bang paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeppie

bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:00

wie heeft er ervaring met een bang paard???
Het paard wil geen halster om en staat op stal.
Als je er bij in gaat is er geen probleem,maar zo gauw je hem wilt pakken,draait hij zich om en kun je er maar beter uitgaan.
Koekjes,brokken,het heeft allemaal geen zin.HELP

ebony2

Re: bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:16

Hou lang heb je dit paard al?Ik heb ervaring met bange paarden.Voornaamste is vertrouwen winnen maar dat komt niet van de een op andere dag. ik kan je wel advies geven maar als je het paard net hebt, lijkt het me het voornaamste dat hij eerst wat gewent is in zijn nieuwe omgeving en ook aan zijn nieuwe baas.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:46

Ga hem eerst is lekker poetsen enzo in de stal, zorg dat hij vertrouwen in je krijgt. Zorg dat je zonder problemen zijn hoofd kan poetsen en zijn nesu mag pakken, met je arm eromheen zegmaar, net zoals je een hoofdstel om doet.
Dan ga je hem een keer poetsen met het halster in je hand, maar er niks mee doen, zodat hij leert dat het halster niet eng is. Als je zijn hoofd kan pakken zonder dat hij het eng vind, kan je hem een beetje aanraken met halster enzo, gewoon laten zien dat het niet eng is'. Als dat allemaal goed gaat kan je waarschijnlijk zonder problemem het halster om doen.
Nog een tip, maak je halster los bij het kopstuk, zodat je hem niet over de oren hoeft te prutsen, maar gewoon rustig de riem achter de oren langs kan doen en dan vastmaken.
Overhaast ook vooral niet, als je merkt dat hij zenuwachtig word hou ga je gewoon een stapje terug.
Succes met je paardje!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:35

Was ook benieuwd hoe lang je je paard al hebt. Vertrouwen winnen is idd het belangrijkste.

Misschien beter om je topic even te (laten) verplaatsen naar vraag maar raak. Het is niet zo medisch Haha!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:48

verdiep je eigen is in de natural horsemanship dan komje er misschien achter waarom je paard angstig is .
Ik heb ook een paard dat wantrouwend was en ik ben een heel eind gekomen door de natural horsemanship.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:57

Ik zou ook graag willen weten hoe lang je dit paard al in je bezit hebt.

jeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 21:11

paard hebben we al een aantal jaren,en in die tijd zijn er eigenlijk geen schokkende dingen gebeurt.Paard was ook al bereden voor we hem kregen.Daar had hij wel nare ervaringen mee blijkbaar.Hij ging bijv.liggen als je op wilde stijgen. niet echt gewoon,dus.
Verder is het een heel lief paard(als je hem eenmaal hebt)en kun je borstelen ,scheren,enz enz.daarom snap ik het ook niet zo goed.

jeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 21:18

oh ,heb het trouwens op medisch gezet,omdat er misschien als het allemaal op niets uitdraait.iets homeopatisch is waar hij wat rustiger van wordt zodat we hem kunnen pakken en hij eraan herinnert wordt dat er niets aan de hand is.Hij moet toch wel een keer eruit.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:25

jeppie schreef:
oh ,heb het trouwens op medisch gezet,omdat er misschien als het allemaal op niets uitdraait.iets homeopatisch is waar hij wat rustiger van wordt zodat we hem kunnen pakken en hij eraan herinnert wordt dat er niets aan de hand is.Hij moet toch wel een keer eruit.

Mijn paardje is in extreme situaties (kliniekbezoek, trailerrit) erg gespannen en angstig. Na het geven van Bach rescue druppels lijkt ze te kalmeren. Misschien een idee?
Nervo control van Pavo heb ik zo´n twee jaar geleden gebruikt als opvanning van een verhuizing naar een nieuwe stal. Dat hielp ook maar daar werd ze te sloom van.
Bij Bach heb ik het idee dat de ergste angst afgeremd wordt, iets wat mij beter lijkt dan een volledig duf,sloom paard.

jeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 21:37

bedankt voor je tip!!!
De Bach druppels heb ik thuis dus kan ik altijd proberen,maar moet je dat niet in de mond druppelen??,want dat gaat dus niet.Weet je misschien ook hoeveel druppels er ongeveer voor staan??
En dat pavo spul ,kun je dat gewoon in het voer mengen???

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:47

Pavo nervo geeft je gewoon door het voer. Lekker makkelijk Haha! Bach geef je in de mond, dat is wel lastig, sterkte Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:50

-oren vastpakken en er mee 'draaien'
-veel aan het hoofd komen
-mss touw achter de oren leggen en het eraf laten glijden Clown

er zijn veel dingen die je je kunt bedenken Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:27

bach drupples kun je toch ook op een heel klein stukje brood druppelen?

mijn merrie vroeger had een trauma aan haar hoofd, zij was ooit ens vast blijven hangen met het halster, resultaat losse tanden en een kapotte mond..

ohw wat heeft dat lang geduurd zeg..
ik deed haar een nekband om en geen halster, ben weken bezig geweest om met mijn handen haar hele hoofd te masseren, meerdere keren per dag( woonde 1 straat verder, en kon er zo heen lopen).

en steeds maar weer belonen( niet teveel met snoep,maar gewoon met woorden en aaien), ook proberen om grondwerk te gaan doen om zo vertrouwen weer op te bouwen.

veel, heel veel geduld!!!!
een trauma zit erin in tien minuten in, maar duurt weken, zo niet maanden om het er weer uit te krijgen...als dat al helemaal lukt...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:45

voordat je door gaat modderen eerst de oren eens na laten kijken.
er kan een bacterie/schimmel in zitten en dan krijg je het zelfde gedrag.
je da kan een kweekje maken en dan krijg je zalf.
dit kan je paard veel zeer doen!
als dit het niet blijkt te zijn zou ik het halster voorlopig eerst combineren met leuke dingen.
halster aan=wei.
pas als dat goed gaat een keer tussendoor gaan lopen,hou het onverwachts.
zal snel beter gaan.

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:06

om een nerveus paard rustig te krijgen kan je hem wat kamilleknopjes geven (als dosering voor een volwassen paard wordt dagelijks 25 tot 30 gram aangeraden)

Het is wel zo dat je hiermee niet de oorzaak aanpakt, maar het feit dat een paard iets rustiger wordt kan je wel helpen de oorzaak aan te pakken natuurlijk...

veel succes ermee

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:14

zelf rustig blijven en vooral net doen of er helemaal niks aan de hand is. Dan zal je paard dat vanzelf ook door krijgen dat er eigenlijk dus niks aan de hand is. Geduld is het aller allerbelangrijkste!

jeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 08:38

Allemaal hartstikke bedankt voor de tips,we werken verder.

Jeppie

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:13

Is het echt bang zijn? het kan namelijk ook dat je paard hoofdpijn heeft (kan bijv komen door lever problemen) en daardoor zijn halster bijna niet om te doen is. Het is maar een vraag hoor...
Inderdaad zoals het hierboven al gezegd is, vertrouwen moet je winnen dat heeft tijd nodig. Sterkte ermee en succes verders.