Jeuk aan staartwortel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Jeuk aan staartwortel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:28

Mijn bijna 5 jarige Fjordenmerrie heeft sinds kort jeuk aan de staartwortel. Ze scheurt overal tegen aan en wil steeds gekrabt worden. Ze heeft haar staart al lelijk gescheurt, maar de staartwortel gelukkig nog niet kapot/open.

Wat zou dit kunnen zijn? Iemand een idee of tip? In de zomer heeft ze last van zomereczeem. Ik heb haar al gecontroleerd op luis, maar dat heeft ze niet. Ook zitten er geen wormen/eitjes in haar ontlasting en ze wordt regelmatig ontwormd.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Weet zelf niet wat er aan de hand is. Mocht het erger worden, dan moet ik de da er maar even na laten kijken.

Kiara

Re: Jeuk aan staartwortel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:42

Oh wat naar.
Mijn eczeempaard schuurt nog niet, en wat betreft het weer lijkt het me vrij logisch.
Maar wie weet is de eczeem al aan het opzetten?
Werken de spullen tegen eczeem (jeuk) niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:47

Misschien je paard gewassen en niet goed de zeepresten uitgespoeld ??

Het is nu nog te vroeg voor eczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:59

even goed ontwormen, maar vaak komt het om deze tijd voor omdat ze verharen.

die haartjes kriebelen onder de staart waardoor het paard gaat schuren, goed borstelen en de staart inwrijven met wat azijn helpt een hoop.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:23

Sugarmiss schreef:
Misschien je paard gewassen en niet goed de zeepresten uitgespoeld ??

Ik was mijn paarden niet, dus dat kan het niet zijn.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:24

ellepel schreef:
even goed ontwormen, maar vaak komt het om deze tijd voor omdat ze verharen.

die haartjes kriebelen onder de staart waardoor het paard gaat schuren, goed borstelen en de staart inwrijven met wat azijn helpt een hoop.

Denk en vooral hoop dat het gewoon van het verharen komt. Ze worden allemaal goed ontwormd. Elke 8 weken krijgen ze een wormspuit, dus dat kan het niet zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:27

Maar maak je je paard nooit schoon rond zijn anus. Ook daar kan een hoop vuil gaan zitten en bij een merrie ook nog rond de vulva.
Ook dat kan gaan jeuken.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 11:35

Sugarmiss schreef:
Maar maak je je paard nooit schoon rond zijn anus. Ook daar kan een hoop vuil gaan zitten en bij een merrie ook nog rond de vulva.
Ook dat kan gaan jeuken.

Dat was ik echt niet met zeep. Maak het schoon met een doek en als het nodig is met water erbij. Dus daar kan het niet van komen.

De anus en vulva zijn schoon. Heb haar goed bekeken en kan niks vinden.

Het wordt gelukkig niet erger, maar is ook nog niet gestopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:45

Ja dan weet ik het ook niet, dan zijn alle mogelijkheden al wel langs geweest.
Sterkte er mee iig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:01

gewoon door de haartjes hoor, mijn pony begint straks ook weer te schuren,altijd als hij verhaart, elke dag goed de staartwortel borstelen, haal je losse haartjes mee weg, en schilfertjes( door het verharen krijg je ook schilfers en die jeuken).

Lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:56

Mijn pony had in de zomer ook last van jeuk op haar staartwortel. Toen is mij aangeraden om klitwortel te gebruiken. Dat kan je gewoon bij de drogist kopen. Bij mij werkte het niet echt voor een hele lange tijd, maar bij stalgenoten van mij hielp het wel goed. Succes!

a3nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:09

Mijn verzorgpony begon pas ook weer met schuren maar als je zijn staart-wortel een keer goed wast en daarna klitwortel erin doet is het zo weer over als het goed is want het is nu bij mij ook alweer over. Het zal binnenkort wel weer terug komen maar dan doe ik het gewoon op nieuw... Haha!
Bij mij werkt het heel goed iig....
Fenonolf kan ook helpen maar dan moet het echt eczeem zijn. Dat moet je bij de dierenarts halen... dus kan die kijken of het echt eczeem is...

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:35

mijn witje heeft het ook, zo schuurt ze er een tijdje aan en dan is het even over en waneer haar , staart haar weer groeit schuurt ze het er weer af! je houd geen staart over!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:42

Het paardje van een vriendin had dat eerst ook, daar wisten ze zeker van dat het geen zomerexeem was. Ik heb haar toen aan geraden om het goed te wassen met teatree shampoo (ongeveer 2 euro, 'groenehoek' Kruitvat), dit reinigd de huid diep, en het gaat beestjes tegen. Je kunt het bij houden met teatree lotion (iets goedkoper dan de shampoo), de lotion zorgt ook dat de haren weer mooi aangroeien. Bij mijn vriendin was het binnen een week over, en duidelijk resutaat.

hoop dat je er iets mee kunt. succes

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:49

Sugarmiss schreef:

Dacht het niet. De eczeemhaf van mijn vriendin schuurt ook alweer hoor.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 00:40

Mijn merrie heeft het ook sinds kort.
Ook altijd netjes op tijd ontwormd en geen last van eczeem.

Ik was het nu twee tot drie keer per week met betadine shampoo en daarna smeer ik er Bio Huidolie van Leovet op. Dit werkt echt super!! Dit is mij aangeraden door de ruitersportzaak waar ik kom, aangezien het ook niet prikt op plekken waar het misschien wel open geschuurd is (Rhea had nl ook wondjes).
Ik gebruik het nu een week, en al vanaf de eerste dag heeft ze nergens meer last van!

Rhea schuurt haar staart voornamelijk omdat alles kriebelt door het verharen, en daarnaast was ze afgelopen week ook nog eens hengstig..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:55

Majo schreef:
Sugarmiss schreef:

Dacht het niet. De eczeemhaf van mijn vriendin schuurt ook alweer hoor.

Ben ik het mee eens. Jewel reageert ook alweer. Gelukkig is de boett onderweg.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:08

Mijn fjord heeft het ook weer sinds 3 weken. Bij hem komt het duidelijk door het verharen, want de rest van het jaar doet hij het niet, alleen tijdens het verharen. Hij deed het eerst ook doordat hij kuilvoer kreeg, en daardoor veel te veel eiwitten binnen kreeg. Ik ben toen over gestapt op hooi, en het probleem was ook opgelost.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:05

Mijn merrie doet het ook. Al jaren...

Zij doet het juist als ze hengstig is. Maar tussendoor ook.
Het is een beetje een nare gewoonte geworden helaas. Ze vind het gewoon lekker.
Jammer genoeg is de bovenkant altijd kaal.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:39

Mijn eczeempaard schuurt nog niet. Maar het zou kunnen dat het al begonnen is met zomereczeem. Misschien kan je gewoon beginnen met het behandelen van zomereczeem of wassen met tea tree shampoo.

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:03

Ik zou haar staartwortel wassen met betadine shampoo en idd die klitwortel er daarna overheen.

Succes!
Groetjes Anoek

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:27

Ik zou de staart even goed wassen (of misschien alleen met water, ivm zeepresten en dan gaat ie nog erger schuren).
Verder gebruik ik voor mijn pony (die zomerexceem heeft) naast de boett-deken ook TKC97. Een groen flesje met spul dat het schuren tegengaat.

Tazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:09

Mijn paard begon rond oktober vorig jaar ook zomaar ineens met het schuren van zijn staart, terwijl hij dit nog nooit had gedaan. Nou ja, zomaar... hij stond altijd op hooi en was toen van de ene op de andere dag overgezet naar kuilgras. Hier ben ik sowieso op tegen, omdat je deze overgang volgens mij altijd geleidelijk moet doen. Maar goed, enkele weken later (toen ik verhuisd ben naar een andere stal) heb ik hem meteen op hooi terug gezet. Het schuren heeft hooguit nog een week geduurd en nu is het over!
Dus ga altijd even na of je iets veranderd hebt aan zijn rantsoen. Vaak wordt de jeuk veroorzaakt doordat een paard ineens meer eiwitten binnen krijgt (door kuilgras of vers gras in het voorjaar).
Verder heb ik een middeltje gehaald tegen de jeuk dat ook goed helpt. Gewoon bij een ruitersportzaak. Ik weet zo even niet hoe het heet, maar het is een doorzichtige kunststof fles met een beetje een oranje achtig spul erin. Moet je anders maar eens naar informeren bij een ruitersportzaak. Al geloof ik dat er nog wel meer goede middeltjes zijn tegen jeuk.
Ik denk alleen dat als het echt zomerexceem is, dat het nooit helemaal weg zal gaan.
Succes ermee!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:34

rvs14 of theeboomolie van leovet