Paard aan het wisselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henriette

Paard aan het wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 08:48

Afgelopen weekend vond ik een voortand in de voerbak van m'n 3-jarige, ze heeft nu een "fietsenrekje": 2 voortanden boven en 2 beneden zijn nu gewisseld, maar nog niet helemaal door.
Maar gisteren had ze echt pijn in d'r mond, ze fleemde een beetje, kwijlde en d'r mond voelde warm aan. Ze had ook geen zin om d'r biks te eten....veel te hard...
Op advies van de dierenarts heb ik d'r Quadrisol gegeven, maar hebben jullie nog tips?

radicalM

Re: Paard aan het wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:45

Waardeloos he, als je ziet dat je paard last heeft met wisselen. Momenteel heeft mijn drie-jarige ook knap last van kiezen die door moeten komen...ook hij heeft vanmorgen zijn "bordje niet leeggegeten"...helemaal niks voor hem.
Mijn advies: haal er even een paardentandarts bij...Bij mijn paard heb ik een vorige keer de doppen laten verwijderen, zodat de nieuwe kiezen beter konden doorkomen. Er zaten hele bobbels op zijn kaak, ik kan me voorstellen dat dat bere-gevoelig moet zijn dan van binnen...Ik hoef maar te denken aan mijn verstandskiezen, toen die moesten doorkomen.... Frusty
Morgen komt Ingrid v.d. Oever (www.paardentandverzorging.nl) bij me langs.... OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:50

Mijn driejarige heeft al haar tandjes nog (en probeert nog steeds aan het hout van de longeerbak te knagen Boos!). Normaal vind je de losse tanden bijna nooit tanden als de paarden aan het wisselen zijn, en dat ze er nu meteen vier kwijt is, is wel erg veel.

Als ze zo'n last heeft met het eten van biks, kun je die dan niet een beetje zacht maken? Papje er van maken of zo?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:31

voor mijn arab is afgelopen december de tandarts geweest, omdat ie erg veel last had van het wisselen. Hij heeft nu 4 voortanden gewisseld ( weet ik met zekerheid iig, kan meer zijn) en een stel kiezen (of hoe heet dat in paardentaal??)... In ieder geval, hij had veel last van de kiezen, zaten doppen op, deze zijn getrokken. In maart komt de tandarts terug, kijken wat er dan kan worden gedaan. Ik doe dit om straks problemen te voorkomen bij het inrijden. Wil dat hij goede ervaring heeft.

Wat je zou kunnen doen, is wat slobber geven. Ik deed wat zemelen in een bakje met water en dat in de vriezer. En dat legde ik in zn voerbak, zodat hij wat verkoeling op het tandvlees had. Mijn arab had ook lichte verhoging ervan.
Vervelend dat wisselen, het is ff uitzingen. Hopelijk gaat het snel beter met je paardje!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:40

Zowel mijn paard als die van Henriette zijn begin dit jaar bij de tandarts geweest voordat we begonnen met inrijden, en daarbij zijn de wolfstanden verwijdert. Ik zie bij mijn paard nu wel idd duidelijk bulten aan de onderkaak, daar komen ook de kiezen door.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:23

Die van mij heb ik weleens kreunend in zijn stal aangetroffen, helemaal plat op de grond Clown Ik was bang dat hij koliek had, achteraf was het waarschijnlijk gewoon een kiesje die aan het irriteren was.
Met rijden heb ik ook zoveel mogelijk met een los teugeltje gereden, en om de 7 maanden een tandarts. Het gaat vanzelf allemaal weer over hoor. Wilgentakken schijnen erg goed te zijn, dan kauwen ze op de takken waardoor de kiezen los gaan zitten. Zo doen ze het in de natuur ook.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:24

Die wilgentakken is een goed idee!

Gelukkig voelt ze zich nu weer een stuk beter, en ze eet d'r biks weer normaal.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:40

Om nog even op jouw verhaal terug te komen...afgelopen zaterdag zijn er weer doppen rondom de nieuwe kiezen verwijderd. Moon had er zoveel last van, dat hij zijn muesli, dat hij altijd met smaak wegkaant, niet eens bekeek. Verder was hij heel humeurig. Hooi had hij gelukkig wel gegeten. Toen de doppen er eenmaal uit waren, voelde ik eens aan de randen daarvan...vlijmscherp. Stel je voor dat je dat in je tandvlees voelt steken bij iedere kauwbeweging die je maakt...AUW! Vooral als ze al flink los zitten! Ziek Toen hij klaar was, dook hij gelijk met zijn hoofd de hooibak in om de schade in te halen. Verder heeft hij 's avonds ook zijn muesli weg staan werken, niet echt helemaal probleemloos nog, want het voelde natuurlijk nog een beetje "rauw" aan. Wisselen kan een hoop gezeur door het hele lijf veroorzaken blijkt wel, koliekerig, zelfs onregelmatig lopen...Vandaar dat ik heb besloten hem bij dat wisselproces een beetje te laten helpen door de paardentandarts. Wist je overigens dat in wilgentakken een soort stof zit, dat lijkt op aspirine?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:19

Mijn paard heeft ook een 'fietsenrekje'. Een boventand en de ondertand er direct onder zijn weg, nieuwe tanden komen door. De boventand ernaast zit los.
Het is geen gezicht. Maar hij lijkt er gelukkig weinig last van te hebben, eet Vork gewoon zijn winterpenen op. Helaas heb ik niets in de voerbak terug kunen vinden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:31

Wilgentakken!!!!! ze vinden het heerlijk, zijn lekker bezig en je kunt t een beetje vergelijken met een bijtring van een baby

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:01

Gewone wilg? of kan kronkel ook? Waar haal je dat???

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 07:52

nienke07 schreef:
Gewone wilg? of kan kronkel ook? Waar haal je dat???

ik weet niet of kronkel ook kan. enne waar???? stiekum knippen in de bosjes Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:31

OK! *rent de polder in opzoek naar wilgen*