Zielig zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eleonora

Zielig zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 09:36

Ik heb advies gekregen om mijn paard ijzers onder te doen.
Hij schijnt linksvoor zijn voet iets scheef naar links neer te zetten.(heel iets).Hij is 12 jaar oud en heeft altijd dressuur gelopen.Hij word nu 6 x per week gereden.Hij heeft nooit ijzers onder gehad en de instructrice zei dat zij dat zielig vond om hem nog langer zonder ijzers te laten lopen,wat vinden jullie?

An_J

Re: Zielig zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:50

Als het paard altijd zonder ijzers heeft gelopen, lijkt het me eigenlijk onzin. Corrigeren kan je ook zonder ijzers. Hoewel de vraag bestaat of je een 12 jarige nog moet corrigeren.

Ik zou het gewoon eens met je hoefsmid bespreken. Maar het lijkt mij persoonlijk onnodig. Mijn merrie is bijna 14 en loopt ook al 14 jaar zonder. Kan je 1 ding verzekeren ... ze is niet zielig Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:04

eleonora schreef:
Hij heeft nooit ijzers onder gehad en de instructrice zei dat zij dat zielig vond om hem nog langer zonder ijzers te laten lopen,wat vinden jullie?

Wat een vreemde instructrice, althans de uitspraak hiervan vind ik vreemd. Waarom moet paardje zielig zijn??? Verward
Vind grote onzin, zoals An_J al verteld, haar paard staat al jaren zonder ijzers, net als mijn paard en ik vind alles behalve zielig eraan. Hou het zo natuurlijk mogelijk zou ik zeggen. Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:20

Ik vind het onzin. Een paard heeft absoluut geen hoefijzers nodig als ze niet te veel over de harde weg lopen, vooral omdat jou paard nog nooit ijzers heeft gehad kun je er het beste niet mee beginnen, zijn hoeven zijn sterk genoeg!
Het is zelfs helemaal niet zo goed om hoefijzers te gebruiken, de elasticiteit van de hoef wordt zo heel erg verminderd en de schokken op de weg dreunen veel verder door naar zijn gewrichten. Verder heeft hij veel meer grip zonder ijzers.
Als je de hoefstand wilt corrigeren, laat hem dan door een goede smid bekappen die hier ervaring mee heeft, vraag het eens na bij je eigen smid, of misschien kun je eens denken aan natuurlijk bekappen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:40

Ik sluit me hierbij aan.......
Geen ijzers!!!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:01

Je hoefsmid raadplegen! En op je eigen gevoel af gaan.....

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:08

wie gaf je dat advies?

een va of hoefsmid?

als het alleen van je instructrice afkomt zou ik idd eerst advies vragen aan je hoefsmid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:11

Zonder ijzers. Absoluut niet zielig.

Wat moet je nu corrigeren met ijzers? Je maakt meer kapot dan je hersteld is mijn ervaring.

Eventueel met natuurlijk bekappen erbij.

Zie op www.hoefnatuurlijk.nl voor meer informatie (ook corrigeren van onbeslagen hoeven).

Groeten
Ingrid

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 12:16

Ja,dat natuurlijk bekappen spreekt mij ook veel meer aan,maar kan elke hoefsmid dat of moet ik op zoek naar een speciale hoefsmid? Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:20

eleonora schreef:
Ja,dat natuurlijk bekappen spreekt mij ook veel meer aan,maar kan elke hoefsmid dat of moet ik op zoek naar een speciale hoefsmid? Bloos

Je kunt beter een speciale hoefsmid vragen. Ik vroeg het voorheen ook mijn eigen hoefsmid, legde het hem uit. Hij zei jaja, klinkt logisch en snijdt zo de straal en stuk van de zool weg Verdrietig Dat is dus niet de bedoeling, vooral niet omdat mijn pony dunne zolen had al. Toen heb ik hoefschoenen gebruikt en vanaf juli 2003 is er niet meer in haar straal en zolen gesneden. Nu is ze super gaan lopen, keiharde hoeven, mooie holle zool. De normale hoefsmid begreep niet toen hij het zag dat de zolen zo mooi konden worden als je er niet in sneed/bijwerkte.

Ik zou even op www.hoefnatuurlijk.nl kijken voor een overzicht van de bekapper die natuurlijk werken. Mijn natuurlijk bekapper vraagt 20 euro voor een bekapbeurt.

Groeten
Ingrid

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 12:48

Oh dat is niet duur, dat vraagt mijn gewone hoefsmid ook. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:59

een paard van 12 hoeft volgens mij helemaal niet gecorrigeerd te worden, zijn hele been( en lichaam) is namelijk al lang aan de stand van die hoef aangepast.

veel mensen vergeten dat het dus niet alleen maar om die hoef gaat, er zit nog en heel been boven waar dat op rust

zou je nu die hoef gaan veranderen dan tast je het been ook aan, met eventuele gevolgen van dien.
ijzers neem je als je veel over straat rijd, of voor een andere oorzaak.
overleggen met een goede hoefsmid is nog het beste, die hebben er duizend maal meer verstand van dan een instructrice, want die heeft daar niet voor geleerd.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 14:13

De desbetreffende instructrice is wel een hele goeie met veterinaire (of zoiets) opleiding,en het ging haar ook om het been.Die ijzers zijn eigenlijk bedoeld als voorzorgsmaatregel denk ik.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:50

Een paard zonder ijzers is in principe natuurlijk niet zielig. Zolang je niet veel over de weg rijdt is een paard met goede hoeven prima af zonder ijzers. Het wordt echter anders op het moment dat ijzers kunnen werken als corrigeermiddel. Als je paard inderdaad een been iets vreemd plaatst, kan dit door middel van een ijzer gecorrigeerd worden. Ik begrijp dat het paard alleen al twaalf jaar zo loopt en er nog nooit last van heeft gehad. Waarom laat je niet een andere hoefsmid eens naar zijn hoeven kijken?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:57

Raadpleeg eerst je hoefsmid eens en kijk dan wat je verder moet doen. Ik vind het verreweg van zielig.

Ik zou eerder op de (jarenlange) ervaring van een smid afgaan, dan op de mening van je instructrice, ook al heeft ze er verstand van.

Ik ben eens de les uitgestuurd omdat mijn ex-vzpony niet goed beslagen zou zijn. Omdat ie hoefbevangen was geweest, zag het er anders uit dan anders. Ondanks dat ie net op nieuwe ijzers stond, vond mijn instructrice dat ik niet verder mocht rijden...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:11

eleonora schreef:
De desbetreffende instructrice is wel een hele goeie met veterinaire (of zoiets) opleiding,en het ging haar ook om het been.Die ijzers zijn eigenlijk bedoeld als voorzorgsmaatregel denk ik.

Een ijzer uit voorzorg lijkt me een beetje een vreemd verhaal voor een paard van deze leeftijd dat zijn leven lang al vrolijk op blote voeten loopt. Veterinair of niet: sleutelen aan beenstanden dmv ijzers is vragen om problemen. Wat hierboven ook al gezegd wordt: het gaat niet om een voet of een been; er zit een heel paard aan vast!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:57

Volgens mij valt er niks meer te corrigeren aan de beenstand.

Mijn haflinger maait als het ware iets naar binnen.
Maar ik heb 3 jaar geleden de ijzers er juist afgehaald.

Om het goed te houden moet net als bij elk ander paard er regelmatig bekapt worden .

MeOnTheNet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:35

Idd, geen ijzers...

En dat natuurlijk bekappen? Pff... heb je echt geen speciale hoefsmid voor nodig hoor! Is allemaal overbodig gedoe.

Gewoon met je hoefsmid overleggen hoe of wat, desnoods een andere hoefsmid. Maar moet met gewoon bekappen normaal verder kunnen hoor! Ok, je lost het probleem danwel niet volledig op, maar met "natuurlijk" bekappen ook niet.

Ijzers vind ik in elk geval onzin, is puur geldklopperij.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 13:37

Ijzers vind ik in elk geval onzin, is puur geldklopperij.[/quote]

Dat denk ik zelf dus ook Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:20

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je instructrice hier ineens over begint. Loopt je paard niet goed meer? Daarnaast zijn er zat paarden waarbij de hoeven enigszins scheef groeien/afslijten.
Sowieso kun je een 12-jarige niet meer corrigeren. En zoals hier al eerder gezegd, een correctie op latere leeftijd doet vaak meer kwaad dan goed!

Lekker zonder ijzers laten lopen dus (goedkoper voor jou en fijner voor je paard Knipoog )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:24

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:26

Ik ben het volledig eens met alle "geen ijzers" adviezen hier boven...niets meer aan toe te voegen Haha!

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 09:47

Bedankt voor jullie reacties!
Ik weet nu wat mij te doen staat,niets dus.Ik laat het voor wat het is;
zonder ijzers en goed laten bekappen. Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:01

Ja inderdaad, ik zou zoiets enkel overwegen als het om een advies van mijn hoefsmid gaat en niet omdat het "zielig" is...

Beetje vreemd... Knipoog

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:14

geen ijzers is niet zielig
maar soms is het nodig ik ken een paard die heeft spat gehad en loopt daarom op egbars maar als het niet nodig is gewoon geen ijzers
bespaard ook geld Knipoog