bloedwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mevrouwtje

bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:17

Hoi, vanmiddag ben ik erachter gekomen dat Jade last heeft van bloedwormen.
Ze was behoorlijk aan de diaree, zodoende kwam ik erachter.
Verder zie je niet zoveel aan haar. Geen vermagering ed.
Uiteraard ben ik meteen gaan ontwormen.
Nou zat ik hier al te zoeken bij de zoekfunctie, en las dat deze wormpjes ernsige schade kunnen aanrichten.
Maar wat voor schade hebben we het dan over?
Wat zijn de gevolgen?
Ik maak me toch wel een beetje zorgen over mijn meissie!
Misschien kunnen jullie me meer vertellen.

Groeten Natascha

POLLO

Re: bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:38

Met wat voor middel heb je ontwormt.

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:44

Ik heb het even opgezocht maar ze is ontwormt met
Equimectin 600.

Groeten Natascha

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:54

wat is de werkzame stof niet alles werkt tegen bloedworm.

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 21:01

ivermectine.

of bedoelde je dit niet Pollo?
groeten Natascha

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:10

Ja dit bedoelde ik ivermectine help volgens mij niet tegen bloedworm,ivomectine wel .
Equest is een goed middel tegen bloedworm moet je wel goed weten hoeveel je paard weegt.
Zo"n spuit is maar voor 465 kg.
wij geven ieder jaar in het najaar prefentief Equest omdat mijn paarden ook bloedworm gehad hebben .
Wat betreft je vraag wat het allemaal kan aanrichten de bloedworm
weet ik niet precies maar volgens mij vreten ze zich in de aders vast en laten ze zich op een gegeven moment los en komen ze in de organen te recht met alle gevolgen van dien.
groetjes Ilona

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:29

sorry ik heb je verkeerde info gegeven,moxidectine is de werkzame stof
in de equest ipv ivomectine en een spuit is voor 545 of 565kg.

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:40

Kleine Strongyliden (of bloedwormen)

Oftewel de Cyathostominae, de larven van deze worden ook wel bloedwormen genoemd, door de rode vorm die soms in de mest gezien wordt.Ook deze wormen worden opgenomen vanuit de wei. De larven dringen in de wand van de darm en kapselen zich daar in om verder te ontwikkelen. Die verdere ontwikkeling kan lang op zich laten wachten. Wanneer de larven bijna volwassen zijn breken ze door de darmwand heen om weer in het darmkanaal te komen. Hier wordt de larve volwassen. Het door de darmwand trekken van de (bijna) volwassen worm veroorzaakt dan ook de grootste schade. Door de grote aantallen van deze wormen hebben zij een groter effect op de darmwand dan de grote strongyliden. Hierdoor worden voedingsstoffen niet goed meer opgenomen door het paard.

Als gevolg van het inkapselen van de larven wordt er onderscheid gemaakt in 2 uitingsvormen van ziekte door kleine strongyliden.
De algemene vorm wordt veroorzaakt door ontwikkelende larven, maar vooral door grote aantallen volwassen wormen. Dit wordt vooral in het najaar gezien, maar kan het hele jaar optreden. Deze vorm heeft meestal vage klachten als: verminderde conditie, verminderde groei of vermageren, diarree (in verschillende vormen), een ruige vacht.
Winter-cyathostominose is een ernstiger vorm. het komt voor in de winter en voorjaar. Deze wordt veroorzaakt door het massaal uit de darmwand treden van larven die ingekapseld waren. Dat kunnen larven zijn die de voorgaande zomer zijn opgenomen, maar ze kunnen ook vele jaren in de darmwand hebben gezeten. De symptomen zijn duidelijker. Door de grote beschadiging van het darmoppervlak is de diarre ernstiger (waterig) en ook meer vermagering

Ivermectine: werkzaam tegen de in de darm levende stadia van kleine strongyliden

Moxidectine: Werkzaam tegen de larvale (ingekapselde) en volwassen stadia van de kleine strongyliden

Dus met het tweede zit je beter omdat je dan alle stadia van de bloedwormen meehebt...

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 13:02

Bedankt voor de reaktie's.
Ik zal haar voor de zekerheid ook met moxidectine ontwormen.
Weten jullie ook hoelang ik daar mee moet wachten?
Lijkt me ook niet verstandig om haar 2 dagen achter elkaar te ontwormen.
Ik zat zelf te denken om haar dan volgende week dat andere middel te gaan geven.
Is dit verstandig of niet?

Groeten Natascha

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:17

Een vriendin van hij had hetzelfde probleem bij haar 2,5 jarig ruintje. Bij hem kwamen na een ontworming met Equimax (ivermectine plus iets met een p) enorme hoeveelheden bloedwormen eruit. Van de VA kreeg zij het advies om hem de komende drie maanden iedere maand te ontwormen met Equest. Zij heeft haar ruin 2 weken na de eerste ontworming toen weer ontwormd met Equest. Maar de VA bellen voor advies is meestal gratis en stelt je vaak meer gerust!

Even iets rechtzetten: Ivermectine en moxidectine zijn beide ivermectine-derivaten. De werkzame stoffen zijn dus grotendeels gelijk. Het enige verschil tussen deze twee is dat moxidectine WEL alle stadia van de worm in spe doodt en ivermectine niet (die doet alleen de volwassenen).

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 14:55

Toevallig heb ik vanmorgen de va gebeld, maar die was niet aanwezig.
Die moet ik morgen terug bellen.
Ik wil dit probleem toch wel even goed aanpakken. }>
Waarschijnlijk zal hij dan ook wel zoiets als jouw advies geven, Jossie.

In ieder geval ben ik al tot op zekere hoogte gerustgesteld.
Ik was eigenlijk bang dat ik naar aanleiding van mijn vraag de meest afschuwlijke verhalen te lezen zou krijgen, wat er allemaal mis kon gaan met Jade. Gelukkig valt dit mee. Haha!

Groeten Natascha

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:39

Passoa heeft ook bloedwormen (zag ik vanmiddag in haar mest)

helaas wil de eigenaar me niet echt geloven (terwijl ik al een shet heb gehad die dat had)

kan iemand een plaatje daarvan vinden, mij lukt het niet op internet

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:43

Als je goed wil ontwormen moet je een spuit bv. equimax geven en dan 10 dagen later weer een.
Het is namelijk zo dat als je de wormenspuit geeft de wormen verdwijnen maar de eitjes niet.
Als je dan tien dagen later weer een spuit geeft zijn deze eitjes uitgekomen en hebben de nieuwe wormen nog geen nieuwe eitjes kunnen leggen.
Dit is namelijk al meerde malen bewezen met mest onderzoek.
Mijn pony schijn ook bloedworm te hebben maar die heeft er wel degelijk last van gehad.
We hebben van de veearts het advie gekregen om haar nu te ontwormen met ivermectine (werkzame stof) deze zit in de equimax over tien dagen weer met ivermectine. en dan tien dagen later nog een keer met moditexine als is het goed zeg deze zit in de Equest.
Als het goed is moet je paard dan bloedworm vrij zijn.
Veel succes er mee.
Groetjes Lisette