Cole's Liniment

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocolaatje

Cole's Liniment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 18:17

Heeft er hier iemand ervaring met Cole's Liniment? Tevreden, of juist niet? Ik zou wat verhalen over dit spul willen horen.

Mijn bijrijdpaardje heeft een hele gevoelige rug, iets met d'r spieren. Er is al drie keer een fysio geweest en het ligt niet aan het zadel. Fysio adviseert masseren wat elke dag wordt gedaan, maar ik heb niet het idee dat het helpt. Ze wordt netjes ontspannen over de rug gereden.

Ze heeft er niet zo heel veel last van, alleen bij ruwe aanraking. Maar als er goede verhalen komen over Cole's Liniment ga ik dat natuurlijk uitproberen.

Kyona

Re: Cole's Liniment

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:34

Moet je wel goed mee uitkijken en op een klein stukje proberen. Sommige paarden reageren er nogal sterk op en dan kan je lelijke plekken krijgen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:15

Ik heb het wel gebruikt op de rug maar het hielp bij mij niet omdat mijn paard iets anders had waardoor hij last kreeg van zijn rug.
Dus wij moesten eerst dat oplossen en toen is hij vanzelf beter gaan lopen.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:48

Ik gebruik het altijd bij mijn paardje na het rijden, insmeren op de achterhand (net achter het kruis) en op d'r spieren achter haar schouders. Lekker in masseren en dan het dekentje eroverheen. De spieren blijven dan nog een tijdje warm en scheelt eventuele spierpijn.

Ik vind het superspul! Vroeger ook veel gebruikt op een jachtpaard, na de jacht voor hij de trailer opging. Hij bleef veel soepeler daardoor.

Maar wel inderdaad kijken of het paard er wel tegen kan, en zeker niet gebruiken op een open of gevoelige huid!

Suc6

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 07:19

super spul!
mijn ony is altijd super bang voor water en flesjes enzo maar dit ken ik zonder problemen opsmeren.

let wel op niet gebruiken bij wedstrijden

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 07:55

lailapri schreef:
super spul!
mijn ony is altijd super bang voor water en flesjes enzo maar dit ken ik zonder problemen opsmeren.

let wel op niet gebruiken bij wedstrijden

Waarom niet?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:48

super spul!
je mag het niet voor een wedstrijd gebruiken omdat het onder de doping wet valt.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:34

Ik heb de gel-vorm van Cole's besteld bij de Paardendrogist. Ik vind dat fijner spul dan de liniment. Ik weet alleen niet of het wel zo'n goed idee is om jou paard ermee te masseren. Kijk even hoe je paard reageert op aanraking van de rug na het rijden. Als ie daar erg gevoelig op is, zou ik even geen Cole's gebruiken, dat versterkt die reactie namelijk. Dat vertel ik je uit eigen ervaring. Mijn paard krijgt bovendien druppels Myo Cure (ook Paardendrogist) en dat is ook heel goed tegen spierpijn. Kijk anders voor meer producten op www.paardendrogist.nl

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:55

Je moet het zien als een soort tijgerbalsem in die richting.. Je hebt het ook van andere merken (After riding, Fluid, enz) Volgens mij is het bij Cole's verstandig om het te verdunnen..

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:13

Ik heb even gebeld met de distributeur van coles liniment.
De samenstelling bestaat uit arnica op alcoholbasis,olijfolie en een vleugje kamfer. Hier staat dus niets bij wat op de dopinglijst voorkomt (vroeger stond kamfer hier wel op, maar dan gaat het om orale toediening, bij op de huid smeren komt het niet in de bloedsomloop) Dus je kunt het ook gewoon op wedstrijd gebruiken.

De vraag is natuurlijk wel in hoeverre het werkt. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan op dit gebied, de meeste middelen werken alleen oppervlakkig, dus de bovenste huidlagen worden warm, de spieren hebben er niets aan. Sterker nog, sommige onderzoeken tonen aan dat het juist warmte onttrekt aan de dieper gelegen weefsels.

chocolaatje, er moet een reden zijn voor het ontstaan van gevoelige spieren.
Vraag je fysio hoe dit komt en of er nog andere oefeningen zijn die je kunt doen. (massage is alleen een symptoombestrijding)

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 16:29

Dankje Dewi, voor je uitgebreide reactie!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:58

Cole's Linement is wel doping... Erg jammer, maar het mag niet. Ik vind het wel superspul...

Omdat ik geen Linement mag gebruiken met wedstrijden (ze kunnen het nog 3 maanden!! terugvinden) gebruik ik nu massagegel van Leovet. Dat werkt ook heel fijn.

Mijn pony heeft ook een wat gevoelige rug, op aanraden van de fysio ben ik gaan masseren. Eerst heb ik Linement gebruikt, maar toen ik er door instructie op gewezen werd dat dat doping is (door de kamfer) ben ik iets anders gaan zoeken. Het enige wat ik kon vinden zonder kamfer is dus de massagegel van Leovet.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:45

Mag je het nou wel of niet bij wedstrijden gebruiken? Staat namelijk nie top de fles dat het niet mag, had er ook nog nooit van gehoord?

Staat kamfer nog op de dopinglijst of niet?

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:39

Als je cole's liniment gebruikt, wel graag verdunnen en let goed op de huid van je paard.
Sommige paarden zijn erg gevoelig op dit spul en krijgen last van bliesteren (verbranden van de huid)

Voor de rest werkt het wel goed, niet te vaak gebruiken en al helemaal niet inmasseren vanwege het bliesteren.

Volgens mij staat het produkt WEL op de dopinglijst

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:46

Op de recente dopinglijst gevonden via de site van de KNHS staat niet Kamfer. Maar misschien heeft het daarop een andere naam (in het latijn ofzo).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:10

Ik gebruik het in de zomer(e voor+najaar als het niet te koud is Knipoog ) verdund met wat water en spons hem er mee af na eht rijden

verder gebruik ik het onverdund als massagemiddel(op aanraden van fysio+DA) ik gebruik het niet dagelijks maar zeker 1-2 keer per week, alleen niet gebruiken bij een open en geirriteerde huid(je voelt het zelf ook goed als je een wondje op je vingers hebt Knipoog )

het valt WEL onder doping, iig dat heb ik nog niet zo heel lang geleden gelezen...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:34

snapt dan niemand dat iets wat je in zeer kleine concentratie op de behaarde huid smeert, nooit zo ver in het lichaam kan doordringen dat het in het bloed komt. (Dan zou je het paard toch minstens in 100 liter pure kamfer moeten onderdompelen).
Het grappige van kamfer is dat het verdampt!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:54

Ik heb op de site van de paardendrogist gekeken en die geven ook niet aan dat je het niet tijdens wedstrijden mag gebruiken. En die zetten het er altijd bij als het niet mag, dus ik neem aan dat het toch gewoon mag. Maar als iemand mij het tegendeel kan bewijzen (dus dan wel met bewijs aub) Dan wil ik het graag weten

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:10

Mijn paard kreeg er een allergische reactie op.
Dus echt als je het uit gaat proberen ook nog even een dagje wachten om eventuele reacties te zien Knipoog