Opbouwen na operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Opbouwen na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 15:16

Jiron is 8 weken geleden geopereerd aan 2 vergroeide ocd´s. Daarna moest hij 3 weken boxrust en 4 weken aan de hand stappen. Nu mag ik hem weer opbouwen. Ik heb hem nu een week in de trainingsmolen. 2x p/d waarvan 1 keer 20 min. in stap en 1x 20 min. stap-draf. Hij is ook al 2x los geweest in de binnenbak. Even een paar bokjes en een rondje rennen en daarna weer rustig. Hij liep gewoon zuiver. Deze week wil ik weer beginnen met opbouwen onder zadel.

Hij heeft niks overbelast gehad o.i.d. dus naar mijn idee is het gewoon weer het aansterken van het betreffende been en het opbouwen van spieren en conditie.

Hoelang gaat het volgens jullie ongeveer duren voordat ik weer een Z1 proef kan rijden? En voordat ik weer met hem kan springen? Ik heb de tijd, maar wil een beetje een schema aanhouden.

Jiron wordt in juli 14.

Frekja

Re: Opbouwen na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:24

Allereerst een vraag : heft de behandelende dierenarts geen trainingsschema meegegeven?
Blijkbaar niet, ik zou persoonlijk het paard liever - gecontroleerd - onder het zadel stappen en af en toe een lange zijde draven dan los laten in de rijbaan. Maar.... dat is mijn persoonlijk advies.
Wil je een trainingsschema? Ik kan je er een mailen. Maar doe rustig aan, het heeft je al veel tijd en moeite gekost en die paar weken extra maken ook niet uit. Sterkte ermee.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:33

Frekja schreef:
Allereerst een vraag : heeft de behandelende dierenarts geen trainingsschema meegegeven?
Blijkbaar niet, ik zou persoonlijk het paard liever - gecontroleerd - onder het zadel stappen en af en toe een lange zijde draven dan los laten in de rijbaan. Maar.... dat is mijn persoonlijk advies.
Wil je een trainingsschema? Ik kan je er een mailen. Maar doe rustig aan, het heeft je al veel tijd en moeite gekost en die paar weken extra maken ook niet uit. Sterkte ermee.

Ik heb alleen van de arts op papier staan dat hij 3 weken boxrust moest en daarna 4 weken aan de hand stappen. Daarna dus opbouwen neem ik aan.

Ik Ik snap goed dat je vindt dat ik mijn paard beter onder zadel kan stappen en draven, dan los zetten in de bak, maar mijn paard was helemaal niet druk o.i.d. en heeft me losgooien nog nooit een bok gegeven (behalve nu dan 2 bokjes). Ik wist op de een of andere manier dat hij ook nu niet gek zou doen.....

Als je een trainingsschema hebt wat in dit geval geschikt is, zou ik het graag willen ontvangen. dvbergen@hotmail.com

Ik dacht er zelf aan om me voor begin augustus weer in te schrijven voor een dressuurwedstrijd. Hoop dat hij dan ook weer goed in zijn spieren zit. Het gaat mij er nu vooral om wanneer ik bijv. weer een galopje kan maken en een sprongetje.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:28

ik denk dat dat nog wel even zal duren mijn paard is ook aan ocd geopereerd aan de spronggewichten.
Het is nu ongeveer 9 maanden geleden en nu pas een beetje bezig met conditie op bouwen.
Je kunt het niet rustig genoeg doen overbelasting van pezen en spieren heb je al heel erg gouw als je te snel gaat dus bouw echt heel erg langzaam op.

susces dr mee

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 10:05

never schreef:
ik denk dat dat nog wel even zal duren mijn paard is ook aan ocd geopereerd aan de spronggewichten.
Het is nu ongeveer 9 maanden geleden en nu pas een beetje bezig met conditie op bouwen.
Je kunt het niet rustig genoeg doen overbelasting van pezen en spieren heb je al heel erg gouw als je te snel gaat dus bouw echt heel erg langzaam op.

susces dr mee

Wow..... 9 maanden!!! Dat is wel heel erg lang!!!

Ik hoorde van iemand anders dat diegene na 3 weken weer ging galoperen...

Iemand nog een geschikt trainingsschema???

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:09

Hoi Denise,
Door wie is je paard geopereerd?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:38

ankie1 schreef:
Hoi Denise,
Door wie is je paard geopereerd?

Door de chirurg van de kliniek in Someren. Ben even zijn naam kwijt...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 16:09

Heeft niemand een geschikt trainingsschema??? Ik weet dat ik een beetje ongelduldig ben, maar ik heb nog maar een uurtje i-net vandaag. Dan pas maandagavond weer en ik wil morgen beginnen....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:32

Bij ons is het minimaal 3 maanden revalideren! het precieze schema weet ik niet, maar ik zou gewoon ff contact opnemen met je dierenarts. je kunt toch vragen of het niet al snel is dat je weer aan de gang mag... ik zou het toch ff navragen, een ocd operatie is niet nix!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:01

Dierenartsen geven niet vaak een opbouwschema mee. Vaak doet de klant maar wat. Dat is niet vreemd hoor, orthopeden in een ziekenhuis geven voor mensen ook nooit een schema. Meestal gaat iemand na een operatie naar de fysio.
Dat zou je met je paard ook kunnen doen. Die kijkt je paard dan na en bekijkt aan de hand van de situatie wat je met het paard kunt gaan doen. Je kunt namelijk geen standaard schema geven. Het hangt geheel af van het paard. Als jij start met een schema dan moet er wel controle zijn of het paard het aan kan. Anders zou je het ongemerkt toch overbelasten. Mocht je namen willen hebben van mijn collega's uit almere, dan kun je me pb-en.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 22:45

Ben ondertussen alweer aan het opbouwen. Ik stap onder het zadel zo'n 20 à 25 minuten met hem en draaf dan een paar rondjes op elke hand. Hij liep meteen zuiver, niet kort en zijn been is niet dik geweest. Ben dit nu 5 dagen aan het doen.

Heb voor mezelf besloten dat, als het zo door blijft gaan, ik deze maand de draf rustig opbouw, in april weer een galopje maak en ook dit opbouwen. Dan in mei beetje wijken en wenden en in juni kleinere voltes en bijv. schoudervoor. In juli wat zwaardere oefeningen en dan in augustus weer wedstrijdklaar. Dit ziet er misschien erg wedstrijdgericht uit, maar dan heb ik voor mezelf wat richtlijnen...