Spat, wie kan er meer info geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer_S

Spat, wie kan er meer info geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 21:51

Hallo mensen,

Ik heb al met de zoekfunctie gezocht, maar vind niet echt precies iets over spat!

Een vriendin van mij haar pony heeft spat, maar ik zou meer preciezer willen weten? Hoe ontstaat het, wat word aangetast ofzo, wat zijn de gevolgen, ...

Sorry als het hier al heeft gestaan!

groetjes, Jennifer

Jennifer_S

Re: Spat, wie kan er meer info geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 21:53

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:48

Spat is arthrose in het spronggewricht. Je paard kan er kreupel aan worden. Uiteindelijk groeien de botjes in de sprong in sommige gevallen aan elkaar waardoor de kreupelheid vermindert.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 12:52

Bedankt voor reactie! Maar gaat zoiets ook over of is dat iets voor het hele leven van het paard?

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:09

Het gaat niet meer over maar wordt steeds een beetje erger. Maar als de botjes dus uiteindelijk aan elkaar groeien dan heeft het paard er minder last van.

In de tussentijd moet je het paard niet stilzetten, want zoals altijd bij arthrose: rust roest!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:48

mijn paard is geopereert aan spat.. en heeft er helemaal geen last meer van...
het enige waar ik het nog aan merk is een langere in en uitstap tijd vanwege stijfheid, veel meer kan ik je niet vertellen. Spat heeft ie gehad bij zn vorige eigenaar en zij heeft m laten operen

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:59

waarschijnlijk hebben ze bij die operatie gezorgd dat de botjes sneller of gelijk aan elkaar vergroeiien. Dan is ie dus ook van de pijn af.......

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:03

renske20 op bokt,een van haar paardjes heeft dit ook geloof ik,mischien haar een pb sturen?

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:34

Bedankt voor jullie reacties! Mijn vriendin zet haar pony niet stil! Ze gaat vaak gewoon al met haar stappen enzo. Ik geloof dat ze stilaan weer mocht gaan rijden! Ja

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:12

Spat gaat nooit over maar het hoeft niet het einde te zijn van je paard. een operatie helpt soms goed. Bij spat geld gek genoeg hoe erger het is hoe minder pijn het paard heeft .. Spat is idd een vorm van artose maar kan stabiel worden.

Als de botwoekering erg actief is kan het paard ook heel eg keupel zijn met periodes. In beweging houden en er zijn bepaalde voedingssupplementen die ja paard kunnen helpen om door de ergte periode heen te komen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:37

alles is bijna al gezegd het is inderdaad een hard beengebrek, dat betekent in dit geval een botwoekering en is blijvend. Wel is er vaak goed mee te rijden en ze hoeven er niet altijd op te kreupelen.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:41

Ook ik heb een paardje met spat. Na de diagnose, (diverse foto's) hebben wij haar wel op rust gezet. Let wel, ze is een ijslander en staat dus altijd buiten in de wei. Hier kon ze dus zelf bepalen of en wanneer ze wilde lopen. Nu, na drie jaar, lijkt het erop dat ze geen pijn meer heeft (ze galoppeert, draaft en tölt weer als een gek door de wei). Dus nu pas zijn we ook begonnen met wat rijden. Wat ik merk is dat ze wel wat stijver is. Zeker aan het begin van een ritje. Maar ze is wel heel vrolijk en heb niet het idee dat ze nog pijn heeft.

Wat ik hiermee wil zeggen: spat is een blijvend iets, maar paarden kunnen er met de jaren wel weer wat overheen groeien. Zoals hierboven ook al eens is gezegd: spat is een botwoekering. Zacht kraakbeen in het sprongewricht gaat een eigen leven leiden. Na een tijd is al het kraakbeen verwoekerd (hard geworden) en dan als het is gladgeschuurd, heeft een paard er geen pijn meer aan. Mensen zouden nooit meer kunnen lopen zonder zacht kraakbeen, maar bij paarden is dat gelukkig anders.

Wens je vriendin maar sterkte. Ik hoop niet dat het haar wedstrijdpaard is ofzo, want dat kan ze (net als ik) wel vergeten. Een paard met spat zal nooit (meer) aan de top mee kunnen draaien.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:37

Nou echt wedstrijdpony. Ofja misschien toch wel. Ze rijd er jumpings mee op de manege en in de les springt ze ook behoorlijk. HAar pony is een C-pony en ze kan er 1 meter 20 mee springen wat ze allebei ook heel graag deden! Ja

Bedankt voor de reacties!

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:53

ik heb me pony alvanaf veulen en toen ze 9 was kreeg ik ook te hooren dat ze spat had !ik heb haar daarna een half jaar in de wij gezet en en daarna nog zeker 1 maand alleen maar aan de hand gestapt langzaam het zadel er wer op gegooit en nog en paar weken zo lekker in de bossen gestapt heb daarna weer langzaam de draat op gepakt en ze wordt in april inmiddels 13 en nooit mee kreupel geweest !! maar ook geen wetstrijden meer gereden ...rij nu al sinds die tijd recreatief met haar !

springen doe ik bijna helemaal niet ,mischien 1 keer in de 3 , a 4 maanden voor de lol paar hindenissen.
vind ze dan oo erg leuk , maar als je pony spat heb mag je echt niet veel springen dat is echt heel erg slecht !!
dus springen kan je zeker wel vergeten

maar je kan er makkelijk nog dressuur westrijden mee rijden geen probleem!! (licht er ook maar aan hoe ernstige spat je pony heeft , die van had het niet zo erstig!

Knipoog

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:21

Ik ken een tinkerruin van 6 jaar daar is van de week geconstateerd dat hij de ergste vorm van spat heeft die de dierenarts ooit gezien heeft. Het advies was om hem in te laten slapen Huilen . Hij kan nooit meer gereden worden en zal niet zonder pijn kunnen lopen. De eigenaar laat het hier gelukkig niet bij zitten en gaat alle andere opties af om te kijken of er nog iets aan te doen is. Ik schrok echt toen ik dit verhaal hoorde en moest het even kwijt.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 09:23

Dat vind ik erg! Mijn vriendins pony heeft niet de ergste vorm! Heb vandaag wedstrijd springen, en vrijdag kreeg ze van de veearts te horen dat ze mee mocht doen...

Sterkte hierboven Ach gut

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:25

1 van mijn paarden brak door een trap van een ander paard haar griffelbeentje waardoor er 1 gewricht is dichtgegroeid. Na 4 maanden op de wei reed ik er weer op (zelfs springen) Het paard was destijds 18 jaar, hetzelfde paard wordt in april 23 jaar, en ze heeft sindsdien geen pas meer kreupel gelopen.