Hoefijzers eraf..en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Hoefijzers eraf..en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 09:52

Mijn paardje staat voor op ijzers. Morgen komt de hoefsmid en ik heb al aangegeven dat ik ze eraf wil hebben. Haar hoeven groeien goed, slijten niet hard en ik heb nu niet het idee dat ze ze echt "nodig heeft".
Daarbij blijft er alleen maar troep inhangen..kortom, ik wil ze er gewoon af hebben.

Aangezien ik voorlopig hoogstwaarschijnlijk niet zal rijden maar echt grondwerk met haar zal "moeten" doen wegens omstandigheden, is het ook niet zo dat ze ze "nodig" heeft voor rijden/ lopen op het harde.

Dusss...nu heb ik begrepen dat het mogelijk is dat de hoeven gaan brokkelen? Ik wil me overal op voorbereiden en gebruik geen hoefvet, olie of teer. Vandaar dat ik hier bij de Bokkers advies opvraag...

Ze staat net 2 maanden op ijzers en heeft ervoor volgens mij niet op ijzers gestaan, in ieder geval niet de laatste 2/3 jaar. Haar hoeven zijn goed. Wat kan ik doen om eventuele ellende te voorkomen? Pling

Antheman

Re: Hoefijzers eraf..en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:05

Netjes bij (laten) houden!

Die nagelgaten moeten eruit groeien en daar kun je brokkeltjes van krijgen.
Ik zou lekker blijven bewegen, dat is alleen maar goed.

Zelf bekap ik natuurlijk en dan maak je de hoefwand gelijk met de zool. Ik train juist op het harde, om de hoefgroei te stimuleren.
Vergeleken met traditioneel bekappen lijken de hoeven dus erg kort.

Ik denk niet dat je ellende zult krijgen hoor! Je paard heeft maar zo kort op ijzers gestaan... Alleen die nagelgaatjes moeten eruit groeien.

En als je paard gevoelig gaat lopen buiten, dan kun je overwegen om alleen over paadjes te gaan, waar een zachte ondergrond is. Bijv een strookje berm nemen.
Meestal zijn paarden er na hooguit 3 weken wel aan gewend om blootvoets te lopen.

Succes!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:59

Denk ook niet dat je problemen krijgt. Zeker als ze maar 1x ijzers gehad heeft. Als ze vaak ijzers gehad hebben en de hoeven niet goed groeien dan zitten er veel nagelgaten dicht op elkaar. Dat maakt het extra zwak...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:17

Hoi,
Mijn pony doen we 's winters ook altijd van de ijzers af. Eigenlijk had ik hem liever helemaal niet op ijzers, maar omdat het 's zomers met wedstrijden toch wel erg glad is had ik eigenlijk geen keus.
Op deze site http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
Staat heel veel informatie!!

Have A Look