Hoefbevangenheid, wat kan ik doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evelienPMB

Hoefbevangenheid, wat kan ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:08

mijn verzorgpony(shetlander) heeft al heel lang hefbevangenheid..
de dierenarts geeft wel steeds medicijnen om de pijn weg te laten maar als de medicijnen op zijn begint het weer...
als ik met hem wil lopen dan stopt hij aan het eind van de weg en blijft staan, hij wil niet verder. je kan hangen wat je wil, doen wat je wil, hij blijft gewoon staan, hij wil alleen terug lopen naar zijn stal..
hij hinkelt ook al heel erg, hij zakt steeds door zijn linkervoorbeen,hij kan daar zn gewicht niet op dragen. ook als ik zn rechterhoef op til zakt hij door zijn rechterbeen om weer met 4 benen te kunnen staan.
Weten jullie wat ik nog meer kan doen voor mijn arme verzorgshet?
ik weet dat het hem zeer doet! de dierenarts is bang dat het chronisch is...help me a.u.b!!! Alvast bedankt voor het antwoord.

Lielle

Re: Hoefbevangenheid, wat kan ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:46

dit hoort op Medisch, ik zal het verplaatsen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:00

hoi.
oppassen met eiwitten,maar dat weet je al denk ik.
hoe slanker je pony is hoe beter,afvallen dus maar niet te snel want daar word het ook niet beter van.
spoel de hoeven regelmatig 10 minuten af of zet hem even in de modder. hierdoor haal je de druk van de hoeven.
ga zeker niet met hem over de weg lopen,dit is zeer pijnlijk!
het beste is een zand ondergrond om hem in te laten staan.
pas op met veranderingen in het voer en voer tijden. REGELMAAT.
je kunt ook nog speciaal beslag overwegen.
chronisch of niet eenmaal bevangen geweest blijft het levenslang oppassen geblazen.
succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:42

De hoefsmid kan hem op aangepast beslag zetten, of je kan hem natuurlijk laten bekappen. Dat scheelt ook pijn zonder medicijnen te hoeven geven. Het is wel belangrijk dat je hem weer aan het bewegen krijgt. Als de doorbloeding beter wordt geneest het sneller. In de stal zetten is dus niet zo goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:02

Hoefbevangenheid komt overigens niet door eiwitten, maar door suikers in het gras. Als de temperatuur te laag is om te groeien en de omstandigheden toch ideaal zijn (koude nachten en veel zon overdag), krijg je zgn. gestresst gras. Als ze nu op wintergras staat, kan dat een oorzaak zijn. Op hooi zetten in ieder geval.

Dan de bodem ... ja modder helpt. Niet te veel modder, maar wat papperig zand. Het is de bedoeling dat het natte zand de hoef opvult van onderen zodat het hoefbeen tegendruk krijgt. Tevens zorgt het natte zand voor verkoeling.

Zorg verder voor lage hielen zodat het hoefbeen zo evenwijdig mogelijk zit.

Maar het allerbeste is om even foto's te laten maken bij de dierenarts, dan kun je pas zien in hoeverre de bevangenheid chronisch is en of het hoefbeen al dan niet al gekanteld is en hoeveel. Pas dan kan een dierenarts of hoefsmid een beter oordeel doen over de kans van slagen en genezing. Anders blijft het aanmodderen.

Mijn shet had dus wel een gekanteld hoefbeen en is later nog eens vrij plotseling bevangen geraakt. Zie op mijn site hoe het nu met haar gaat (super goed nl. met hoefschoenen en natuurlijk bekappen).
www.home.zonnet.nl/remcodo/isabella.html

In eerste instantie heeft ze dus wel speciaal beslag gehad en pijnstillers zoals je kunt zien daar. Maar ik had wel foto's laten maken.

Ik weet inmiddels ook vrij veel over bevangenheid, dus je mag me best prive mailen.

Groeten
Ingrid

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:53

Bij hoefbevangenheid is geen sprake van een hoefbeenkanteling, maar van een hoefwandkanteling.

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door "vergiftiging" (lees: overvloed aan), hierdoor laat de "lijm" tussen de hoefwand en het hoefbeen los. Vergelijk het met jouw eigen nagel als die losgetrokken zou zijn (Ieuw!). Wat doe je in zo'n geval: je nagel zo ver mogelijk afknippen zodat de kans dat je ergens tegenaan komt zo klein mogelijk is, want dat doet pijn.

De remedie voor de pony is dus om de hoefwand rondom terug te vijlen zodat hij in ieder geval ook op zijn zool loopt en zeker aan de voorkant moet je een soort afrol maken, het liefst zo kort dat de hoefwand met lopen de grond niet raakt.

In ieder geval geen ijzers omdat dat het hoefmechanisme en dus de doorbloeding blokkeert en die zijn juist zo hard nodig om te kunnen genezen en weer goed te groeien.

Kijk gerust eens op www.paardnatuurlijk.nl en stel je vraag ook aan Frans en Ilona, zij zijn erg behulpzaam.

Suc6!
=^.,.^=

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:02

farichta schreef:
Bij hoefbevangenheid is geen sprake van een hoefbeenkanteling, maar van een hoefwandkanteling.

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door "vergiftiging" (lees: overvloed aan), hierdoor laat de "lijm" tussen de hoefwand en het hoefbeen los. Vergelijk het met jouw eigen nagel als die losgetrokken zou zijn (Ieuw!). Wat doe je in zo'n geval: je nagel zo ver mogelijk afknippen zodat de kans dat je ergens tegenaan komt zo klein mogelijk is, want dat doet pijn.

De remedie voor de pony is dus om de hoefwand rondom terug te vijlen zodat hij in ieder geval ook op zijn zool loopt en zeker aan de voorkant moet je een soort afrol maken, het liefst zo kort dat de hoefwand met lopen de grond niet raakt.

In ieder geval geen ijzers omdat dat het hoefmechanisme en dus de doorbloeding blokkeert en die zijn juist zo hard nodig om te kunnen genezen en weer goed te groeien.

Kijk gerust eens op www.paardnatuurlijk.nl en stel je vraag ook aan Frans en Ilona, zij zijn erg behulpzaam.

Suc6!
=^.,.^=

precies wat zij zegt, let op wat je je pony voert, en laat hem bekappen op een goede manier. begin echt niet met beslag, dan wordt alles alleen maar erger

DoubleUU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:38

Hoi,

Mijn paard is ook plotseling hoefbevangen geraakt, hij staat nu op pijnstillers, ontstekingsremmers en medicijnen.
Ook krijgt hij weer biotine, dit is een poeder dat je kan kopen bij de agrarische bedrijven (welkoop enzo) en het lijkt me dat je het ook bij het ruitersporthuis kan halen.
Het is aan te bevelen geen krachtvoer te geven, want suikers en zetmeel zijn de boosdoeners. Geef hem/haar alleen hooi waar weinig in zit, het maakt niet uit als hij afvalt, het voordeel is dat hij/zij dan ook minder gewicht te dragen krijgt op de zeer pijnlijke hoefjes. Laat je pony niet gedwongen lopen, laat hem/haar zelf bepalen wat hij/zij aan kan. Als je hem/haar perse op moet sluiten op stal, zorg dan dat hij/zij op NAT ZAND staat, is dit niet mogelijk zorg dan dat je vlas als bodembedekker erin gooit en maak dit vochtig.

Als je pony vaker hoefbevangen is geweest dan zie je dit aan de ringen op de hoef (de hoef is dan niet mooi glad, maar groeit in golfjes zeg maar) meestal zie je bloeduitstortingen in de hoef, deze zie je als rode plekken of soms als blauwe. Als het hoefbeen al gekanteld is, zie je dat de pony "slofjes" krijgt, dat wil zeggen lange tenen, de hoef groeit naar voren ipv naar beneden. Dit lijkt in ieder geval zo, doordat de pony op de verzenen gaat lopen (achterkant van de hoef) want zo verlicht hij/zij de pijn. Hierdoor slijt de hoef méér aan de achterkant, waardoor het hoefbeen kanteld en de hoeven zo gedwongen worden aan de voorkant meer uit te lopen met groeien.

Bij chronische hoefbevangenheid is het aan te raden de pony altijd op biotine te zetten (werkt pas na ongeveer 2 maand, maar je pony heb er echt baat bij). Biotine helpt de hoef te groeien, maar hierdoor word hij ook harder, leuk erbij is dat je pony ontzettend mooi in de vacht gaat zitten en glanst als een tierelier. De hoefsmid zal overigens niet echt blij zijn, want het bekappen kost hem wat zweetdruppels extra door de hardheid.
Zodra de pony weer goed kan lopen, zorg dat je beperkt blijft in het geven van zetmeel en suikers, maar ook vooral dat je pony in beweging blijft. De hoefsmid weet hierover meer te melden, hij zal wel om de 6 weken moeten komen en adviseren de pony in beweging te houden.

Hopelijk heb je genoeg info van iedereen gekregen, mocht je nog vragen hebben dan zie ik die wel tegemoet,

Groetjes

Agnes

evelienPMB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 23:09

eey allemaal!
gister ging de shetlander al vanzelf draven en hj schudde met zn hoofd, hij kijkt nu ook veel vrolijker..
ik geef hem nu ook meer beweging dan normaal en dat gaat dus beter...
dus ik denk dat ik gewoon eens vaker kom, of langer loop...
bednakt voor julliej berichtjes! ik zal alle tips eens proberen..
gr. Evelien.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 08:22

Mijn shet is chronisch hoefbevangen!!
ze staat op speciale ijzers met zooltjes erin en ze is aan de pijnstillers.
Het is verschrikkelijk en ik denk dat het niet langer zo door kan gaan!! Ach gut
Ik denk dat ze al meer dan een jaar niet meer heeft gedraafd Huilen

evelienPMB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:10

als mijn verzorgshet chronisch hoefbevangen is dan laat de eigenaar hem inslapen, dat is het beste voor het dier..vind ik ook. met pijn kan hij ook niet leven..ik wil het beste voor het dier..maar het is moeilijk om hem te laten gaan..

kim25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:56

hallo, mijn paard is vorig jaar ook hoefbevangen geweest iets wat daar echt perfect tegen werkt is een illegaal medicijn ( omdat ie dan niet geslacht mag worden) maar de betere dierenartsen hebben dit middel wel in huis.. het heet Buut en is een pijnstiller mijn paard was meteen van de pijn af en na 1,5 maand ben ik gestopt met de medicijnen en was het weer helemaal over.. maarja het is dus illegaal..
succes ermee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:15