Max heeft een schimmeltje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Max heeft een schimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 21:06

Hoi, ik wil ff wat kwijt :

afgelopen zondag was ik bij mijn haffie Max ff zijn benen aan het checken op wondjes, en ontdek ik ineens vlak boven zijn spronggewricht gekke kale plekjes met korreltjes erin die ik nog niet eerder bij hem had gezien. ik ben dus meteen naar Hanneke (de eigenaar van de manege) gegaan, en die vertelde mij dat het een schimmeltje was dat de manegepaarden op hun hoofden hebben, hij op zijn benen een beetje heeft. ik moet nu een spulletje gaan kopen bij de dierenwinkel wat volgens mij rinasol ofzoiets heet en daarmee moet ik zijn benen gaan wassen. nu is mijn vraag : heeft iemand van jullie dit eerder meegemaakt of herken je dit ? als je tips hebt, graag zelfs want ik vindt het maar eng eigenlijk !!!! Verdrietig

ellepel

Re: Max heeft een schimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:32

d'r zijn al best veel topics geopend over schimmel, daarin kun je ook best veel informatie vinden.

ik denkdat de manege eigenaar Imaverol bedoeld.
hiermee was je inderdaad de plekken waar schimmel zit, maar liefst je hele paard omdat het zich nogal snel kan verspreiden.

schimmel is besmettelijk, niet altijd, maar vaak wel.
dus ontsmet al je borstels( kan met dettol, of ander middeltje)
je schabrak van je zadel, je dekens, en je eigen kleren meteen in de was gooien als je thuis bent..

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:25

Pas je ook op voor jezelf? Mensen kunnen ook schimmel krijgen!!!!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:45

oei dat wist ik nog niet !!! thnx dat je het ff zegt... ik heb vandaag ze dekje verwisselt en zijn plekjes ingesmeerd met geleend imaversol of hoe dat ook heet... me moeder gaat vanavond bij de Da dat spul halen... ik vin et egt verschrikkelijk ik heb max ze buurman al gewaarschuwd.... maar hoe kan ik bij mezelf dan merken als ik ook schimmel heb ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:13

meestal krijg je het niet zo snel hoor, als je weerstand laag is wel.
je kunt t zien omdat je dan rode ronde plekjes krijgt, die plekjes gaan schilferen en t jeukt ook een beetje.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 10:04

hee onwijs bedankt !! ik heb gelukkig nog niets bij mezelf gesien, en volgens mij heb ik een goede weerstand hoor !! mijn moeder heeft 2 dagen geleden bij de DA imaverol gekocht, en ik heb gisteren meteen mijn borstels en de poetskist ontsmet, en de plekjes bij Max gewassen. weten jullie eigenlijk na hoeveel keer behandelen je gaat merken dat het werkt ?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:23

Imaverol.... altijd makkelijk om in je kast te hebben staan. Je kunt het ook preventief gebruiken als er weer een schimmel rond dwaalt op de stal waar je staat

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:18

sandr0 schreef:
Imaverol.... altijd makkelijk om in je kast te hebben staan.

Dat dacht ik ook...en toen kreeg mijn paard voor het eerst in vier jaar een schimmel en ik waste hem met imaverol. Bleek hij daar niet tegen te kunnen en moest de veearts drie dagen ontstekingsremmers en antibiotica spuiten. Oeps.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 07:50

SisLeone schreef:
sandr0 schreef:
Imaverol.... altijd makkelijk om in je kast te hebben staan.

Dat dacht ik ook...en toen kreeg mijn paard voor het eerst in vier jaar een schimmel en ik waste hem met imaverol. Bleek hij daar niet tegen te kunnen en moest de veearts drie dagen ontstekingsremmers en antibiotica spuiten. Oeps.

tja uitzonderingen daar gelaten Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:06

ik hoorde laatst van iemand op stal dat het ook helpt om er citroensap op te smeren, klopt dat ? ik spuit nu ook vaak zijn wondjes af en ik smeer het na het wassen in met uierzalf, en dan haal ik de korreltjes er een beetje af voor zover dat kan. ik merk al wel dat het minder wordt, het is alleen nog een beetje kaal. duurt het eigenlijk lang tot zijn vacht op die plekken weer op lengte is ?