Wat kan een DA doen bij hardnekkige mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Wat kan een DA doen bij hardnekkige mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:36

Tsja, alweer een moktopic. Maar in geen van de moktopics gevonden met de zoekmachine stond een antwoord op deze vraag Bloos

Mijn paardje heeft sinds oktober ongeveer vrij ernstige mok. Het is nu na een paar dagen zo verergerd dat het tot hoog op haar benen zit en natuurlijk rond haar kootholtes. Gevolg stram dik been en licht kreupel.

Ze heeft onderhand een antibioticakuur gekregen. Al een paar maanden geleden samen met een ivomec spuit, dat erg goed zou zijn, maar niet hielp.

Ik heb haar gewassen met betadine scrub, ingemsmeerd met hydrocortiderm. Dit zo´n drie keer per week. Ook heb ik het met zinkspray en zinkzalf geprobeerd, dat hielp ook niet.
Ik heb haar ingesmeerd met ochtendurine, droogzetters, allerhande mokzalven. Heb cure mok van VSM geprobeerd (ruim twee maanden).
Ook heb ik geprobeerd te wassen met biotex en goed weken, de korsten vallen er dan af, goed droogmaken met een handdoek, droogdeppen met papieren doekjes. En weer insmeren.

Zowel het paard als ik hebben onderhand schoon genoeg van de mok.

En ben ik weer van plan om de da te bellen, maar heeft een Da nog meer middelen, dan de middelen die ik opgenoemd heb?

Cowgirl

Re: Wat kan een DA doen bij hardnekkige mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:45

Misschien nog een keertje antibiotica.

Ik zou hem in iedergeval eerst even bellen voor je hem gelijk langs laat komen.

Maar is het wel mok? Niet een of andere schimmel?

Woon je aan de kust? Dan zou ik eens naar zee gaan. Zeewater kan wonderen verichten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:51

Cowgirl schreef:
Misschien nog een keertje antibiotica.

Ik zou hem in iedergeval eerst even bellen voor je hem gelijk langs laat komen.

Maar is het wel mok? Niet een of andere schimmel?

Woon je aan de kust? Dan zou ik eens naar zee gaan. Zeewater kan wonderen verichten.

Er hebben inmiddels drie versch. Da naar gekeken en allen weten zeker dat het mok is.
Ik woon helaas in Friesland, dus niet dicht bij de kust.
Zou dat dode zeezout uit de drogist overigens kunnen helpen?

Helpt antibiotica tegen haar dikke benen of helpt het ook tegen ontstekingen door de mok? De dikke benen verdwijnen nl. wel weer na een poosje stappen, maar de mok natuurlijk niet Boos!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:56

Mijn DA heeft me een paar middeltjes gegeven tegen de mok. Deze werkten allemaal niet. (misschien ook gevaarlijk zeggen, want als ik de middeltjes niet gebruikt het was het misschien wel erger geworden). Verder kon ze me niet heel veel helpen. Ik krijg eens in de zoveel tijd mokzal met antibiotica er in en verder ben ik zelf op zoek naar allerlei dingen. Ben nu bezig met cure-mok en mud gard zalf. En dit hou ik een periode vol. Ondertussen lees ik veel, maar heb echt weinig hoop dat mijn paard er echt helemaal vanaf komt. Ik hoop alleen dat het niet erger wordt. Maar mijn paard loopt gelukkig niet kreupel en heeft ook geen dik been.

Het enige advies dat ik je kan geven (en wat ik ook van mijn DA kreeg) is blijf proberen (niet alles door elkaar en geef dingen de tijd) maar bij het ene paard helpt het ene en bij het andere paard helpt het andere.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:02

Essie, hoe bevalt mudgard. Ik vind het een nogal duur produkt om zomaar even te proberen..Heb je al verbetering gezien? Ik geef de middelen wel de tijd om in te werken (zo´n twee weken).
Afgewerkte olie zou ook moeten werken...heeft iemand daar ervaring mee.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:25

Ik gebruik niet de (pilletjes??) mudgard. Alleen de mudgard zalf. Verder nu nog cure-mok van VSM.
Heb eigenlijk bij nog helemaal niks echt verbetering gezien. Ben behoorlijk radeloos wat dat betreft. Zolang het maar niet erger wordt. Maar wat ik in mijn vorige berichtje ook al zei: bij het ene paard helpt het ene en bij het andere paard het andere. Ik hoop nog steeds dat ik iets vind wat wel helpt. Ik blijf zoeken.

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:35

Vraag aan een serieuze paardendierenarts om een aantal diepe afkrabsels te maken van de benen met mok. Een deel ervan moet direct onder de microscoop bekeken worden en een deel ingezet worden om te testen of er een bacterie inzit en indien die gevonden wordt, voor welke antibiotica die gevoelig zijn.

succes

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:39

kraamkliniek schreef:
Vraag aan een serieuze paardendierenarts om een aantal diepe afkrabsels te maken van de benen met mok. Een deel ervan moet direct onder de microscoop bekeken worden en een deel ingezet worden om te testen of er een bacterie inzit en indien die gevonden wordt, voor welke antibiotica die gevoelig zijn.

succes

Daar had ik zelf ook al aan gedacht, maar mijn Da blijkbaar nog niet....
Ik woon zelf in Friesland en ga altijd naar de Da paardenkliniek in Oldeholtpade..Weet je toevallig een adres van een goede da in omgeving Friesland.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:43

Ben het eens met de kraamkliniek.
Op de stal waar ik altijd gereden heb hadden ze ook zo'n mokpaard.

Die man had alles, maar dan ook alles al geprobeerd, gedurende 2 jaar.
Niets hielp.
Hij is toen met het paard naar Jan Greve ( de watermolen, haaksbergen ) gegaan en die heeft een biopt genomen.

Dat is een huidpunctie die dieper gaat dan een afkrapsel.
Jan Greve is daar net zo lang op wezen dokteren, tot hij de antibiotica had gevonden die wel werkte.

Hij heeft dit dus in het lab getest en niet elke keer op het paard.
De eigenaar van het paard kreeg een zalf met die antibiotica mee en wat denk je.................na 6 weken alle korsten weg en er kwam zelfs weer haar op. ( was al jaren weg)

Paard is inmiddels genezen van de mok.
Volgen Jan Greve schijnt niet elke mok op de zelfde antibiotica te reageren, vandaar de testen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:46

Bedankt voor de goede tips..Alleen Haaksbergen (waar ligt dat Koe ) ligt waarschijnlijk niet in de buurt van het hoge noorden.
Ik zal morgen de Da eens bellen voor tips en zo´n punctie. Het lijkt mij ook zinloos om iedere keer weer andere antibiotica te geven.
Naar mijn idee weten Da´s ook vaak niet hoe ze met mok aan moeten.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:46

Haaksbergen is zeker niet in de buurt..................ligt in het oosten des lands.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:11

iemand die ik ken had ook last van hardnekkige mok. na een periode van zalven, smeren, weken etc. heeft hij van de veearts een middel gekregen wat normaal gebruikt wordt bij koeien die uierontsteking hebben Verward
Ik ( en de eigenaar ook) hadden hier onze vraagtekens bij. Maar op een gegeven moment ben je de mok zo zat dat je alles probeert. En... het werkte. Haha! Het is ook een soort antibiotica. Ik weet alleen zo de naam niet. Als je meer info wilt kan ik je via PB wel de naam van deze veearts geven. dan kun je hem bellen. Kan nooit kwaad toch?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:37

Je bedoeld een "droogzetter"voor koeien, wordt idd nogwel met goed resultaat gebruikt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:17

Ik heb inmiddels al droogzetters gebruikt, werkte goed, maar maar tijdelijk.

Vanochtend is toch de DA langs geweest na telefonisch overleg. Hij zou komen om schraapsels te maken om op kweek te zetten. Maar na het zien van de mok toch eerst besloten om haar weer een ivomec spuit te geven, en haar cubarmix (antibiotica) te geven. Haar been moet ik nu weer insmeren met een ander zalfje. MSM-zalf op basis van zwavel.

Vanavond was er al heel vreemd een verbetering te zien, er vielen zowaar wat korsten af, toen ik het voetje schoonmaakte met een handdoek. Dat beloofd heel misschien iets goeds.
Over tien dagen komt hij weer, om een tweede ivomec spuit te geven en te zien of er verbebering is opgetreden.
Ook heb ik haar op zaagsel gezet, om zo het been wat droger te houden. Ik hoop dat het helpt, wie weet!