kramptrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

kramptrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 10:48

hoi bokkers

ik weet niet wat het is maar kan wel uitleggen wat hij doet...en dan aan jullie de vraag kennen jullie dit doet je paard het ook...

als ik mij paard van stal haal en heb vast zet en zijn deken af wil doen strekt hij meestal zij rechter achterbeen heel hoog op...zonder dat ik er aan zit of wat doe...hij is ook een klemmer dus als zij maatje weg is trekt hij zij been gewoon zo op...ik weet niet wat het is maar iemand
zij KRAMPTREKKEN ik wil weten of er ook gevolgen aan vast zitten...want wij willen dit paard treug doen naar de eigenaar omdat ze allemaal gebreken achterhielden dus nu willen wij weten of dat van zij achter been ook iets mee temaken heeft...?? kennen jullie dit...??

Gr Maayke

Babeth

Re: kramptrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:28

Het kan zijn dat je paardje een hanentred heeft. Er is hier op bokt ook iemand met een krampentrekker of hoe je het ook noemt. Ik weet niet meer precies wie het is.
Geloof niet dat je je er erg zorgen over hoeft te maken.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:13

ik heb wel gehoord dat het gevolgen kan hebben op de Contra-galop

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:45

Ik zou zeggen laat er een dierenarts naar kijken. Je paardje terug doen zonder zeker te weten waar het om gaat zal vast problemen opleveren met de vorige eigenaar. Het is niet zo dat een eventuele hanentred onschuldig hoeft te zijn. Een hanentred komt voort uit een afwijking in het zenuwstelsel en kan in slimme gevallen door het hele lichaam optreden.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 08:10

er zijn meer achter gehouden gebreken en de eigenaar heeft gezegt dat hij goedgekeurd is MAAR hij is goed gekeurd op fotos niet klinies dat is toch wel een verschil

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:12

Marijke Boinck heeft ervaring met dit soort problemen, informeer eens bij haar en haar ervaringen www.cherokeepaarden.nl

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:19

het paard van Imerose hier is een krampentrekker en is vroeger gewoon Z geworden daarmee.
Pebe haar eens

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:14

Mijn paard is een krampentrekker. Het paard van Renske 20 ook.

Krampentrekken is niet het zelfde als een hanetred. Het is een beschadiging in de zenuwenbaan, wat veroorzaakt dat de anti-oxidanten niet meer goed naar de achterhand worden getransporteerd. Dit is niet te genezen, het is een soort tic. Het wordt minder door goede training van de achterhand en het bijvoeren van Vitamine E en Seleen. Het paard voelt er niets van, het is meer een 'schoonheidsfoutje'. Het enige wat erg vervelend is, is dat hoefsmeden nog wel eens kunnen weigeren een krampentrekker te beslaan.

gr. Monique

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:15

mobick je hebt helemaal gelijk Lachen

Maayke schreef:
ik heb wel gehoord dat het gevolgen kan hebben op de Contra-galop

Verward wat een onzin

er zijn verschillende dingen die vaak door elkaar gegooid worden, zoals kramptrekken en hanetred, ook wobbler en ataxie wordt weleens allemaal door elkaar gehaald.

als je paard een kramptrekker is zal je dat alleen merken wanneer hij uit stal komt, dan is ie wat stijf en zal idd zn achterbenen hoog optrekken, ook bv tijdens het voetjes wassen zal hij dit doen, en in sommige wat ergere gevallen hebben ze moeite met hun voetje geven achter, met name bij de hoefsmid.

mijn paard is een kramptrekker en we zijn naar de Z1 dressuur gereden zonder problemen, helaas is hij gevallen in de wei met het spelen en is daardoor zn bekken scheef gaan staan waardoor hij uit de sport is gehaald, maar het kramptrekken heeft hij nog nooit last van gehad met het rijden, zodra je hebt losgereden is er niet meer van te zien!

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:39

Mijn paard is inderdaad krampentrekker. De mate ervan hangt heel erg samen met hoeveel last ze er van heeft. Bij mijn paard is het met de tijd verergert en nu kan ze dan ook niet meer zonder verdoving (en dan niet een spuitje sedalin) naar de smid. Ook met rijden merk je dat ze stijver, slechter wordt. De dierenarts heeft gezegd toen ze drie was dat omdat Roos zo erg krampt, dat ze waarschijnlijk achter sneller zou slijten. Maar paarden die niet erg krampen zijn absoluut geen probleem. Met een beetje geduld in de omgang en bij de smid kom je een heel eind. Daarnaast heeft Roos, ondanks haar erge krampigheid (krampen bij hoeven krabben, smid is onmogelijk, benen afspuiten en zelfs als ze schrikt van een eng geluid of als ze zich irriteert) toch haar winstpunten behaald in het Z2.
Ik ben benieuwd wat jij verder met je paardje besluit.
Veel weidegang/ paddock helpt de stalstijfheid voorkomen en Mobick geeft haar paard volgens mij vitamine E en seleen, dat schijnt ook erg goed te helpen. Wel is het belangrijk geregeld haar bloed te laten testen voordat je zomaar vanalles aan je paard gaat geven.

silviaPrego

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:59

Hoi Maayke

Mijn paard doet ook aan kramp trekken!!
Kramp trekken is geen stalgebrek en kan absoluut geen kwaad!!
Kramp trekken komt voort uit de rug, om zenuwen niet af te laten knellen trek het paard zijn been dus om hoog!
Kramp trekken word niet aangeleerd, maar paarden worden er vaak mee geboren, en kunnen er heel oud mee worden!
Vooral bij goeie spring paarden zie je het vaak!! Dus wie weet !!
Verder kan je er niks tegen doen, ik heb wel eens geprobeerd met bagbloesem terapie maar het verminderde niets.

Gr Sil