witte benen bij kwpners zwakker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

witte benen bij kwpners zwakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:50

hoi,
hoorde net van mijn nichtje dat paarden (KWPN) met witte benen, vaak zwakkere benen hebben. klopt dit?

Anoniem

Re: witte benen bij kwpners zwakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:16

Mijn vorige paard had verschillende kleuren hoeven en ik heb nooit gemerkt dat de ene hoef harder ging slijten dan de andere eigenlijk. Als een paard mok heeft zit het meestal wel eerder op een wit voetje. Maar zwakkere benen, nee, dat lijkt me onzin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:20

dat is puur pigment, heeft nergens, maar dan ook nergens wat mee te maken.
enige kans wat je hebt is dat paarden met witte benen heel makkelijk (als de haren kort geknipt zijn) verbranden kunnen in de zon.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:13

Witte benen zijn zoiezo mokgevoeliger. En de hoeven zijn iets minder hard dan zwarte hoeven, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze geen goede benen hebben.

Tegenwoordig moet je goed uitkijken met wat je koopt en altijd laten keuren, want doorfok staat ten top momenteel.
Gelukkig willen ze weer een beetje terug gaan naar het type basis-paard met wat steverige "pootjes".
Ikzelf ben daar een voorstander van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 07:46

volgens mijn hoefsmid is dat hoefverhaal pure onzin!

dat is kleur zegt hij en wit is net zo sterk als zwart.
wat de mok betreft heb je wel gelijk,

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:37

Ja qua mok en zonnebrand zijn ze gevoeliger dan de donkere benen.
Maar dat geldt niet voor bot, pees, kogel structuur etc.
En ook niet alleen bij KWPN'ers, bij elk ras, maat, soort....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:52

ik kreeg vandaag een heel leuk e-mailtje met daarin het volgende:

Vroeger geloofde men dat een paard met één witte hoef geluk bracht. Dit bijgeloof zou door de kruisvaarders meegenomen zijn naar Europa vanuit Arabië. De Arabieren geloofden dat een paard met een wit been of witte voet geluk bracht. Zulke paarden waren dus ook waardevoller in hun ogen.

Tegenwoordig doen er wel eens verhalen de ronde die je het omgekeerde doen geloven. Witte hoeven zouden namelijk gevoeliger zijn voor verschillende hoefaandoeningen.

In het boek Hoefproblemen staat het volgende: "paarden met witte aftekeningen aan de benen hebben meestal ongepigmenteerde hoeven. Meestel denkt men dat gepigmenteerde hoeven sterker zijn dan ongepigmenteerde hoeven. Chemische analyses hebben aangetoond dat er geen verschil is in de samenstelling van het hoorn en dus ook niet in de sterkte ervan. De zwarte kleur geeft ons enkel een gevoel dat deze hoef robuust en sterk is, terwijl we wit met zwakte associëren."

Geen verschil dus... echte paardenpraat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:25

Ik ben dat boek ook aan het lezen, erg interessant.

Wat betreft de arabieren, ik heb ook eens in de penny gelezen dat paarden met 4 paarden werden gezien als ongelukbrengers en zelfs af werden gemaakt. 1 been wel goed, 4 niet....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:45

[***] schreef:
Ik ben dat boek ook aan het lezen, erg interessant.

Wat betreft de arabieren, ik heb ook eens in de penny gelezen dat paarden met 4 paarden werden gezien als ongelukbrengers en zelfs af werden gemaakt. 1 been wel goed, 4 niet....

paarden met 4 paarden??? Wat moet dat 2e paarden zijn? Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:00

hehe...typfoutje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:10

Verdikkeme, dat krijg je als je 4 dingen tegelijk doet. Benen met 4 witte paarden, witte paarden met 4 benen: Paarden met 4 witte benen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:41

Dit is dus een broodje aap.
Een hardnekkig broodje aan.

Witte paardenbenen zijn niet zwakker, moeilijker, mok-gevoeliger of meer van dat soort onzin.

Ze zijn wel sneller vies Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:14

4 hoge witte benen, nooit ergens last van. Ook niet van mok. Wat een onzin zeg!
Alleen zonnebrand kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar ik scheer 'm nooit zo kort op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:22

ik knipte vroeger altijd de sokken bij van mijn pony, achter dus 2 witte benen, en elk jaar waren ze verbrand, t leek wel mok, zulke korstjes...
totdat ik dat dus niet meer deed, nu heeft hij nergens meer last van.

Haha!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:11

Ik heb twee paarden meegemaakt, die beide 1 wit been hadden en alleen met dat ene witte been liepen te sukkelen met mok. Ook waren bij beide paarden de witte hoef het zwakste, dit kan toch haast geen toeval zijn?

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:23

ja, heb pas een ouwe film gezien 'casey's shadow' over een renpaard (in het westen, volgens mij een quarter) met vier witte benen geboren en toen kwam er ook de uitspraak: "vier witte benen hang ze omhoog en slacht ze" ofzoiets in de aard, omdat toen aangenomen werd dat witte hoeven veel sneller zouden splijten bij het racen.

Blijkt niets van waar is uit onderzoek gebleken (zoals hierboven al ergens staat...uit paardentips magazine)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:25

talented schreef:
Ik heb twee paarden meegemaakt, die beide 1 wit been hadden en alleen met dat ene witte been liepen te sukkelen met mok. Ook waren bij beide paarden de witte hoef het zwakste, dit kan toch haast geen toeval zijn?

Nou kennelijk wel. Ik heb een paard met drie witten benen, en deels witte hoeven. Volgens mij hoefsmid heeft ze voorbeeldhoeven. Niet beslagen. Knetterhard, nooit een brokkeltje eruit en nooit mok o.i.d. gehad. Kortom: toeval.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:30

Gel*l. Die van mij heeft juist wat aan der zwarte beentje.
Ik merk wel alleen dat der witte voetje 5 weken na de hoefsmid een beetje een platvoetje wordt.... maar dat zal wel toeval zijn Tong uitsteken

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:42

..denk niet dat witte hoeven zwakker zijn als zwarte...maar als paardjelief last heeft van mok is het alleen aan zn witte benen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:41

Ik blijf bij mijn eerste post en ga met Talented mee....

Ik heb al ruim 18 jaar paarden en witte benen zijn gevoeliger voor mok, zonnebrand etc.
Nog nooit iets met de donkere benen gehad, geen mok niets... Toeval of....

( Bloos Zul je zien dat er binnenkort eentje met donkere benen iets heeft! Haha! )

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:18

Ik heb 2 paarden met allebei 4 hoge witte benen en die hebben nooit mok of andere ellende.

Gewoon een kwestie van stal goed schoonhouden en zo veel mogelijk naar buiten met die knollen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:22

ranna schreef:
Ik heb 2 paarden met allebei 4 hoge witte benen en die hebben nooit mok of andere ellende.

Gewoon een kwestie van stal goed schoonhouden en zo veel mogelijk naar buiten met die knollen!

Dat zegt helemaal niets....

Mijn paarden mogen elke dag naar buiten, enkel met storm of ijzel blijven zij binnen! Stallen onderhouden spreekt bij mij voor zich, daar maak ik verder niet eens woorden aan vuil en ik heb er zelfs een gehad die mok in de zomer had, op een stik droge wei....

Nu jij weer... Nee geintje Knipoog Clown !

Maar jou post vind ik wat kort door de bocht!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:47

ranna schreef:

Dan mag jij gewoon in je handen klappen, heeft niks uit te staan met het goed schoonhouden van je stal. Ik zorg er namelijk ook voor dat de paarden die ik rij er goed bij staan, en toch zit er nog wel eens 1 tussen die aan loopt te sukkelen met mok, dus daar ligt het niet aan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:53

Het ligt aan de pigment, of dat deze voorkomt of niet...
Pigment maakt de huid sterker! En dan nog, is het een kwestie van fysieke gezondheid...

Ik kan je wel vertellen dat het desbetreffende paard met (zomer) mok, verder nooit iets gemankeerd heeft...

Ach... het ene mens is ook vaker ziek dan de ander...
De een heeft een koortslip en de ander heeft er nog nooit een gehad!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:08

In dat geval zal ik wel gewoon mazzel hebben dan Haha!