Dik been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 23:46

Vanmorgen kwam ik in de stal bij Bagheera en toen zag ik dat haar voorbeen dik was!
Ik zal het even uitleggen waar het zat. Je hebt de knie en de koot. Precies daar tussen (dus zeg, maar op de plaats waar bij ons mensen het scheenb een zit) zat een harde bult. Het leek wel alsof ze zich ergens hard tegenaan gestoten had of dat ze getrapt was.. ook voelde het warm aan.
Ik heb het been afgespoten en daarna ben ik gaan kijken of ze kreupel liep, in draf en stap was gelukkig niets te zien.. Maar ik ben er toch niet helemaal gerust op!
Ik heb het vanmiddag en vanavond nog is afgespoten en het werd al minder.. heeft iemand hier ervaring mee? En wat zou het kunnen zijn?
Ze loopt wel met andere paarden in de wei, maar die trappen eigenlijk niet (tenminste nog nooit gezien)
Gisteren heb ik er voor het eerst na een week weer opgezeten ivm de sneeuw, maar ik heb het rustig aan gedaan!
Heeft iemand tips?

Bedankt!!

Zwelgje

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:31

Het is een benige verdikking? En het bevindt zich op het pijpbeen? Zou een schieffel kunnen zijn. Daar hoeven ze niet perse kreupel op te lopen.
Wel gaat een acute schieffel altijd gepaard met een ontsteking van het botvlies in meer of mindere mate. Als je vermoed dat het een schieffel is, zou ik toch even de veearts bellen om een juiste diagnose te stellen.
Het bultje zal helaas niet meer weggaan maar kan wel verminderen met de tijd.
Het is alleen een schoonheidsfoutje.

Kyona

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:41

Dacht ook gelijk aan een schieffel (wat hierboven ook staat). Vaak is het een schoonheidsfoutje waar ze geen last van hebben. Mits het niet tegen een pees aanligt. Ik heb wel eens spul gekregen om erop te smeren en hierdoor is het een heel eind weggetrokken.