Pony knie uit de kom????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Pony knie uit de kom????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:56

Ik ken een pony, die al een tijdje niet helemaal lekker loopt. De eigenaren zijn ermee naar de DA gegaan, en die constateerde dat de pony de knie uit de kom had. Ze hadden het nog nooit meegemaakt en wisten niet dat t kon, blijkbaar wel dus.
Nu ligt volgens hun de oorzaak bij hard werken en dan op stal zetten, maar dat lijkt me raar. Als een gewricht uit de kom moet, moet er toch heel plotseling heel veel kracht op uitgeoefend worden? Lijkt me eerder door bokken ofzo. Hebben julllie een mening hierover?

Dewi

Re: Pony knie uit de kom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:16

nooit van gehoord! Heb je het over de 'voorknie'of gewoon de knie (achter dus).
Wat wel vaker voorkomt is de patella-luxatie, oftewel knieschijf verplaatst zich naar buiten.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:19

Een manege paard bij ons heeft wel eens zoiets met zijn achterbeen als ie van stal komt. Dan moet je even een paar passen achterwaarts laten gaan aan de hand, en dan is het weer goed.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:37

Een pony bij ons op stal heeft het ook.inderdaad na een paar passen achterwaarts schiet hij weer op de plek waar hij hoord.Oorzaak hiervan is dat de kniebanden te "lang"zijn.Doormiddel van een kleine en simpelle ingreep kunnen die banden ingekort worden en zal hij er geen last meer van hebben.(pony waar ik het over heb is nog niet uitgegroeid en moet nog even wachten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:45

het hoeft niet perse van bokken ofzo te komen, wat je vaak ziet is dat een paard stilstaat, zich omdraait en wegloopt.

tijdens dit weglopen zie je vaak dat een been gewoon op de grond blijft staan en deze niet eerst even omhoog getild wordt.
( heel vaak een achterbeen dat op de plek blijft staan)

dus wordt dit been a.h.w. helemaal omgedraaid voordat het dier daadwerkelijk wegloopt, dan kan( ik zeg kan, komt bijna nooit voor bij paarden) het gebeuren dat de knie uit de kom schiet.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:06

Dewi schreef:
nooit van gehoord! Heb je het over de 'voorknie'of gewoon de knie (achter dus).
Wat wel vaker voorkomt is de patella-luxatie, oftewel knieschijf verplaatst zich naar buiten.

Nee t is echt achter en voor zover ik het gehoord heb is het dus echt de knie uit de kom en niet de knieschijf. Ik heb ook gehoord dat ze op de kliniek niet wisten wat ze ermee moesten..... K zal eens navragen of het echt waar is, maar t lijkt me wel dat er wel iets aan te doen is (chirurgische ingreep of achteruit zetten).
De pony is trouwens niet echt supersterk vanachter, zou dat er wat mee te maken kunne hebben? Dat van dat het been blijft staan zoals ellepel zegt lijkt me ook wel logisch klinken, had k nog niet aan gedacht Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:49

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:26

Een kniegewricht heeft geen kom en dus kan het ook niet uit de kom zijn......

Ik denk toch echt dat er een luxatie van de patella wordt bedoeld; het op slot schieten van de knie dus.
Dit kan zowel tijdens het rijden als op stal gebeuren en een combinatie van binnendoor zetten door de smid en gericht trainen is meestal de oplossing.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:16

haha, dat bedoelde ik dus ook.

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:35

De juiste naam voor dit probleem is Hapytuela-patela-fixatie ofterweil het op slot of uit de kom schieten van het gewricht.
Mijn merrie heeft het ook gehad.

Vaak komt het voor bij paarden met een geringe bespiering in dat gebied.
Artsen schrijven dan vaak anabolen voor in hoge dosering om de spieren er omheen sterker te maken zodat alles op zijn plek blijft.

PAS OP !! anabolen (doping) hebben vaak een negatieve bijwerking.
Ruinen gaan weer hengsten gedrag vertonen en merries worden vaak erg dominant en lastg oppassen geblazen dus!
Het kan best lang duren en vergt de juiste training.
Susses

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 00:04

masculin, jij bedoelt habituele patella luxatie. Knipoog

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:20

Weten jullie ook hoe zoiets kan ontstaan? Is dat gewoon spontaan of overbelasting of zoals ellepel zei dat het been blijft staan met draaien?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:28

om duidelijkheid te krijgen in het hele verhaal zal ik proberen kort iets uit te leggen over de (achter)knie.

Je hebt het bot van het bovenbeen (femur), het bot van het onderbeen (tibia+fibula) en de knieschijf (patella). De knieschijf glijdt in een soort gleuf aan de voorzijde van boven- en onderbeen (trochlea).Deze knieschijf vormt een soort van lus en kan om een uitsteeksel (mediale rolkam) worden gehaakt:

De knie van het paard kan op slot worden gezet. Dit is de manier om zonder spierkracht toch te kunnen blijven staan (tijdens slapen bijv.)
Dit gaat als volgt: de knie wordt gestrekt en de knieschijf wordt omhoog getrokken en de lus wordt vastgehaakt over het (mediale) uitsteeksel,door de spieren (m.vastus lateralis/medialis). De knie kan nu niet meer worden gebogen. Deze gefixeerde stand wordt opgeheven door de knieschijf naar omhoog en opzij (dorsolateraal)weg te trekken met bepaalde spieren (m.Quadriceps, m.Biceps femoris). De knieschijf kan nu weer glijden door de gleuf.

Patella fixatie

Wat voorkomt is het blijven vasthaken van de knieschijf op de mediale rolkam. Stationair, waarbij de knie 'op slot' zit, of habitueel, waarbij de knieschijf niet snel genoeg loskomt bij het naar voren brengen van het been (knie blijft even haken). Berust meestal op een krachttekort van de spier m.Quadriceps. Therapie: spieren optrainen, orthopedisch beslag/bekappen, eventueel tenectomie (operatief klieven van mediale patellaband)

Patella luxatie
Tijdens het strekken komt de knieschijf wel in de gleuf, maar bij buigen beweegt hij er min of meer naast (lateraal). Hierdoor ontstaat irritatie in het gewricht en krijg je meestal zwelling/overvulling van het gewricht (=mouw). Meestal een habitueel optreden, soms stationair (aangeboren, o.a. bij shetlanders).
Therapie: spieren versterken, correctie beenstand. Dubieuse prognose, aangezien nog wel eens arthrose ontstaat (als er vaak een luxatie plaatsvind)

Losse knie: niet correct bewegende knieschijf, is milde vorm van luxatie.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 12:29

Owkee, dankjewel!!! Nu begrijp k het helemaal. Allemaal bedankt voor de reacties Ja !