Meldingsplicht bij droes en rhino ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 11:53

Ik vraag me wel eens af waarom er geen meldingsplicht (dierenarts) is voor enkele besmettelijke paardenziektes. Zeker omdat o.a. drachtige dieren door een rhino-infectie een abortus kunnen krijgen.
Gelukkig zijn er wel enkele (wedstrijd) stallen, die zelf melden als er paarden ziek zijn.
Helaas reageren de mensen erom heen soms een beetje 'abnormaal'. En krijgt die stal - ten onrechte - een besmet stempel, terwijl iedereen deze klokkenluider juist dankbaar zou moeten zijn.
Want ik denk dat je als manege- of pensionstaleigenaar niet blij bent als je een dag later hoort dat enkele stalruiters naar een wedstrijd zijn geweest op een stal waar overdag de droespaarden op de wedstrijdwei hebben gelopen.
Ik heb dit - in het verleden - verschillende keren meegemaakt.

piggeljay

Re: Meldingsplicht bij droes en rhino ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:52

ik vind wel dat het verplicht gemeld moet worden.
men doet net of het een schande is als je paard droes of rhino heeft, nee het zijn gewoon hele normale ziektes alleen ze zijn besmettelijk.
hoe je paard er aan komt is niet belangrijk, het kan een vogeltje geweest zijn of een zuchje wind die het mee gevoerd heeft.
immer hoe komt een mens aan een griep virus?
het heeft ook niets met hygieen op je stal te maken, nee het is een virus en hoe eerder het virus weer de kop ingedrukt is hoe beter het is voor iedereen.
dus gooi je schaamtje over boord meld het en je zal zien je krijgt meer opbouwende kritiek als negatieve kritiek, en iedereen die het de ander kwalijk neemt dat hij of zij een ziekte op stal heeft en dat gewoon meld is zelf dom bezig

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:19

helemaal mee eens!!!!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:50

Ik vind dat er over droes niet te moeilijk gedaan moet worden. Als het heerst dan krijgt je paard het en dat ik vervelend maar niet veel meer dan dat en als hij het een keer gehad heeft is het verder klaar.

Heeft rhino nog geen meldplicht?

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:06

het is niet alleen vervelend .het kan ook gevaarlijk zijn voor je paard om droes te krijgen . ze kunnen er cornage aan over houden en iets aan hun hart en ze kunnen ook nog drager blijven . ze kunnen het ook later weer krijgen . ik ken iemand van wie het zelfde paard dat jaar 2 keer droes heeft gehad .kari

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:43

Ik heb op een bedrijf gewerk waar alle veulens droes kregen omdat het virus daar in stand werd gehouden om te voorkomen dat ze het op latere leeftijd kregen.

Werden allemaal gezonde paarden.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:30

dat is echt dierenmishandeling . later kunnen ze het gewoon nog krijgen .droes veranderd in de loop van de jaren of ze moeten er heel vaak mee in aanraking komen dan blijven ze beschermd .kari

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:42

Vorig jaar is er een veulen bij het bedrijf naast ons aan droes overleden. Het dier is gestikt. Vind het dus een enorm risico wat je neemt om je paard er willens en wetens aan bloot te stellen. Ik heb ook geen goed woord over voor mensen die gewoon op wedstrijd gaan terwijl hun stal besmet is onder het mom van "ze kunnen het maar gehad hebben". Dat wil ik graag zelf beslissen voor mijn paarden, en ik vind niet dat je onnodig de ziekte moet verspreiden en andere paarden moet besmetten.