hoefscheur tot in de kroonrand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mel77

hoefscheur tot in de kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 15:07

Hoi,

Ik heb een sinds kort een paard staan die een klein scheurtje had in zijn voorhoef toen ik hem kocht, de dag dat hij werd gebracht liep ik met hem langs de weg naar de stal en zag niks raars aan hem, s'avonds liet ik hem eventjes los in de bak en hij liep al moeilijk uit zijn box, en in de bak liep hij ook erg moeilijk. Ik haalde hem eruit en hij kon bijna niet staan op zijn beide voorbenen. Toen ik keek zag ik dat dat kleine scheurtje nu een scheur was tot in zijn kroonrand en hij had dat nu ook in zijn andere hoef tot in de kroonrand. Nou heb ik er een dierarts erbij gehad en die vertelde dat het met bekappen en waarschijnlijk een plaatje erop weer goed komt naar een half jaar want het moet eruit groeien.
Wie heeft hier ook ervaring mee gehad en klopt het echt dat het weer goed kan komen. Of misschien weet iemand waar ik info kan vinden over hoef problemen.

Ik heb ook de recht om het paard terug te brengen want ik had hem goed gekocht. Heb de vorige eigenaar ook meteen gebeld een paar uur nadat hij hem had afgeleverd. Maar hij deed erg moeilijk dus de kans is groot dat ik er dan een rechtzaak van moet maken.

MightyMike

Re: hoefscheur tot in de kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:07

Dit zal inderdaad weer goed komen. De hoefsmid of dierenarts zet als het ware krammen in de hoef die de hoef bij elkaar houd. De scheur moet er dan inderdaad weer uitgroeien.

Dit is verder geen reden om je paardje terug te doen, tenzij de verkoper dit zelf wenst. Juridisch gezien is het paardje immers nog prima geschikt waarvoor je het aangeschaft zal hebben, of het nu om recreatie draait of de sport.

Ik kan me wel voorstellen dat het heel vervelend is, je hebt het paard nog maar net en nu al ellende. Het is wel reeel om de verkoper voor de gemaakte dierenartskosten aansprakelijk te stellen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:51

Toen ik Ewalda 5 jaar geleden kocht, had ze ook een scheur tot in de kroonrand. Speciaal ijzers eronderen het zou idd binnen een half jaar eruit gegroeid zijn. Nu bijna 5 en half jaar later zitten de ijzers en de scheur er nog steeds, dus de garantie dat het met een half jaar over is vertrouw ik niet zo...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:52

hier heb je uitgebreide info over wand-scheuren, oppervlakkige en draagwandscheuren, aangezien het paard kreupel loopt, zal het waarschijnlijk een draagwandscheur zijn, kijk maar eens op de site, er staan veel foto's bij; http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoo ... x_pag.html

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:07

Die scheuren die groeien wel weer uit door bekappingen van de hoefsmid. Het verontrust mij meer dat je paard er zo erg kreupel door loopt. Volgens mij moet je zo snel mogelijk een hoefsmid laten komen en hem om raad vragen en vragen of die kreupelheid het gevolg kan zijn van de scheur in de hoefwand.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 09:41

Aanstaande vrijdag komt de hoefsmid kijken of hij er wat aan kan doen, in het ergste geval zal het een operatie worden, heb net contact gehad met emmeloord.
Ik heb ook veel gehad aan de site over hoefproblemen, nog bedankt voor het doorgeven van die link.

groetjes mel

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:27

meestal komt t inderdaad weer goed hoor( uitzonderingen bevestigen altijd de regel). Laat wel zo snel mogelijk je smid komen om het probleem te verhelpen. Je kan biotine bijvoeren voor een betere hoorngroei