paard met de hik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hubble

paard met de hik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 21:18

Een kennis van mij haar paard heeft regelmatig de hik. volgens de dierenarts en de kliniek kan dat niet. Als hij opgewonden is en zich druk maakt voor het rijden krijgt hij de hik. Zodra het bit in zijn mond zit ontspant hij en is het over.

Kan het echt niet dat een paard de hik heeft? Wat zou het dan zijn? Of hebben de da en de kliniek het mis en heeft hij echt de hik?

DGKstudent

Re: paard met de hik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:20

hubble schreef:
Een kennis van mij haar paard heeft regelmatig de hik. volgens de dierenarts en de kliniek kan dat niet. Als hij opgewonden is en zich druk maakt voor het rijden krijgt hij de hik. Zodra het bit in zijn mond zit ontspant hij en is het over.

Kan het echt niet dat een paard de hik heeft? Wat zou het dan zijn? Of hebben de da en de kliniek het mis en heeft hij echt de hik?

Hoi,

een paard kan in feite wel gewoon de hik krijgen, als er sprake is van tetanie.
Echter denk ik niet dat dat paard echt lijdende is aan tetanie, maar het zou misschien kunnen dat het dier wel gewoon de hik krijgt, en verder niets.
Door de stress voor het rijden, kan het dier misschien een beetje gaan hyperventileren, waardoor er als gevolg van een verandering in een aantal bloedgaswaarden (koolstofdioxide gehalte van het bloed daalt, dus pH van het bloed ook ietsjes) de concentratie ongebonden Calciumionen in het bloed gaan dalen, met als gevolg dat de hik kan ontstaan.
Zodra het dier onder het zadel weer tot rust is gekomen, kan het weer over zijn, als de hyperventilatietoestand dus ook is opgeheven.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:54

paarden met de hik zijn te vergelijk en met koeien met melkziekte. Het is over het algemeen een calcium te kort. Het kan zo erg worden dat het paard er dood aan gaat. Maar dat komt dus omdat maar erg weinig mensen weten dat het schadelijk is voor je paard en dus niet lollig is. Mensen weten dus niet dat het ernstig is en er iets aan gedaan moet worden. Daarom gaan er paarden aan dood. Met een simpel calcium infuus of supplement is het zo over. Mijn shet heeft het gehad, en die was er kolikerig bij. Veulens hebben het ook wl eens, vanwege de melk dus die ze drinken, en dan is het niet erg. Maar als een volwassen paard dat heeft is het zaak dat de da even kijkt.

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:45

Dit paard wordt inderdaad rustig als het het zadel op krijgt. Verder is het een koliek gevoelig paard. En als ik dit zo lees kan dit ermee te maken hebben. Hij is bij de kliniek geweest en daar was niets te vinden op wat bloed in de darmen na ? Wat kan ik de eigenaars voor een advies geven>