Extreem bezweet hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Extreem bezweet hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 12:30

Hoi,

Ik maak me nu wel wat zorgen eigenlijk en hoop dan ook dat iemand kan antwoorden.

Vanochtend wilde ik weer gaan sleetje rijden, maar Isabella was minder enthousiast, kwam wel aangelopen en begon gelijk tegen me aan te schuren. Ik zag en rook gelijk dat ze enorm bezweet was. Nog erger als dat ik haar een dik uur voor de kar zou zetten en zo te zien had ze niet lopen rennen of rollen of iets "extreems" gedaan.

En nog gekker, het betrof alleen haar hoofd en hals. Kletsnat dus, niet een beetje, maar alsof ze koppie onder was geweest. Ook onderkant buik was extreem nat, rest van het lijf nauwelijks. Verder was ze goed alert en had ook wel zin in eten, maar leek me wat trager als anders. Uiteraard zijn we niet gaan rijden.

Ik heb dit ooit 1x eerder gezien, nl. bij een pony die een epileptische aanval had gehad (na die aanval zweette ze enorm, maar zag er verder niet ziek uit). Daarom maak ik me dus zo'n zorgen, want kan even aan niets anders denken op dit moment.

Hoe kan een pony ineens zo extreem gaan zweten?

(ze had een 1,5 uur daarvoor haar hooimaaltijd gehad; kan in de zon staan, maar het is hier niet extreem heet nog en ook niet extreem koud geweest ... misschien is ze enorm geschrokken in haar rust?). Eh help dus??!!

Groeten
Ingrid

Neverhere

Re: Extreem bezweet hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:52

Dat is idd vreemd.

Heb je haar temp opgenomen of heb je hooi van een andere leverancier of komt het hooi van een ander stuk grond of zo. Wellicht zit daar iets in waarop ze reageert.
Goed in de gaten houden zou ik zeggen, maar dat doe je natuurlijk al wel.

En ga even kijken als ze net weer heeft gegeten of hooi heeft gehad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:52

Lieve Ingrid,

wat vervelend!

Weet niet wat het is, maar het klinkt niet zo lekker.

Veel knuffels voor Isaatje Ach gut

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 14:57

Hier een foto die ik vanochtend gemaakt had

[img]www.home.zonnet.nl/remcodo/images/isazweet.jpg[/img]

Dat is overduidelijk zweet (rook ik ook) en geen smolten sneeuw.

Hartslag kan ik nooit voelen; zit ergens onder de kaak.

Temperatuur ga ik zo meteen maar eens doen als ze nog niet droog is ten minste. Gekke is alleen dat het alleen haar hoofd betreft.

Mijn man denkt ook dat ze gewoon met haar kop in de zon heeft staan eten. Het is wel uit de wind inderdaad in de stal en als ik hier achter glas in de zon zit is het ook wel erg heet om eerlijk te zijn.

Misschien maak ik me wel zorgen om niets. Laten we het hopen.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 14:58

Verdorie fout getypt in foto. Komt ie nog een keer

Afbeelding

Groeten
Ingrid

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:32

wel heel raar he?
je zou denken dat ze inderdaad nogal in de zon gestaan heeft en misschien toch daar last van heeft. maar dat ze dan alleen op t hoofd zweet is wel raar

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 16:12

Ja ik had de temperatuur nog opgemeten (wel pas vanmiddag) en die was 37,5. Lijkt me dus in orde (beetje te laag misschien, maar een shet heeft misschien wat lagere temperatuur).

Ze heeft vaker zo'n "zweet aanval" gehad, 2 maanden geleden ongeveer toen het 12 graden was en storm op komst. Toen had ze er ook niets van over gehouden, maar nu was het zelfs wat erger.

Ze is nog niet helemaal droog overigens; ook de reden dat ik haar dus nooit in het zweet rij met die dikke wintervacht en nu doet ze het zelf.

En als ik kijk naar het rijden, moet ik nogal wat doen om haar zo extreem te laten zweten, maar dan is ze meestal overal nat.

Blijft raar. Ik had gehoopt eigenlijk dat iemand dat vaker had meegemaakt; er zitten hier zoveel paardenmensen Knipoog

Groeten
Ingrid

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:04

Overmatig en plots zweten bij het hoofd en dan vooral voorhoor en rond ogen KAN duiden op een nier/blaas afwijking/aandoening.

BV: mijn paard heeft een nierafwijking als hij daar last van heeft of hem dit irriteerd zweet hij vrij snel op zn hoofd.
Ik zeg er duidelijk bij KAN, want het kan ook totaal iets anders zijn, of gewoon op die bepaalde plek net wat meer zweten dan een doorsnee paard.

Als je pony verder normaal plast en de kleur/geur vd urine is normaal en hij drinkt niet overmatig of juist heel weinig, zou ik het in een andere hoek zoeken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:15

Dank je, ik zal er eens op letten.
Op dit moment is het wel zo dat ze wat onregelmatiger kan drinken omdat ik nu met emmers in de weer ben. Vanochtend was haar emmer geheel bevroren en wie weet had ze al een tijdje geen water meer en is ineens gaan drinken of zo (heb ik niet gezien). Maar dit kan natuurlijk niet zo ineens, jij heb het echt over een blaas/nierafwijking.

Het is al wel eens eerder gebeurd dus, 2 maanden geleden. Ook zonder echt aanwijsbare oorzaak.

Maar als mensen nog meer van dit soort tips hebben, dan heel graag.

Overigens hooi en stro is hetzelfde als wat ik al vanaf oktober voer (zelfde veld dan gehooid bedoel ik). Wel zit er veel zuring in, maar dat laat ze volgens mij allemaal liggen.

Groeten
Ingrid