Oedeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieteke_

Oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:17

Hoi,
Doordat mijn pony aangebonden stalrust heeft en dus weinig kan bewegen, heeft hij nu al enkele weken last van oedeem. Hij heeft een flinke vochtophoping aan de onderkant van zijn buik (op het laagste punt) en in zijn koker. Kan je iets doen om dit te verbeteren of het in de toekomst te voorkomen? Ik weet dat het gebrek aan beweging de oorzaak is, maar helaas kan ik daar niets aan veranderen. Misschien zijn er homeopatische middeltjes die de vochthuishouding in balans kunnen brengen? Ik ben bang dat het vocht op een gegeven moment zijn darmen zal gaan beknellen waardoor hij kans loopt om koliek te krijgen... Dus als iemand tips/ervaringen heeft: graag! Bedankt alvast.

mariska32

Re: Oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:22

oppassen met kuilgras,geef liever hooi.
bij je dieren arts kan je vochtafdrijvende poeders krijgen,werkt super.

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 12:27

Dankje,
Toen de dierenarts was geweest zei hij dat ze vroeger inderdaad hele goede vochtafdrijvers voorschreven, maar nu niet meer. Misschien dat die nu niet meer gegeven mogen worden? Hij heeft een cortisoneninjectie gekregen maar dat heeft eigenlijk niet geholpen. Hij krijgt nu inderdaad kuilgras, ik zal eens kijken of ze hem hooi kunnen geven. Dan moet ik denk ik zelf maar hooi kopen, want wat ze bij mijn pensionstal hebben liggen vertrouw ik niet echt en dat vindt Nimrod ook niet zo lekker... Vingers aflikken

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:37

De grote vraag is, waarom heeft hij oedeem? Waarom heeft hij stalrust?
Als je pony stilstaat zou je verwachten dat hij oedeem in zijn benen zou krijgen en niet onder zijn buik. Heeft de DA ook naar hart/longen gekeken?

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 12:40

Hij heeft zijn heup gebroken... Hij staat aangebonden omdat hij niet mag liggen. Zijn touw kan langs een buis schuiven zodat hij nog wel een meter of 4 heen en weer kan bewegen. Ik vond het ook al raar dat zijn benen helemaal niet dik zijn; het zijn alleen zijn buik en zijn koker.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:43

Zou je er niet nog eens naar laten kijken door de DA, dit lijkt me niet van stilstaan!

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 12:50

De veearts had verder niet naar zijn hart of longen geluisterd. Eerst dachten we aan een ontsteking (toen was alleen zijn koker gezwollen) en heeft hij een week antibiotica poeder en 1x een injectie met antibiotica gehad. Later bleek het oedeem te zijn (je kan het induwen zodat er een afdruk van je vinger in blijft staan) en heeft hij een cortisoneninjectie gehad. Dat was afgelopen dinsdag. Ik wilde zowiezo maandag de dierenarts bellen om te zeggen dat ik nog geen verschil zie. Ik had ook nog de arts gebeld van de kliniek waar mijn pony is geweest en hij zei ook gelijk dat het waarschijnlijk oedeem was van het stilstaan. Dat was voor mijn eigen dierenarts dit constateerde. Het blijkt dus wel te kunnen dat het door het stilstaan veroorzaakt is, maar ik zal het nog navragen. Mijn dierenarts zei al wel dat ze er verder niet veel aan konden doen... Ik ga in elk geval proberen om aan goed hooi te komen. Bedankt in elk geval (door al die reakties van de dierenartsen heb ik onderhand het idee dat ik me te snel druk maak om zulk soort zaken)