Ik heb mijn pony afgelopen najaar laten castreren. Hij was toen ruim twee, en het is gedaan aan het eind van de zomer. dan zijn de vliegen al wat minder, maar is hij toch nog een half jaar langer hengst geweest dan wanneer ik het aan het begin van het jaar had gedaan. Ik zou het inderdaad ook niet zo gauw midden in de zomer doen ivm de vliegen en de warmte.
Yngvar is heel snel opgeknapt. Het is gewoon buiten in het weiland gedaan, en daarna is hij even apart gezet, met de bedoeling hem een paar dagen bij te laten komen zonder dat het andere (nog wel) hengstje hem steeds op bleef jagen. Dat hoefde volgens hem zelf niet, want een paar uur na de castratie was hij zelf over het lint de andere wei weer ingesprongen. Hij heeft een dag moeilijk gelopen, en na een dag was de boel rond de koker behoorlijk gezwollen. Na een dikke week was alles weer in de normale formaties, en mocht je ook overal weer aan zitten. Dat heb ik daarvoor ook niet gedaan, de natuur doet zijn werk wel.
Ik heb ook nog een hele fotoreportage van de castratie, door een vriendin gemaakt, kan ik eventueel hier neerzetten?