenlijk bijna net als zes weken geleden. Ik kon wel janken! Terug bij af. Ze is niet stokkreupel, maar ook niet goed. We hebben voor vanmiddag een nieuwe afspraak gemaakt bij de DA. Ik wil het graag helemaal uitgezocht hebben. Zo kunnen we niet verder.

Vlak nadat ik bij de DA geweest was heb ik Annika Beijer om een consult gevraagd. Juist omdat ik het zo vaag vond, en niet wist waar ik aan toe was. Dat blijft maar in mijn hoofd rondspoken. Met betrekking tot de kreupelheid van ulisse (mijn paardje dus) vertelde ze dat ulisse het volgende gezegd had;

Annika;
Hierbij de woorden van ulisse. Klopt het dat het haar linkerachterbeen is, want dat is het been wat ik in beeld krijg. Maar misschien dat ik het niet goed zie. Als ik haar verhaal lees denk ik dat ze haar knie bedoeld. En ik krijg continue het woord slijmbeursontsteking in mijn hoofd, maar ik heb geen idee of een paard die heeft en hoe dat zit in een knie e.d.

ulisse
Pijn is aanwezig en belemmerd mij in mijn beweging. Het bevind zich in mijn achterbeen maar dat is niet de oorzaak. Ergens in mijn kont zit het probleem. Vrouwtje maakt zich zorgen en weet niet wat te doen. Mijn liefde is haar dierbaar, maar lijf moet functioneren om bij haar te kunnen blijven. Liefde alleen is niet genoeg. Mijn dokter weet geen oorzaak te vinden, maar hij kijkt niet goed. Het is best duidelijk. Belangrijk voor mij om leven pijnloos voort te kunnen zetten. Moet vrouw en man dienen van liefde en beweging. Het is goed voor hun en mij. Mijn taak dit te overwinnen maar ik vraag uw hulp om vrouw te zeggen dat ze verder moet zoeken. Geen genoegen met uitslag die geen uitslag is. Geef me een echte dokter en laat me doorzoeken.
Wat mankeert je precies en wat kunnen wij doen om je te helpen?
Vraag een goede dokter om te komen en te kijken naar mijn gewrichten.

Ben blij dat ik deze boodschap mag overbrengen. In afwachting. ulisse

Even voor de duidelijkheid, ik had Annika niet verteld aan welk been ulisse kreupel was. Alleen dat ze kreupel was en dat we niet wisten wat er nou precies was.

Gerrie

Re: Herkent iemand dit? Kreupel van uit bovenbeen/kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:26

Citaat:
Kijken of ze zich "erdoorheen loopt".

Door de pijn heen lopen!
Lekker advies!Not!

Oorzaak aanpakken doe je door een goede paardenDA in te schakelen.

Ik weet niet of jou DA dat is?

Een paardenfysio kan ook helpen.

Ik hoop dat de DA voor deze keer beter kijkt en een goed behandelplan op gaat stellen.

Succes!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 14:53

We zijn juist extra naar een kliniek gegaan die hier in de buurt goed bekend staat. Niet in onze eigen woonplaats maar wat verder weg Huilen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:14

als ik het verhaal lees komt het volgende bij mij op:

bij die misstap in de berm is ze weggegleden, misschien maar heel weinig, maar toch.
daarbij heeft ze dus een misstap gemaakt met het rechterbeen.

als zo'n rechterbeen wegglijd( al is t maar een centimeter) kan het zijn dat aan het andere been( de linker dus) een spier verrekt. Door de plotselinge beweging krijg je dan dus dat ehhh jee dit is moeilijk uitleggen.

even anders Haha! Haha!

je kunt t zelf wel voelen als je t nadoet.
ga op een rand van de stoep staan, zet je rechterbeen naast de stoep neer zodat die lager is, leun dan met al je gewicht op dat been.
als het goed is voel je dan dat er een spier in je billen wordt aangespannen.( billen/heupgewricht)
een spier die ongeveer loopt van het gewricht van je bovenbeen( daar waar hij in de heup uitkomt) en pfffff

ik kan t niet uitleggen!!!
maar ik weet wat dit paard bedoelt, en waar ze de pijn voelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:15

nog even dit:
ik heb wat gecopieerd van een site, wel voor mensen
maar ik denk dat dit paard dit bedoelt:

Aan de binnenzijde van de dijbeenhals bevindt zich een botuitsteeksel: de trochanter minor. De iliopsoas zit hieraan vast. Door overbelasting van deze belangrijke heupbuiger kan een ontstekingsreactie ontstaan. Tevens is een slijmbeurs rond deze plek aanwezig, die ook kan ontsteken. Tijdens buiging van de heup treedt diep in de lies-heupregio pijn op, die tijdens hardlopen vooral wordt gevoeld wanneer het been wordt geheven en de paslengte of snelheid wordt vergroot. In het dagelijkse leven is zitten in een diepe stoel, opstaan uit de zithouding en beenhefbewegingen, zoals traplopen, pijnlijk.

De behandeling van deze, vaak slecht herkende, chronische klachten bestaat uit gedoseerde rust, intensieve rekkingsoefeningen van de iliopsoas en een lagere snelheid met minder beenheffing in training. Vermijd daarbij heuveltraining en wedstrijden.

Het psoasdeel (bij de lendewervels) van de iliopsoas loopt over het heupgewricht heen en kan aanleiding zijn voor een 'knoepend' gevoel of geluid: de snapping hip. Dit laatste wordt vaker veroorzaakt door het bewegen van vezels van de tensor fascia lata (spiertje dat het peesblad aan de zijkant van het bovenbeen aanspant) of van de grote bilspier (gluteus maximus) over de grote draaier van de dij (trochanter major). Behandeling hiervan is meestal niet nodig, hoewel meestal wordt aangeraden de vaak verkorte iliopsoas op optimale lengte te brengen. Met rekkings- en spierversterkende oefeningen zijn de klachten van de knoepende heup vaak goed te bestrijden.
----------------------------------------------------------------------------
zie je dat hier ook gesproken wordt over een slijmbeurs ontsteking?

op deze site staat best veel uitgelegd, er staat ook een tekening bij waarin die iliopsoas beschrven wordt en waar die bij het paard zit, weliswaar nogal veel in t Engels, maar ik krijg sterk het vermoeden dat dit dus bij jouw dier aan de hand is....

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/how_nl.php

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:24

Mijn paard heeft vorig jaar een verdraaide kogel gehad, moest toen 3 weken stappen en dan moest het over zijn. Het was ook over maar deed ik net iets te veel of hij deed het zelf tijdens loslopen dan liep hij weer kreupel, dit heeft zo'n 7 maanden geduurd voordat het 100% over was. Dus als jouw paard iets heeft verdraait of verrekt heeft hij te weinig tijd gehad om te genezen. Ik zou zowiezo eerst een maand alleen aan de hand stappen en daarna pas rustig met rijden beginnen en heel rustig opbouwen (eerst 15 min. losstappen, rondje draven en dan weer stappen enz. enweer goed uitstappen). Stappen kan toch geen kwaad mocht het achteraf een ander probleem zijn. Het kan natuurlijk van alles zijn: knie, heup, rug. Succes ermee en heb veel geduld het heeft gewoon tijd nodig.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:09

wat ook logisch klinkt is het volgende: door het plotseling in de berm stappen zakte het rechterbeen omlaag, waardoor een ruk aan het bekken wordt gegeven. Het kan zijn dat de structuren rond het bekken daardoor zijn opgerekt. Je moet het dan zien als iemand die zijn enkelbanden heeft verrekt, die zal ook nog lang last houden, tijdens of na het lopen. Behalve overrekking kan het ook een blokkade in het bekken of de rug zijn, maar ik neem aan dat je osteopaat dit heeft gecontroleerd. In ieder geval is het bij kreupelheid vanuit rug/bekken zo zijn dat je denkt dat het rechts zit terwijl het links is en andersom. Het beeld wat je te zien krijgt kan anders zijn dan het gevoel als je erop zit. Laat daarom ook het bekken goed nakijken.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 11:22

Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest en die heeft geconstateerd dat het vanuit haar rug komt.

Het was ook wel vreemd. Eerst was ze rechts kreupel, toen links. Wat schertste onze verbazing, gisteren bij de DA opeens weer rechts!

Ze heeft haar rug onderzocht en deze zat helemaal vast. De da vroeg of ze ander voer kreeg, of dat we muesli bijvoerden. Vorig jaar zijn we van stal veranderd en toen is ze van hooi naar kuilgras gegaan en van basis naar sportbrok.

Waarschijnlijk (99.9%) is dit het probleem, door het (voor ulisse) te eiwitrijke kuilgras heeft ze een soort spierbevangenheid. Dat we al in augustus zijn verhuist maakte niet uit, het duurde even voordat je de uitwerking daarvan zag.

Advies: absoluut geen kuilgras meer. Nu een week longeren, dan heeel rustig opbouwen.

Ik hoop dat het dit is. Na een week of vier zou het over moeten zijn. Zo niet dan terugkomen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:30

Problemen in de rug zijn niet zo gemakkelijk op te lossen !
Sorry maar als het kuilgras of voordrooggras de oorzaak zou zijn Frusty Frusty

Ga naar een paardenfysiotherapeut www,equireva.nl of laat Steffi vd Laarse http://www.steffivanderlaarse.nl/ even komen, die kijkt je paard na en kan ook zeggen of er werkelijk iets aan het voer verandert moet worden!
Dit probleem is er al zo lang dit kan je paard niet alleen door voer te veranderen oplossen!

Eerst de rug losmaken en dan pas een behandelplan opstellen!

Succes!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:36

Het ene rugprobleem is het andere niet Gerrie.
Als er werkelijk sprake is van spierbevangenheid (in het bloed aantoonbaar verhoogde eiwit waarden) dan is er spierbeschadiging opgetreden. Het is dan geen kwestie van de rug losmaken, maar vooral van rustig laten herstellen. Iedere overbelasting kan de spieren weer beschadigen. Daarom is die opbouw zo belangrijk. Ik ben het eens dat je iemand moet zoeken die je kan begeleiden in de opbouw (Een fysio is daar de aangewezen persoon voor). De dierenarts kan het mooi vertellen zo, eerst een week longeren en dan opbouwen, maar hij weet natuurlijk niet of dat dan wel goed gaat. Hij is er niet bij om dat te controleren. Bij spierbevangenheid is het trouwens aan te raden om regelmatig de bloedwaarden te blijven controleren.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:16

Het ene rugprobleem is het andere niet.

Feit blijft dat hier alleen verondersteld wordt dat het waarschijnlijk lijkt op een spierbevangenheid.. aangetoond is het niet?!

Dierenartsen zijn in veel gevallen niet in staat om ruggen goed te kunnen beoordelen!
Laat ze meer samenwerking zoeken met fysiotherapeuten!
Heus, dat bijt elkaar niet Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:21

MIJn vorige paardje heeft zich verstapt op het strand.Gewoon in een sukkeldrafje heerlijk langs de branding. Het voelde alsof hij in een kuil stapte die er niet was. Hij liep niet goed en ben naar huis gewandeld en heb m daar afgespoten. Dit was op vrijdag. Heb het een paar dagen aangekeken. Hij was niet super kreupel maar liep wel duidelijk niet goed. Hij liep wel met zijn oortjes naar voren achter je aan en ook rustig gras te grazen en at zijn eten gewoon op. Het leek nog niets alarmerends. Maandagochtend kon hij niet meer op staan. Maandagavond kwam de dierenarts en die constateerde uiteindelijk , na binnenwaarts gevoeld te hebben, een breuk in het heupgewricht. Ons paardje had artrose en waarcshijnlijk heeft er al een scheurtje gezeten waardoor er weinig voor nodig was om echt te breken. De Da was verbaasd dat hij nog kon lopen en dat met zijn oortjes naar voren. Helaas was het oordeel dus hard... er kon niets meer aan gedaan worden. Hij had al een aantal jaren atrose, zijn leeftijd(19) had hij tegen... de volgende dag hebben we m in moeten laten slapen. Bij ons paardje kwam de kreupelheid dus uit de heup en was dus dramatischer dan dat we ooit hadden kunnen denken. Huilen

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:35

Hier nog een minder vrolijke ervaring met een 'onverklaarbare' kreupelheid. Mijn pony bleek ook zijn heup gebroken te hebben, al is het nog steeds niet duidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren aangezien hij op rust stond en het geleidelijk erger is geworden. Na meerdere keren mijn eigen dierenarts erbij gehaald te hebben die het niet kon verklaren en dacht dat het uit zijn knie kwam, zijn ze er in de kliniek achter gekomen dat het zijn heup was... Momenteel heeft hij stalrust en hopen we dat het zich voldoende gaat herstellen zodat hij op zijn elfde met pensioen kan, maar het is afwachten of het gaat lukken al wil ik het wel proberen omdat hij nog vrij jong is. Als hij rond de 20 was geweest weet ik ook niet of ik hem een half jaar op stal had willen houden zonder te weten of hij ooit pijnvrij kan worden. Wij hebben een scintigrafie laten doen om de oorzaak van de kreupelheid te lokaliseren. Wieweet is dit nog een optie als er uit andere onderzoeken niets komt? Het is alleen erg duur... Rond de 400 Euro voor alleen de achterhand en volgens mij 700 voor het totale paard maar dit kan ook per kliniek verschillen. Succes met je paard in elk geval.

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:34

hallo, de meeste kreupelheden komen vanuit de rug, en niet vanuit de benen. Het is gewoon daar dat je ze het best ziet. En dat van die eiwitten daar geloof ik persoonlijk niets van. Het is ergens normaal dat je paard zijn rug vast zit, bijna alle paarden houden hun rug vast. Dit komt omdat men paarden in de hand wil rijden en ze laten inbuigen voordat ze rechtgericht zijn. EEN NIET RECHTGERICHT PAARD KAN ZIJN RUG NIET LOSLATEN EN DUS NIET ONTSPANNEN. Een rechtgericht paard daarintegen kan zijn rugsieren wel loslaten en de buikspieren aansluiten. Dit rechtgerichte paard zal dan ook zonder problemen naar de beide richtingen inbuigen zonder enige vorm van dwang te moeten gebruiken, het paard zal hierop dus ook geen verzet geven. Omdat er geen dwang van de ruiter is. Dus u paard is niet rechtgericht en kan zijn rug dus niet ontspannen, daardoor lijkt het of het paard kreupel gaat lopen of zeer onregelmatig. Ontspan u paard door recht te richten en al u problemen zijn verdwenen. Fysio ga ik zeker niet afbreken, maar dit is geen blijvend iets. Als de rug van je paard vast zit is omdat hij niet rechtgericht is en daarom zijn rug gaat spannen en op de duur gaat vastzetten. Dus met fysio kun je dit mss wel terug losweren maar zolang jij je paard niet rechtricht zal dit altijd terugkomen.

[edit]Spam verwijderd, Jantien[/edit]
veel succes

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:13

al-capone, je zegt hier dat fysio geen blijvend resultaat biedt. Kennelijk weet je dan niet wat fysiotherapie inhoud. Als fysiotherapeut werk je zowel aan de oorzaak als aan het gevolg. In dit geval zou dat betekenen dat eventuele blokkades in de wervelkolom worden gemobiliseerd, daarnaast worden oefeningen gegeven om dit los te houden. Tevens wordt de bespiering van de rug getrained tijdens het rijden en/of longeren. Mochten de problemen zijn voortgekomen uit rijtechnische fouten, dan wordt ook hier aandacht aan besteed.

Dit concept wordt niet alleen toegepast op paarden, ik werk ook op deze manier met mensen. Als een sporter bij mij komt met een probleem, zorg ik dat hij klachtenvrij wordt. Maar ik zorg er ook voor dat hij klachtenvrij blijft door te hem te trainen!

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:55

Ik durf te zeggen dat een fysiothepeute wel werkt en ook echt wel resultaat ziet en blijft zien.