ruinen tanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

ruinen tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:03

mijn pony is een merrie van 9 jaar. vanaf dat we haar hadden was ze al moeilijk op het bit etc. ze heeft nu een 4 ringentrens ipv de gebruikelijke stang.
hier loopt ze nu goed op maar ze wordt wel steeds magerder.
we zijn er nu achter gekomen dat ze tandjes krijgt en daar dus denk ik last van heeft.
nu vertelde iemand mij dat het ruinentanden konden zijn.
daar heb ik alleen nog nooit van gehoord maar komen die ook voor bij merries?
ik ga maandag even de dierenarts bellen.
maar stel dat ze getrokken moeten worden hoe gaat dat dan?

ellepel

Re: ruinen tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:11

ze komen inderdaad voor bij merries, maar naar mijn weten is het zo dat asl je merkt dat hij er last van heeft nadat ze zijn doorgekomen( daardoor doet alles snel pijn bij ze) dat je ze dan pas weg laat halen.
mijn ruin heeft ze ook en die heeft nergens last van, dus waarom zou dat niet ook gewoon bij een merrie kunnen?

als t niet hoeft, mooi laten zitten

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:25

oke bedankt!
ik heb toch wel het idee dat ze er echt last van heeft. erg tegen het bit terwijl ze wel super meegaand is en erg braaf.
ik vind haar op het moment erg mager terwijl ze meer dan genoeg te eten krijgt. (zoveel hooi als ze lust, penen, brok als ze gewerkt heeft )
er was laatst ook iemand met haar aan het rijden die nog niet zo goed kan rijden en die was flink aan het klooien om het zo te zeggen. en na deze rit was het tandvlees rondom de tandjes rood.
de tandjes zijn nu nog erg klein ik denk dat ze een paar mm zijn doorgekomen.
hoe snel komen tanden door gemiddeld?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:35

Zijn het geen wolfstandjes? Die liggen nl. vlak bij het bit en daar hebben ze vaak last van. Hengsten- of ruinen tanden zitten hier een stuk vanaf en kan je volgens mij niet zomaar laten verwijderen (zitten diep in de kaak).

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 21:49

maar wolftandjes krijgen ze toch niet meer als ze 9 zijn?
ze zitten ook niet echt onder het bit maar toch raakt het wat geïrriteerd tijdens het rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 07:43

als ze doorkomen is t extra gevoelig, je kunt chamodent( weet niet hoe je het precies schrijft)
proberen, dat is een middeltje voor kinderen al sdie de tandjes doorkijgen.
dat smeer je op t tandvlees, tegen de pijn. ik zou een tijdje niet gan rijden met bit. en raadpleeg een goede paardentandarts!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:35

Als die tandjes eruit gehaald moeten worden kun je er beter een DA naar laten kijken. Een zgn. paardentandarts mag nl helemaal geen medische handelingen verrichten (tenzij die ook DA is natuurlijk).

Djinti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:45

Als het effectief haaktanden (ruintanden) zijn dan moeten die er niet uit hoor!! Enkel wanneer ze ontstoken zijn en dat moet operatief gebeuren. In een paard zijn tanden iztten ook geen zenuwen dus er is weinig kans dat je paard er last zal van krijgen!! Wat wel kan is dat haar tandvlees idd wat gevoeliger is dan anders en dat ze er heel fel op reageert, mar heb wat geduld!!

Nu, normaal gezien komen de volwassen haaktanden door tussen de 4,5 en de 6 jaar.. Dus dit is wel wat raar..

Ik kan je verder niet veel helpen.. Zorg er alleen voor dat ze je geen blaasjes wijsmaken en laat ze er niet te snel uithalen!!

Er is nog kans dat ze goed komen te zitten en dat bespaart je ook een heleboel geld!!